Golv
StaffanRW: Hej, även om svaret är sent så skulle jag satsa på parkett i en bostadsrätt och kanske laminat i en hyresrätt. När du en dag ska sälja bostadsrätten så är parkett värdehöjande, om den inte är väldigt sliten och ful, medan laminat snarare sänker värdet. /staffan
Wigert: Kan du inte skruva reglar i väggarna så spånet får något att ligga på även i ändarna? Alltid skönt med ett stumt golv.. Annars ser det ju bra ut.
Mikael_L: Om du fuktspärrar bör du låta betongplattan torka upp ordentligt innan. Allra lägsta fukthalten du bör ha är 85% rH, men jag tycker du bör sikta på minst 75%. Denna torrhet kan ta 1/2 år och upp till 2 år att uppnå, beroende på torkförhållande t.ex. Personligen vet jag inte riktigt vad jag kan tänkas rekommendera, det finns väl för och nackdelar med båda.
axelgus: Jag håller på att gjuter bänkskivor i betong. Jag undrar om någon har tips på ytbehandling av betongen när man slipat upp ytan (någon som provat olika slipningsmetoder?). Jag följer i övrigt Finjas guide som många pratar om i forumet, men verkar vara ganska gamla inlägg vilket gör mig undrande om det har kommit nya material etc. Har handlat material på Bauhaus och personalen var inte
BigGitt: Lim? Skoavtryck? Fett från händerna? Går det inte bort med Aceton, har du problem. Testa på en sep planka. Laminat ska klara av aceton. I värsta fallet får du vaxa den om det var du som orsakade detta. Annars har man nåt som heter GARANTI!
pbengtsson: Jag hade ett liknande problem för några år sedan i min hall då jag inte ville att det skulle bygga för mycket. Underlaget var ett plankgolv (20mm), på detta skruvade jag en skiva renoveringsgips och sedan klinker på detta, hallen var ca 250x140. Detta höll utan problem och då jag rev ned det (pga ombyggnad) så satt plattorna rejält fast. Detta är inte så man gör, utan en
fransgustav: I den isolerade Friggebod jag håller på att bygga blir innegolvet ca 13 m2. På golvspånplattorna (som jag tänker flytspackla lite för att jämna till lite ojämnheter) lägger jag en 3 mm Thermoflex matta, som enl Jem & Fix ska vara godkänd att lägga värmefoliemattan (WarmTouch) på. Den är väl också ca 3 mm tjock. Den ska alltså vara istället för de vanliga radiatorer jag först
Wigert: Vill tipsa om prisvärda golv hos Bergkvists brädgård utanför Leksand. Jag köpte 40x220 gran för 110 kr/kvm (ink moms). Förivsso skall det användas till ett bord, men jag skulle gärna lägga in det i mitt hus. Det är s.k. ekonomikvalitet vilket innebär en del kvistar och sådant men helt ok. Tyvärr inte ändspontade plank, men det går ju att ordna med en fräs. Golven har inte den
byggare henke: för ett garage är det fint. håller inte spacklet är det konstigt.
Bezt: Var ska det ligga? Badrum? Hall? Husbåt ;) ? 45mm med ytskikt? Finns system som bygger endast 16 mm + ytskikt (LK har b.la) men jag vet inte om det är lämpligt för badrum.
ladycocos: Vi håller på att bygga hus, och nu är det dags att välja golv, men trots att jag surfar och surfar och surfar känner jag mig rådvill... Jag vill ha ett hållbart (självklart) golv, tycker plankgolv är såå snyggt! Jag vill ha det mörkt åt det röda hållet. Men jag läser mkt dåligt om att använda pigmenterad olja eller hårdvax.. Så jag funderar på någon klickvariant, av
Marc E: Har redan reglat i extra och fått lösull iblåst i golvet. Så nu är det resten som skall göras bara ;-) Tror inte det kommer göra så mycket att golvet höjs lite. En svag nivåskillnad mellan rummen kommer knappast att märkas.
StaffanRW: [citat] Tack, jag gick via "Avancerad sök" vilken tydligen var för avancerad :P /staffan
norrbottenstorpet: Ok, jag har vitsåpat (såpa med kalk) flera golv. Såhär går jag tillväga. - Jag blandar kallt vatten + såpa, ca en dl per 5-7 l vatten - Borstar in detta, rejält blött över golvet och gnuggar ordentligt i träriktningen. - Rakar sedan upp överflödigt vatten med en gummiraka (MED VITT GUMMI, INTE SVART). - Eftertorkar med torra trasor så att inga ansamlingar finns kvar. Lycka till
gaia: [citat] Tycker också att fuktspärr blir onödig trams i ditt fal :). Ett tips - skaffa en golvbrunsill utan håll - snyggare utan badrumskänsla och hindrar att vattenlåset torkar för snabbt. Skaffa - gå till en plåtverkstad med klinkerram och få den tillverkat i valfri plåt.... mässing, rostfritt,aluminium? Själv har jag en i rostfritt :) gaia
Mikael_L: [citat] Tja, jag tänker väl inte på något speciellt. Det är nog mest att jag inte stött på (eller hört om) utförandet med råspont - flytspackel - klinker, vilket gör att jag undrar om det beror på att det är olämpligt eller t.o.m "förbjudet". Men flytspackel på gammalt trägolv tror jag att jag sett någon göra någon gång (i något av fixarprogrammen på TV vill jag minnas) och
storkarp: Blev inte helt bra denna gång heller. Bättrade med vanligt golvspackel efteråt. Bara att inse att det finns vissa hantverk som kräver "proffs". Men jag vill inte ha in en hantverkare innanför min dörr om jag inte absolut måste.
Mikael_L: Jag funderar lite här. Om du har haft isolering tidigare mellan betongen och övergolvet så borde det betyda att betongplattan hela tiden varit lite kallare och rummet ovanför hela tiden lite varmare. (dvs antingen årsmedel likväl som vid varje givet ögonblick). Detta borde i sin tur betyda att betongplattan har under årens lopp antagit en lite högre rH pga av temperaturen än vad plattan
Jan-Å: Jag har aldrig hört talas om att man skulle fräsa hål för köksinredningens ben i ett golv?? Finns ingen anledning till att göra det som jag känner till. Antingen lägger man golvet fram till benen eftersom resten av golvet döljs av sockeln eller så lägger man i hela rummet (skulle jag göra) och ställer inredningen på det nya golvet.
cheetah1: Om du lägger golvet tvärs rummets längdriktning kommer rummet upplevas som bredare. Utöver det är det ljusriktningen som gäller.
antoos: håller på lägga nytt golvbjälklag. vad finns det för tolerans för att det inte skall ställa till det då jag lägger golvspånskivan? om det blir ojämt är det bara att flytspackla golvspånskivan då? mvh 'andreas
loftby: Nu är allt bortslitet och jag har tagit mig en titt på golvet. Precis allt lim är skitsvårt att få bort? Borde man ändå skrapa upp varenda liten klick? Det finns lite små skavanker och hål och en del ojämnheter som behöver rättas till. Man börjar alltså ändå med primern, minst en gång, och sedan flytspackel. Ska jag använda vanligt flytspackel först och sedan flytfix eller går
byggare henke: sand= lättare att skotta tycker jag, fin betong= lättare att blanda. och hantera
PCLarsson: Hej är i full fart med att bygga upp vårt nya badrum. Skulle vilja ha en rå yta på gollvet i form av ett betongolv som lackas eller vaxas. Förutsättningarna är som följer: - oisolerad platta på mark. - elburen golvvärme ska installeras - fall ska skapas Är detta på något sätt görligt, funkar det att lägga flytspackel ovanpå fuktspärren och inget annat mer än ex-vis lack? Kanske
valjn: Mattan heter Togo mått 3000mm X 3000mm. Det som gör mig orolig med att tejpa i kanterna är om man får bulor i mitten. Någon som har erfarenhet av tejpa mattor, vad som funkar bäst.
Nuller: Jag valde att göra en tröskel, eftersom höjden mellan hallen och vardagsrummet skiljde det sig. Jag har nu tänkt att lägga nya parkettgolvet ovanpå det gamla i vardagsrummet, men det gamla är lite ojämnt på vissa ställen. Ska jag fixa till det, om ja, issåfall hur gör jag?
myrstack: Hur du gör beror lite på hur stor ytan är. Ett tips kan vara att göra som vid plattläggning utomhus där du använder avdragsbanor som underlag för att dra av ytan så den hamnar i rätt höjd. Flera har använt stålrör för värmeinstallationer framgångsrikt för detta innan. Arbetsgången blir i stort sätt att 1) Räkna ut antalet banor och bredden mellan dessa 2) placera ut
1337: Vad är det för matta? Linoleum eller plast? När du skriver "porer" antar jag att det är en linoleummatta. Är det linoleum så kan du skrapa och/eller eventuellt slipa lite lätt på fläckarna. Går fläckarna inte bort så är det rätt kört. Är det plastmatta så är det svårare. Möjligtvis kan man skära bort de missfärgade bitarna och fälla i ny (likadan) matta. Fast ska man få