3 548 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Limma plattor, tips emottages tacksamt
Jag ska lägga ett schackrutigt kork-o-plast golv i köket (svart/vitt). Det ska limmas på en linoleummatta.
Första gången jag limmar plattor och efter att frenetiskt ha googlat läggningsanvisningar så har några frågor uppstått...
Enligt butiken jag köpt ifrån så ska jag:
*tvätta golvet med t-röd några gånger
*rugga upp ytan
*sedan påbörja läggningen.
Det finns en hel del läggninganvisningar på amerikanska sidor. Där står det på vissa ställen att man ska använda en primer innan man lägger plattorna. Måste man det? De sa inget om det i butiken. Jag hade hoppats påbörja arbetet imorgon och då har butiken stängt...
När jag provruggat linoleummattan så blir det en hel del damm. Räcker det med att dammsuga upp detta och sedan tvätta golvet ytterligare en gång?
Kan någon vänlig själ ge mig några tips på vägen?
Första gången jag limmar plattor och efter att frenetiskt ha googlat läggningsanvisningar så har några frågor uppstått...
Enligt butiken jag köpt ifrån så ska jag:
*tvätta golvet med t-röd några gånger
*rugga upp ytan
*sedan påbörja läggningen.
Det finns en hel del läggninganvisningar på amerikanska sidor. Där står det på vissa ställen att man ska använda en primer innan man lägger plattorna. Måste man det? De sa inget om det i butiken. Jag hade hoppats påbörja arbetet imorgon och då har butiken stängt...
När jag provruggat linoleummattan så blir det en hel del damm. Räcker det med att dammsuga upp detta och sedan tvätta golvet ytterligare en gång?
Kan någon vänlig själ ge mig några tips på vägen?
Är det linoleum i normalt skick så är det bara att limma på. Man brukar sällan tvätta med kemikalier eller rugga upp mattan. Vill du, så kan du göra det ändå, det skadar inte, men jag tycker du kan hålla dig till att endast rugga upp ytan. Meningen med att tvätta är ju att få bort smuts, fett mm och det försvinner ju iaf med ruggning. Endast dammsugning behövs efteråt.
Tack för vägledningen! Mardrömmen vore om plattorna inte fäster ordentligt. Det är ju inte det billigaste golvet (600 kr kvadraten) Jag är en sån där kork-o-plast-frälst :-D Det ligger i huset jag växte upp i och himmel vilket underbart golv.. Det kändes som det perfekta golvet till hall och kök eftersom vi har en ettåring som springer och trillar hit och dit. Mjukt, varmt och lättskött. Synd att de inte tillverkar plattor med pvc-plast längre, men man kan ju inte få allt 
Klicka här för att svara