13 757 läst ·
12 svar
14k läst
12 svar
Knottrigt när jag lackar trägolvet
Jag har nu lagt på två lager halvmatt golvlack (Beckers) på mitt nylagda grangolv, men inför det tredje (och sista hade jag tänkt mig) lagret börjar jag bli lite orolig. Den lackade ytan blir inte slät, utan full av små knottror. Möjligen beroende på luftbubblor?
Jag har lagt ut den med roller avsedd för golvlack, men börjar fundera på om detta är problemet (även om jag har läst på flera ställen att det ska funka bra). Inför det sista lacklagret ska jag ju ändå mellanslipa litegrann, så än så länge känns det inte som någon katastrof. Men jag vill absolut inte råka ut för det efter sista lagret.
Någon annan som har liknande erfarenheter och som dessutom tror sig veta vad som är problemet?
Tacksam för tips!
Mvh
Jörgen
Jag har lagt ut den med roller avsedd för golvlack, men börjar fundera på om detta är problemet (även om jag har läst på flera ställen att det ska funka bra). Inför det sista lacklagret ska jag ju ändå mellanslipa litegrann, så än så länge känns det inte som någon katastrof. Men jag vill absolut inte råka ut för det efter sista lagret.
Någon annan som har liknande erfarenheter och som dessutom tror sig veta vad som är problemet?
Tacksam för tips!
Mvh
Jörgen
Ett obehandlat golv reser sig normalt när det lackas eller oljas och blir då strävt eller som du upplever det knottrigt. Du skall slipa försiktigt med fint sandpapper mellan varje lager lack. Extra viktigt mellan första och andra. Dammsug noga efter du slipat.
Den där strävheten från träet upplevde jag tydligt efter det första lagret (och slipade då naturligtvis litegrann), men uppstår den effekten även efter det andra lacklagret?
Dessutom känns det inte riktigt strävt på samma sätt nu, utan mer som att det finns glesare men ändå ganska tydliga knottror.i lacken.
Dessutom känns det inte riktigt strävt på samma sätt nu, utan mer som att det finns glesare men ändå ganska tydliga knottror.i lacken.
När jag lackade mitt furugolv så upplevde jag det efter både första och andra strykningen. Första strykningen spädde jag dessutom ut med terpentin så golvet drog åt sig ganska rejält...
Totalt lackade jag fyra gånger och behövde inte slipa mellan lager 3 och fyra men mellan de övriga.
Svårt att säga om det är träet som rest sig eller bubblor utan att se det men om det är lyftbubblor borde de spricka ganska enkelt?
Med facit i hand kan jag konstatera att jag borde slipat bättre och varit mer noggrann. Som tur är sätter några års slitage en fin patina som gör att små misstag inte syns som de gjorde när det var helt nytt
Totalt lackade jag fyra gånger och behövde inte slipa mellan lager 3 och fyra men mellan de övriga.
Svårt att säga om det är träet som rest sig eller bubblor utan att se det men om det är lyftbubblor borde de spricka ganska enkelt?
Med facit i hand kan jag konstatera att jag borde slipat bättre och varit mer noggrann. Som tur är sätter några års slitage en fin patina som gör att små misstag inte syns som de gjorde när det var helt nytt
Redigerat:
Tack för responsen!
Jag googlade runt lite till och hittade iaf på ett ställe uppgifter om att risken för bubbelbildning minskar med golvlackspensel kontra golvroller. jtl, vad använde du?
Just nu lutar jag åt att investera i en golvlackspensel och hoppas på att den ger ett jämnt och fint tredje lager.
Mvh
Jörgen
Jag googlade runt lite till och hittade iaf på ett ställe uppgifter om att risken för bubbelbildning minskar med golvlackspensel kontra golvroller. jtl, vad använde du?
Just nu lutar jag åt att investera i en golvlackspensel och hoppas på att den ger ett jämnt och fint tredje lager.
Mvh
Jörgen
jag antar att ni använder helt olika lacker, eftersom jtl blandande med terpentin och hippas använder Beckers som jag antar är vattenbaserad.
har du lackat 2 ggr så kan du slipa rätt hårt med ett 120papper, luftbubblor har jag aldrig fått med roller men jag använder en annan lack, däremot så kan man få mycket träresning... men då känns det nästan som att dra strumpan över ett sandpapper. Prova att titta nog på vad det är som är knottrigt, du borde se om det är bubblor i lacken
har du lackat 2 ggr så kan du slipa rätt hårt med ett 120papper, luftbubblor har jag aldrig fått med roller men jag använder en annan lack, däremot så kan man få mycket träresning... men då känns det nästan som att dra strumpan över ett sandpapper. Prova att titta nog på vad det är som är knottrigt, du borde se om det är bubblor i lacken
Ja, absolut. Jag lackade för ett antal år sedan med Nordsjös golvlack och då var den inte vattenbaserad. Oavsett så borde tillvägagångssättet med slipning mellan varje lager vara det samma?nino skrev:
Efter att ha fixat lite bättre belysning och sedan en noggrannare titt är jag tämligen säker på att problemet stavas "luftbubblor". Jag ska slipa på andra lagret nu ikväll och sedan lägga på ett tredje lager med hjälp av pensel imorgon. Förhoppningsvis blir det så pass bra att jag kan nöja mig efter det.
Ifall någon händelsevis läser denna tråd och är nyfiken på hur det gick så kan jag meddela att resultatet blev betydligt bättre med golvlackpenseln jämfört med rollern. Inga bubblor och dessutom fick jag ut betydligt mer lack än vad jag fick med rollern, vilket kanske var ett av problemen.
Klicka här för att svara