Skall lägga nytt golv och har lite funderingar kring detta:

Har idag 25 mm spontat trägolv som lutar ganska mycket åt lite olika håll. Det är reglat med ca: 400 i cc mellan.

Behöver jag lägga 12 eller 22 mm spånskiva och sen flytspackla på detta.
Överst vill jag ha klinker.

Vad gäller för våtrumsregler i kök? Är det samma som i badrum?
Behöver jag lägga våtrumsmatta eller armering med spackel?

Ge mig gärna lite förslag på vad jag kan göra...

//Dan

Det finns lite olika alternativ för att få rätt böjstyvhet i underlaget. Ett alternativ skulle kunna vara att flytspackla direkt på det spontade trägolvet. Armera, spackla minst 30mm (om du använder LIP´s fiberspackel, kan vara annorlunda med andra produkter).

Alternativ 2 är att limma en golvgips på trägolvet och däreftet flytspackla ojämnheter om så behövs. Egentligen bör det vara cc30 på reglarna då men då du dessutom har trägolv under golvgipsen borde det fungera. Hör med de du köper klinkerfixet av.

Vad gäller våtrumsregler kan jag inte åminna mig om att det krävs något tätskikt. Jag vet att det varit uppe på tapeten och själv hade jag tätat under diskmaskin och kyl/frys men det behövs inte enligt några branschregler.

I badrum får du inte ha skivor som underlag för tätskikt på golv. Hör du med spackelleverantören om de godkänner att du spacklar direkt på trägolvet eller vad de kräver för underlag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.