M
madbe: Tack så mycket för era svar! Det var förvånansvärt och lite tråkigt att höra :) Då kommer vi inte välja Viva serien utan satsa på salsagolvet istället. Tack ännu en gång!
3 svar · 3,3k läst
M
marty_feldman: Vill du bara matta av ytan för att lacka ett nytt lager utan att behöva ligga på knä i några dagar med en handmaskin? I så fall kan du hyra en roterande skurmaskin med tillhörande slipnät, finns olika grova. Efter några minuters övande på hur maskinen beter sig kan du sedan matta av din yta snabbt, typ 10 min för 20 m2. En sådan maskin bör du kunna hyra hos någon golvslipare rätt
10 svar · 15,0k läst
nimhed
nimhed: Rent funktionsmässigt är det väl inga problem att lägga ett nytt lager.
7 svar · 3,2k läst
·
H
huggan: Du får inte göra en kant till duschen utan det måste vara fall i hela rummet till golvbrunnen om du ska följa branschreglerna.
1 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Jag antar att det är Multi du köpt och den funkar bra till bägge.
3 svar · 1,7k läst
G
Gnor: Ordet skeppsgolv fungerar väll bra när man i ett hus lägger ett golv som påminner om ett däck på ett skepp. Men att säga skeppsgolv om ett riktigt däck på ett riktigt skepp blir ju tokigt.
7 svar · 2,3k läst
·
Elkludde
Elkludde: Omslipning gäller för att få det snyggt
3 svar · 1,3k läst
·
E
etiol: Hej .. Du vill ljudisolera ett golv.?? då måste du ha någon form av isolering för annars höjer du bara golvet till ingen nytta och skapar bara ett extra oljud!! Golvknarret uppstår om du inte är noga med limningen , för rör sig plattorna så får du knarr i golvet.. Jag förmodar att du menar hyvlade 45 x 45 och då skall du vara noga med att det finns så små och få knaggar som
1 svar · 1,3k läst
J
Jannez69: [citat] Vad har du sedan för ytgolv? Tunnt laminat eller tjockare parkett? Hur upplever du effekten av golvvärmeslangen?
10 svar · 9,3k läst
L
Lago: Hej.En av säkert många lösningar kan vara att skrapa bort allt som är löst, rugga upp ytan med grovt sandpapper,dammsug noga, prima och flytspackla till rätt nivå.Hör med byggvaruhus eller mattläggare så får du de rätta sakerna, vad du än väljer för metod så lycka till.
3 svar · 2,2k läst
·
bonnier
bonnier: Finns ett par alternativ, vissa jobbigare, vissa lättare... bryt upp golvet och lägg sedan tillbaks det utan springor, efter att ha isolerat/vindtätat fyll springorna med en golvfog, en spån/lim-blandning eller såga till tunna långa "kilar" av trä som limmas och slås ner i springorna. täck golvet med tjocka mattor vintertid
1 svar · 3,1k läst
T
tank77: Köp en sådan här http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Diamantkapklinga/Diamantkapklinga-19430/ och sätt på vinkelslipen så kan du skära vilka vinklar och former du vill sedan:)
4 svar · 4,0k läst
·
A
Anders_Nilsson: Brukar stå i lägganvisningen hur långt golvet kan vara utan skarv, det mesta jag sett är 10 meter i en riktning, fast jag tycker 65 kvm låter mycket utan skarv. Men varför inte kolla in ett märke du gillar och så maila tillverkaren och fråga. /Anders
1 svar · 1,7k läst
Stefan N
Stefan N: Fallspackel då. Men flyt det värsta först.
3 svar · 1,5k läst
T
Tornhill 2: Bauhaus, hornbach, byggmax
1 svar · 1,2k läst
Larsa
Larsa: [citat] Pl400 och plåtbitar. Laminat, typ Perstorp funkar också att limma fast under. Gör några bitar, på med lim och skjut in under golvet, sen ned med den nya biten och ställ ngt tungt på.
5 svar · 9,6k läst
·
J
Joyn: Jag ska byta ut laminatgolvet i vårt Hjältevadshus (Larsgården) mot ett massivt (kvartssågat eng quartersawn) Mahognygolv 20mm x 100 mm i längder från 80 cm till ca 4 meter Jag tänkte skruva fast golvet.. Jag har inte lyft ut något av laminatgolvet ännu men antar att det ligger golvspån under då huset har en krypgrund. Är det något särskilt jag bör tänka på? Joachim
0 svar · 2,3k läst
D
Danne_H: Ja, det blir antagligen nästa steg... På måndag görs utredningen, så jag hoppas jag kan få veta precis hur det är med grunden och vad som orsakar lukten. Men nu vet jag jättemycket om vad jag ska fråga besiktingskillen och har ett mycket bättre beslutsunderlag. Sen blir det att se om säljaren kan gå ner i pris. Hade jag inte börjat kolla här innan hade jag antagligen bara köpt
20 svar · 9,2k läst
L
Lindrik: Men om vi struntar i golvet.. Kan det vara en bra idé att lägga masonit mellan råspont och underlagsfoam?
4 svar · 1,1k läst
B
Blomqvist78: Hej! Jag ska köra ett nytt lager flytspackel på den flytspacklade golvytan för lit finjustering och ska strax prima golvet innan gjutningen. Första lagret körde jag på golvspån, men nu är det alltså på flytspackel och där kommer frågan. På primer-flaskan står det att man ska blanda 1 del primer och 1 del vatten om det är på golvspån eller gips eller liknande och 1 del primer och
0 svar · 2,3k läst
D
DrBosa: Fast det är lätt att slingorna hamnar lite fel, och är inte byggaren helt noga att dubbelkolla innan gjutning så blir det tokigt.
11 svar · 4,1k läst
P
palatset: Jag hade betsat furugolvet nu när det e slipat med vit bets. Lättare då att ha nått annat till det som bryter. Bättre ha ha nåt som bryter rejält än att försöka matcha färgerna.
1 svar · 1,2k läst
P
perserkungen: Har keramikplattor i ljus färg inomhus, som tycks suga åt sig all skit. Tyvärr gick jag på säljarens snicksnack om att de är lättskötta. Kan man försegla ytan på något sätt? Hörde talas om nanobehandling, men har ingen egen erfarenhet, vet inte ens vad som finns. Några goda råd?
0 svar · 821 läst
KMolinder
KMolinder: Ska bygga om min garagedel till bodel. 10cm betong på 30cm cellplast med vattenburen golvvärme. Klinker vill jag inte ha. Plastmatta är ju lättskött men måste bli hårt! Kan man lägga något i mellan? Golvet måste vara slitstarkt och lättskött pga hundar och ungar.
0 svar · 1,3k läst
Z
zenobia: Framför allt, tack för att du berättade hur det gick. Inte alltid TS avslutar sin fråga med hur det sedan gick.
12 svar · 13,8k läst
L
Lmob: bauhaus har en typ som är fukttät och ventilerad, kostar 250 kr för 15m2.http://www.bauhaus.se/underlag-provent.html den funderar jag på, har precis gjutit hela källargolvet med golvvärme. skall ha laminat i tre rum klinkers i 3,,med denna behöver man ju ej krångla med plast och foam
2 svar · 9,0k läst
M
martin_skold: Omeh. TRE säljare har missat infon jag själv hittade. Multi klarar ju sju mm utan lim..
2 svar · 2,9k läst
T
Trasselkalle: Tack för alla svar. Vi ska prata med entreprenören och höra vad som gäller eftersom det kanske mest är upp till deras välvilja och prismodell för anpassningar. Det ska iofs tilläggas att vi bygger på ett område som har specialritade hus för just det området (av markägaren, tillika han som har godkänd detaljritning och preliminärt ok på byggloven). Dom husen kan man även göra
16 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.