H
Hubbe2: [citat] Gabbe har helt rätt här. Det som kommer hända är att du får fäste i både skiva och regel och när skruven skall äntra regeln så uppstår normalt sett en glipa mellan skiva och regel, denna kan du inte pressa ihop då du har gäng i båda.
10 svar · 9,3k läst
Larsa
Larsa: En variant för dig är ju då att köra 7cm cellplast och sen 3cm fiberarmerat flytspackel. Kanske tom går att gjuta in elgolvvärme. Rotbrunnen i min länk ovan kan man ju bila ned lite precis där den sitter eftersom avloppet sitter högt. Då får du ju ett billigare och varmare golv.... Ett alternativ kan vara att gjuta EPS betong (med frigolitkulor i). Om du ändå skall höja golvet så
10 svar · 3,5k läst
S
Sail IC: Perfekt. Det är som jag trodde och det var bra att få det bekräftat. Tack för ett snabbt svar..
2 svar · 963 läst
M
Mattias Jönsson: Du behöver inte vara rädd för flytspackel. Är det bara smågropar så är det inte alls svårt. Tycker inte ens jag, som hatar allt vad spackel och målning heter... Se bara till att ha en rejält bred spackel.
5 svar · 7,1k läst
M
MK84: Ingen? Jag har ju hittat gamla trådar där folk skrivit att de har lagt in i hall och kök. Kanske ska tolka tystnaden att de är så nöjda så de behöver inte hänga på golvforumet längre ;) Nån med erfarenhet av det i köket då? Just med tanke på vattenspill?
1 svar · 1,9k läst
Zellero
Zellero: okidoki! Men vad tror ni om isolering? Ligger ju vanlig där idag. ska jag bygga på den eller lägga typ cellplast i botten och sen den gamla över?
7 svar · 5,9k läst
1337
1337: Vad hjälper reklamation om Matrix nu inte vill riva upp golven? För att vara ärlig hade jag inte förväntat mig mer av ett parkettgolv i den prisklassen. Men om man skulle vara lite konstruktiv. Satsa på spackel eller vax. Vax kan vara knepigt om man inte gjort det förr. Spackel är bara att trycka i sprickan och sen torka av. Tarkett har en bra variant på tub. Tror det är linoljespackel.
2 svar · 4,6k läst
·
ginnfilt
ginnfilt: Glömde säga att min erfarenhet av laminatgolv, i ett hus utan golvvärme, är att de är hala och kalla. Lärt av egna misstag och laminatgolv kommer inte in i mitt hus igen... Säger som Timell, ett laminatgolv passar möjligtvis i ett garage... :)
6 svar · 2,9k läst
·
eriobe
eriobe: det lät ju spontant som en klok lösning. Får du inte stora nivåskillnader mot angränsande rum?
1 svar · 1,5k läst
S
Segge: Så här löste jag det när köket renoverades och det blev några mm höjdskillnad mellan rummen. Vet inte om det funkar på så lite som 5mm. Ett rum fick jag hyvla ner den för att få det bra. [bild]
8 svar · 10,5k läst
·
T
ttompa: ok, tack för all hjälp =)
11 svar · 4,8k läst
·
E
eliasonerik: XL-bygg kommer att ha ett erbjudande på parador 3-stav ekparkett för 199kr /m2. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant golv?
0 svar · 2,6k läst
P
perkaby: Tack för ditt svar! Det var en kreativ lösning och jag uppskattar att du tog dig tid att svara! Jag känner däremot att det blir lite överkurs för min del. Det är ca 15 kvm som ska läggas, så det tar ju sin lilla tid i fall man ska specialbygga golvet. Jag fort nog överge tanken på att behålla det gamla golvet och istället hitta ett nytt golv till båda rummen.
10 svar · 14,3k läst
·
G
gnsmk: okej tack så mycket
11 svar · 7,3k läst
G
11 svar · 7,3k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Stämmer bra det :o
23 svar · 7,7k läst
kysan
kysan: Jag bara matade på eftersom två av golven är enfärgade men förskjutning blev det med automatik styrd av "spillbitarna".
9 svar · 15,8k läst
·
Z
Zcorc: Hej! Är en kille på 21 vårar som nyligen tagit mig an ett renoverings projekt. Allt börjar falla på plats men står fortfarande och tvekar vid valet av golv :) Har tänkt mig en modernare inredning med vita väggar och ett svart golv. Det golv jag huvudsakligen kollat på är http://www.golvshop.se/p/golv/tragolv/tragolv-arena-plank-trend-ek-wenge-mattlackad-tilja.html#.UP5mZ-TuDSg Talade
0 svar · 1,8k läst
J
joasag: [citat] Okej! Tänkte att OSB är större "spån" och därför lite ojämnare? Men den eventuella ojämnheten lär ju underlagsfoamen döda? Finns det någon risk att OSB är skevare, alltså inte helt platta? OSB har ju aldrig det användningsområdet (som golv), men det har ju spånskivor, finns det ngn anledning? Vad rekommenderar ni att man spikar golvet med? Hyra en spikpistol med
14 svar · 8,8k läst
L
Lmob: Jag köpte på bauhaus, provent , skulle lufta och så är det difussionstätt. verka bra, har inte lagt det ännu.
1 svar · 1,0k läst
Micke parkett
Micke parkett: ha ha ja det är det som skiljer lekman från proffs ( finger / tå toppskänslan min käre wattson ) Det finns ingen "späckad " sida just för detta googla på nätet eftr pigmenterade furu gran golv så får du säkert många napp det står ofta vad dom använt Ser du en kulör som kanske ligger på ekplank så går även det att få till men då får du exprimentera lite kanske först lägga
3 svar · 1,4k läst
A
Atom: Nu har vi fått veta, att det blir en bra förlust i värmeöverföringen. Dvs, det gamla golvet måste upp. Hur ska laminatet läggas mot betongen? Byggplast? Lumpapp?
12 svar · 1,5k läst
S
Sörengård: Tänkte lägga plåtbeklädda frigolitskivor med färdig spår för 8mm slang.
2 svar · 2,6k läst
P
PärW: Det behöver ju inte nödvändigtvis vara björk, bara det är ett hårt träslag. Olika träslag kan ju också blandas. Fick iden när jag kollade in en bok med bilder från slottsinteriörer i Sverige, där fanns flera trägolv där man lagt plattor i olika snygga mönster. Då var det nog förunnat adeln enbart men idag borde ju en vanlig hemmahantverkare ur allmogen kunna fixa det här utan
4 svar · 1,4k läst
V
Volatyle: EDIT: Rappgo-golvet verkar inte alls vara så billigt som jag trodde, snarare 650kr/kvm
1 svar · 2,8k läst
1337
1337: Nej, luddet är inte svartlim. Jag har tagit rätt många prover på mattor med svart ludd på baksidan och det är inte helt ovanligt att luddet innehåller asbest.
3 svar · 16,1k läst
·
A
AndersS: Går väl alldeles utmärkt att välja olika golv om du tycker att det passar och inte stör dig. Men det beror också på hur huset är utformat. Även i öppna planlösningar väljer man ibland olika golvtyper i köksdelen kontra allrum. Men självklart beror det på golvens utseende och färg som det skrivs tidigare. Personligen tycker jag de trestaviga ekgolven är tråkiga så även i
4 svar · 2,4k läst
Sophie
Sophie: Ja sånt som redan är köpt räknas ju inte utan ses som gratis och gratis är bra! :) Vi har som sagt bara lagt lumppapp och den är bara utrullad och lagd omlott. Rullade ut en våd längs väggen vi började vid och sedan la vi plattor tills det var en liten bit kvar. Sen la vi nästa våd och la den under den första vilket räckte för att hålla fast den.
6 svar · 7,0k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Nej men risken är väl att fukten får färgen att släppa och sitter då fixet fast i färgen så släpper ju även fixet.
5 svar · 1,9k läst
J
JOW: Finns även fläktkonvektor att sätta i sockeln på köket, om det strular till sig med golvvärmen.
18 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.