Den plattan du valt misstänker jag är rätt hård och den manuella Kakelskäraren du länkade till ovan skulle jag inte rekomendera. Har kört just denna för att knäcka 8mm tjocka granitkeramikplattor och även om de endast var 10x10 fick man ta i så kakelskäraren bågnade ordentligt. Större plattor skulle inte jag be mig på och även de jag körde var nog egentligen större än kakelskäraren borde klarat av.

// Mats

9mm tjocka är dessa. Hmm, många jag frågat som rekomenderar vinkelslip. Kräver det inte mycket vana? Går det att få det rakt och snyggt? Har för mig att det kan flisa ur mycket?

Det går utmärkt att kapa med vinkelslip och diamantskiva. Första snittet läggs med skivan lätt på klinkersplattan så att man får ett grunt spår, därefter sprayar man på vatten och kör nästa i samma spår. Upprepa tills plattan är kapad. Allt görs naturligtvis med lätt hand utan att trycka eller forcera skivan mot klinkersplattan för att undvika att det flisar sig. Dock dammar det en hel del, använd munskydd, skyddsglasögon och hörselskydd.

Sedan skulle jag valt ljusare klinker. Men det är jag det...;)

tompas11 skrev:
Sedan skulle jag valt ljusare klinker. Men det är jag det...;)
Det jag först tänkt ha var helsvart :P
Bra beskrivning på arbetsmomentet, ska köpa en bra vinkelslip med skiva. Det verkar vara ett mycket bra verktyg att ha hemma verkar det som.

Det finns inga anledningar som gör att man inte kan ha 2.5mm fog?
D

läste just på fixet att fogbredd kan väljas enbart på estetisk bas, så vi ska experimentera lite med vad som blir bra. Vad är praxis om hur man ordnar bra, jämna fogar?
Klinker är väl lite ojämnare i kanterna och därför svårare att lägga mha kakelkryss och fogsnöre? Så det är läggning på fri hand som gäller?

D

Jag hade nog lagt plattorna på längden i rummet och med en mycket liten fog om någon överhuvudtaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.