Golv
jtl: Hej, Om det är av märket Barlinek så kan jag inget annat än hålla med. Har lagt två rum med 15mm björk och håller på att lägga ytterligare 35kvm. Har inte behövt kassera en enda. Det jag framförallt gillar är de långa längderna, tyvärr ser jag på byggmax hemsida att dessa är utgående. // Tobbe
Linisen_01: Autosol tog bort rutorna, är det något man skall göra efter eller bara torka torrt? Spola med vatten? Klinkerolja? Undrar fortfarande över om det finns några riktlinjer på granitkeramik och golvvärme? Skall plattorna ha en viss tjocklek för att det skall fungera?
yxet: tjäran funkar lika bra som betongen,tror inte att det finns så många enkla sätt att få bort den,men du slipper ju primer borde fästa bra i tjäran/bäcket
MathiasS: Skurklossar är ju ett sätt om man gillar den stilen. Annars får man trixa lite. Med färdigmålade lister (oavsett var dom sitter) är det ju nästan omöjligt att få ett perfekt resultat. Om man vill göra på amatörvis (har jag gjort, funkar bra om man är noga och målar efter) så gerar man 45 grader eller vilken vinkel det nu är. Mät vinkel och gera med halva vinkeln. Om man vill
hokanp: Hej Någon som vet hur Tallåsens byggkilar är sågade, längsgående eller tvärgående. Ska ha tag i tvärsågade då dessa inte krymper.
gaia: en yta på 5x50 cm går att slipa för hand med vanlig slippapper med korn som anges ovan :). Man har bättre precision i fingrarna än i en snabbgående elmaskin med för stor slipyta, tycker jag :). Kan du köpa en klunk golvlack från firman? gaia
Relaxia: Hålet är ca 30x30cm och är precis intill väggen där radiatorrören går den (de jag lyckades träffa underifrån) så det lär inte bli så många kliv just där. Känns bra att få ett svar som innebär att vi kan fortsätta med renoveringen :) /Olle
Johan Gunverth: [citat] Det känns ändå helt rätt att det skulle bli ett starkare golv. Jag har hört utrycket "som ett öppet sår" av golvläggare angående nylutade och obehandlade golv. Lite som när man ytarmerar betong med vattenglas. Man fyller porerna med något.
Stefan N: Jag hade tagit bort allt ner till betongen, kört på EPS-cement sen ett lager flytspackel och sist klinkers.
Chaplin_75: tackar för svar och goda råd, ska jaga offert i trakten (Eskilstuna)...
trojlee: jo den trestaviga....har du bild att lägga ut??....skulle gärna vilja se:)...
Edvuld: Det stod i en annan tråd att sånt händer då och då, speciellt när man ska byta golvbrunn i badrum.
1337: Färghandeln eller där det säljs golv bör det finnas. Nån av dom borde kunna beställa hem annars.
gaia: sätt ett rör med tät lock i hålet och öppna bara vid eldning :). Nästa projekt - få en torr källare .... gaia
hokanp: Hej har idag påbörjat min renovering av golven. Huset byggt 1962 och då gjorde man golven såhär: Betongvalv mot källaren på 150 mm. Ovanpå detta 70 mm med lättklinkersten 80 mm puts som yta för golven. Lättklinkern har nu smulats isönder och golven satt sig. Jag har revet ut allt ovanför betongvalvet och ska nu regla upp ett nytt golv som jag sedan ska lägga golvspån för
Jan-Å: 20 m med multiverktyg är inget jag skulle ge mej på, så exakta är inte dom maskinerna eftersom man är helt beroende av sina händer och dom kommer inte att vara vågräta hela vägen.
pbengtsson: Jag har lagt parkett ( tarket viva 8,5 mm) på inte helt plant underlag,och det har legat helt helt stabilt. Men tunn parkett kan ha problemet att den inte har tyngden att ligga helt still. Då jag lade in golvvärme så använde jag mig först av uponors plåtar, dessa var bra och gick lätt att skjuta fast med häftpistol, senare gjorde jag om ett annat rum och då kompletterade jag med plåtar
gadu^: Vill minnas att parkett måste ha ett jämnt underlag, max +/- 2mm. Du kommer med stor sannolikhet få knarr... Kanske inte blir så bra att labba med foam i olika tjocklekar, skulle nog överväga att flyta. Maxit (Weber heter de numera väl?) tror jag har ett spackel man kan gjuta tunnt.
RoughChuck: Du behöver inget mellanrum med tanke på fukt, i normalt inomhusklimat, om det var så du tänkte.Däremot behöver ju t.ex angränsande rums trägolv plats att röra sig.Alltså ingen springa mot "trädetaljer" men tidigare nämnt golv,vangstycken från trappa, eller kanske kraftig limträstolpe odyl kan ju behöva utrymme att krympa och svälla.
Mikael_L: En vän köpte hus med platta på mark. Där hade dom vid husets uppförande gjutit in tryckimpregnerade träreglar i betongen som syll, vilket var rätt vanligt förr i tiden. Dessa är konstant fuktiga pga att dom sitter i betongplattan och gjorde att det alltid luktade illa i huset så dom kände sig tvungna att ta bort denna syll och sen satt dom in förhöjt nivellgolv, hela operationen gick
1337: [citat] Innebär? Det innebär att du lägger H6 (masonite) eller rotgolv (spånskiva) istället för plywood. Men är det bara fogarna du oroar dig över så spackla dom tills de blir utjämnade. Du spacklar hela golvet rättare sagt. Blir billigare än de flesta andra lösningar då spackel ligger runt 250-300kr/25kg.
Jan-Å: Jag skulle med ditt utgångsläge lägga spårade frigolitskivor med värmeplåtar på golvspånet och sen parkettgolvet direkt på. Det är nog en dyrare lösning men klart enklare och du kan lägga parkettgolvet närmast värmeslangarna. Parkettgolv är ju inte optimalt för golvvärme så att ha ytterligare golvspån emellan är inte att rekommendera. Om parkettgolvet kan ligga på glespanel
Skånepåg: Hej, Jag var hos en kompis som hade problem. De har köpt ett hus nyligen och i ett förråd beslöt de sig för att dra upp korkmattan som låg på golvet. Golvspånskivorna som var under såg ut att vara angripna av fukt och när vi lyfte på dem var det 60mm cellplast som i sin tur var lagda på gjuten platta. Plattan kändes också något lite fuktig under cellplasten. Nu ska vi lägga nytt
Camilla Lillan: Hej, Vi rev nyligen ut en heltäckningsmatta i källare som legat i ca 30 år, den var tom. gummerad på undersidan. Det såg faktiskt helt bra ut under, ingen lukt och OCAB mätte låga fukthalter i plattan. VI slipade bort gummi/limrester från golvet och har nu lagt in konstgräs/nålfilt. Jag är nu glad att vi inte klinkrade golvet för då hade det varit kallt, nu känns det helt ok att gå
dafo: Har sett någonstans att det finns heltäckningsmatta eller nålfilt i klickgolvsplattor. Någon som vet var man kan köpa det?