Golv
CiA: Ja, ni hade rätt. Vi gick tillbaka till första raden och såg till att den verkligen blev rak, sen så gick det fint!
Jan-Å: Laminat är inte speciellt mjukt så skillnaden mot klinkers är marginell som jag ser det. I ert fall skulle jag lägga klinkers i köket, alternativt en ek-parkett som inte är lika som den i vardagsrummet eller ett parkettgolv med helt annat träslag. . Jag tycker det ser sämre ut när det ser ut som man försökt få det lika men inte riktigt lyckats, bättre att det är uppenbart att man
trojlee: tack för alla bilder:)....ingen som har en bild där man ser mer av ett rum?:) Vilket är att föredra oljad eller lackad? / M
Ann-Marie G: Jag trodde möjligen att det var det som var problemet, så jag gjorde om hela proceduren igen o torkade ordentligt utan framgång. Finns det andra alternativ än att slipa hela golvet?
d-falk: Precis som du säger så kan det vara "omöjligt" att få gamla massiva trägolv plana genom slipning om golvet är mycket ojämt. Då finns ett alternativ att hyvla ner hela golvet några mm med en sk. golvkutter som jämnat ut hela golvet så att det går att slipa. Alla golvslipare har inte en kutter men letar du runt borde du få tag i någon. Sedan kan du välja vilken ytbehandling du
kacke_x: Hej! Jag gjorde tidigare i år en uppriktning av ett golv i sovrummet: http://www.byggahus.se/forum/golv/132544-rikta-golvreglar.html Ovanpå detta lag jag 22 mm combinett (golvspån), grålumpapp och 14 mm lamellparkett från Siljan. Nu efter 5 månader så glipar det, 5-10 mm mellan sockel och golv. Vad händer? Håller inte min renovering?
d-falk: Matta ner ytan med ett fint slippapper och lägg på ett nytt lager lack. Hjälper till att få upp lystern och blir behagligare. Dock får du ett lager lack till att slipa bort när det är dags för det..
grungarn: Har slagit ner två lättbetongväggar runt en dörrkarm. I den gamla tröskeln sitter virke men där det var lättbetong, ca en halv meter totalt är det inget nu. Jag fyllde det med gypsum för att slippa inköpa flytspackel. var det dumt? Det kommer att bli en längre tröskel över hela ytan där det gamla golvet möter det nya. Fortfarande har jag chansen att ta bort gypsumet och lägga dit
grungarn: Försöker radera detta inlägg:) Går inte så bra!
jonaswikstrom: Sen är det en god idé att lacka golvet ett varv med en riktigt slitstark och seg lack, förutsatt att det redan är en lackad yta då. Då kommer golvet att hålla bättre för slitage. MVH/Jonas
1337: Hyr en golvslip och blås av golvet för att få bort toppar och använd sedan grålumppapp. Där vissa plankor ligger lägre lägger man så många lager grålumppapp som behövs.
yxet: håller med gjut in golvvärme,och har du redan gjutit så kanske det går att lägga slangen ovanpå och flyta det
JonasP: Har just målat vårt furutaket vitt och det blev kanon. Golvlist och foder har varit i allmoge furu och det kändes inte speciellt roligt att sätta tillbaka då vi vill ha en lite modernare stil framöver. När vi gjorde om köket så satte vi in Byggmax fanerade eksockel och det blev bra men där finns inga dörrar, bara en öppning utan foder. Nu är det massor med dörrar och jag blir lite
Frodda: [citat] Kan inte alls hålla med dig! Oavsett underlag så lägger väl ingen seriös golvläggare in ett golv om inte underlaget är bra?Så produkten blir dålig. Då hade han fått påpeka att underlaget är inte bra, sen om han gör det eller någon annan är en helt annan fråga.
croch: Får kolla med byggaren igen. Har kanske missuppfattat torktiden. Enligt honom skulle jag var tvungen att vänta. Är det skillnad på torktid när man lägger skiffer/klinker mot klickgolv? Tack för tipset med länken.
Stefan N: Nej, snarare tvärtom. Flytfix är svårt att bygga nåt alls med.
Neta: Hejsan, Är det någon här som har något av detta klinker på sitt golv? Jag skulle bli jätteglad om ni ville dela med er av en bild.
Salt: Tack för ditt svar Mr Handyman! Har hunnit få in en första offert gällande jobbet och den hamnade på 96.000kr (ink moms) efter rotavdrag. Fortfarande svårt att befömma för mig om det är ett rimligt pris för kalaset men det kanske det är då jag antar att det blir en del hantering med containrar, cementbilar och övriga hantverakre som skall till. Själva golvläggningen (exl. golvet i
Johan Gunverth: [citat] Kalken finns där, men har funktion som pH-buffert. Pigmentet sätter sig i träet medan kalken ligger på ytan. Det är denna man skurar bort innan nästa behandling. Vill du behålla den ljusa tonen får du lacka golvet. Alternativt forsätter du att behandla golvet under ett par år så blir det riktigt ljust.
AXS: Isf borde man kunna lägga dubbla lager med lite lim mellan.
Mr Handyman: Antar att du menar golvfrigolit som tål belastningen från köksskåpen?
Mr Handyman: Snickaren verkar ju dock vara lite mer på din linje. Dessutom är det ju du som måste fatta beslutet och leva med det. Måste gå att få tag i nån mer som kan uttala sig.
heALer: Klinker kanske? Eller heltäckningsmatta :) Varmt om fötterna och dämpar ljudet där inne också.