Golv
bygga_bo: [citat] Kan du i så fall inte förse de problematiska golvplanken med en fjäder? Tillverka en list som passar tight i noten, och som är knappt dubbelt så bred som noten är djup. Tryck sedan in lim i noten och knacka dit listen. Nu har du en fjäder istället för not, och kan gå tillväga på samma sätt som du gjorde när du fixade det andra hålet.
TjReal: Jo precis den gamla fixen ligger kvar, och jag vill inte börja försöka få bort den för då sabbar jag värmeslingorna garanterat.. Jag får höra med lokala kakel / klinker firman helt enkelt o se vad dom tycker.. Tack för svar! MVH // Thomas
Fasse-tullinge: Har med ett 120 cm vattenpass kunnat konstatera att det finns "stora" nivåskillnader på golvet uppskattningsvis 4-5 mm som värst detta verkar sammanfalla hyffsat med där limträbalkarna är belägna... Hur mycket kan man acceptera i topp-dal-avstånd egentligen.. kan detta ha förändrats under åren eller kan jag anta att detta har funnits sedan byggnationen 2002? Är ju byggt med rejäla
KarlJG: Det börjar luta åt att jag kör 195 x 45 mellan befintliga takstolar som jag tänkte från början...
UHeli: Det finns tunna plastlister som ser ut som trä, inte det snyggaste, men förmodligen det enklaste alternativet och snyggare än de som sitter där:-) -Börja som du var inne på, med att ta bort golvlisten och kolla om golvet ligger i spänn mot väggen. i så fall skulle jag rekomendera att du kapar bort lite av golvet. Det gör du enklast om du kan låna eller hyra en liten "multimaster" då
Stenper: Hej Jonas och peppe, tack för era svar! Precis som jag trodde är det rätt så noga med detta! Byggfirman (som gjöt med självkompakterande betong) lyckades inte speciellt bra med vårat bjälklag. Nu ska det "komma ut en gubbe" med några säckar flytspackel och fixa det säger dom. Men med dom här toleranserna kommer det ju att behövas mycket mer spackel än detta för våra ca 90 kvm!
peppe: Det du kan få ordning på ytan igen med är golvpolish och ja det finns fortfarande men tänk på att det nya golvet kommer vara mycket ljusare än det befintliga då korken mörknar duktigt med tiden (om det inte är utsatt för mycket solljus då den bleknar).
John J: [citat] Det måste du inte ha men jag hade rekommenderat det. Lack, olja eller vaxolja, bara att välja vad du gillar.
KnockOnWood: Hej Lillsnickarn, det verkar väl enklast att använda samma dimension. Vad är anledningen till att du skall sätta in fler golvreglar? Är det något fel på det befintliga golvet? Och vad är det för bjälklag nu? Spännvidd, dimension på reglar (höjd/bredd), avstånd mellan reglar, panel/skivor över under, infästningsmetod (limmat/skruvat/spikat), upplag underifrån, kortlingar? Många
ThereseLau: Golvvärme och plastmatta är inte ett alternativ, då vi redan har varma golv så är dte ju ganska onödigt enligt mig. Men lägger vi klinker blir gholven kalla utan golvvärme, så då är det ju golvvärme som gäller. ja visst är smaken som baken=) men bara man visste vilken smak man har vore de enkklare =)
Abbedabbe: Provtryckning bör absolut ingå. Jag har iofs gjort allt själv så jag vet inte vad som ingår egentligen. När jag gjöt hade jag redan fyllt slingor och provkört systemet.
Abbedabbe: Vad gäller vp rören så borde det inte vara några problem så länge du bara spacklar ner hela röret. Är det de hårda rören eller flexrören? Flexrören är ju godkända att gjutas fast i betong så spackel torde inte vara några bekymmer då. Hur det är med de hårda rören vet jag inte men det borde vara enkelt att ta reda på.
storkarp: Tänker tilläggsisolera krypgrunden med cellplast vilket ju är ganska tätt med inte helt. Undrar om man skall undvika plast under parketten för att inte riskera att få bjälklaget för tätt? Eller är det viktigt att det är helt tätt uppifrån?
grungarn: Jag har nu hittat info att spånskivor kan fästas med skruv. Så då borde det inte vara något problem att skruva fast dom. Vet inte varifrån jag fått det att man inte får skruva fast dom men det var nåt som jag tror mig hört nånstans. Nåja nu ska dom skruvas fast!
Gornoth: För enbart läggning tycker jag det verkar rimligt, sen tillkommer ju resekostnader och annat. Lycka till!
lisette: planerna för sommaren är att bygga sadelkammare i stallet och jag sitter och funderar på hur jag kan göra smidigast och bäst för mig själv. jag ska ha svag värme i sadelkammaren, men hade gärna haft klinker på golvet. är det dumt att lägga in klinker direkt på betonggolvet och strunta i att isolera först? hur ojämt kan ett golv vara för att det ska gå att klinka på det?
verktygsgurun: Slöjddetaljer har. http://www.slojd-detaljer.se/Product.aspx?productid=1611
verktygsgurun: Har lagt en ca 80 kvm av det golvet och gillade att lägga det, gick ihop lätt även i kortändarna. Mycket lättlagt och resultatet blev perfekt. Hur det klarar slitage och märken kan jag inte svara då jag inte la golvet hos mig själv.
1337: Jag antar att det är något som delar av golven. Isf går det ju att testa att slipa det gamla golvet först och sedan avgöra om det nya behöver slipas. Känns ju surt att sätta slipen i ett nytt parkettgolv.
1337: Limmar du med trälim i skarvarna ska du limma hela vägen. Ett annat alternativ är att limma och skruva golvgips över värmeslingorna och hellimma parketten med speciellt parkettlim. Blir väldigt stumt och fint. Avståndet till väggarna brukar avgöras av hur brett golvet är. 5-6mm brukar räcka även om det oftast rekommenderas mer.
jonaswikstrom: Fördelen med att blanda själv är att du kan välja just hur vitt ditt golv ska vara, allt från svagt pigmenterat till heltäckande, men vill du ha just heltäckande så finns det ju andra alternativ också, tex måla med golvfärg. Hur dessa golvfärger håller i slitstyrka mot just Bonas traffic kan jag tyvärr inte svara på. Men har själv använt det i trappor med mycket slitage och det
Ina-79: Ja, det hade varit grymt. Men det är en hel del grundarbete som behöver göras också. Och så finns det tyvärr ingen tid över just nu. Vem lägger betong?
Octofinger: Hoppar in med en fråga. Ska lägga in golvspånskiva på en förrådsvind där det nu är cc120. Det är tänkt som förrådsutrymme så golvsvikt är inget problem, frågan är bara, håller 22mm golvspånskiva? Eller bör jag regla upp till cc60?
jonaswikstrom: Se till att räkna ut höjderna rätt så golven hamnar i våg, annars får du klyva dom till det golv som hamnar högre upp.
Mattias_Jo1: lägg platon matta i botten.. det skall även finnas en typ av tjockare plattare (5mm) som isolerar och har spår under så luft kan vandra. Tror jag sett detta på Bauhaus.
Stenper: Hej, har någon en aktuell prisuppgift vad det kostar att flytspackla? Det handlar om ca 150 kvm inte så ojämn betongplatta. Tack på förhand Stenper
gaia: [citat] ja, det är inte alls dumt :). Gamla fiskben-parkett lade man ofta med en ram och sen en enklare mönster längst väggarna utan att det såg konstigt ut. Den nya golvet behöver inte avvika för mycket i färg så att det skapar för stort kontrast. Själva mönsterläggning blir dekorativ nog :) gaia
läppglans: hej läste följande på norgips sidan "Om underlaget är av betong bör man alltid limma samman två lager gipsskivor och lägga ovanpå golvet" sägs inget att det ska vara golvgips på betong golv utan vanlig gipsskiva eller har jag uppfattat fel? citat: Fråga: Kan man lägga gipsskivor på golv? Svar: Om underlaget är av trä och jämnt kan man lägga ett lager gipsskivor på golvet och
Jan-Å: Beror sprickan på rörelser i trappan så är väl risken att även fogen spricker men jag är ingen expert på detta direkt. Nu är det lite sent att ändra sej väl? iofs går det väl att bila bort lite flyt just runt trappen innan Du lägger klinkers. Sprickor tenderar att återkomma genom ytmaterialet är min erfarenhet efter att ha spacklat och tapetserat över såna.
Leibach: Stabilt med 45x 95 förmodar jag? Tack för svaren allihop. Om man nu skulle få för sig att försöka såga jämt med väggarna och sätta kortlingar för att hålla upp det gamla spånet under väggarna, har någon nån bra verktygsidé för sågningen av spånet? Cirkelsåg lämnar ju en bit kvar, kanske runt 50 mm. Man kommer ju inte till. Det är ju också runt 20 m man ska såga, så upp