A
A-Man_08: Jag ska hjälpa en med att lägga golv i en lägenhet fastigheten är byggd -48. Mattan är nån form av linoleumatta hård och man ser att det är spontat trä under då raderna syns igenom. Golvet under är hyvlad råspont det man ofta läser som "brädgolv" i bostadsannonser när det har slipats och lackats. Vad kan man förvänta sig är det standard att det är limmat eller brukade det
0 svar · 1,1k läst
pelpet
pelpet: Vad sägs om ett målat golv? Ersätt laminatet med ett billigt trägolv som liknar det andra golvet - kanske ett billigt furugolv - och måla med en slitstark golvfärg så borde det kunna bli hyfsat billigt, enhetligt och i den kulör du vill ha det. Byggmax har ett parkettgolv i lackad valnöt som är utgående. Har du tur kanske de rear ut slutlagret, då kanske det är ett bra alternativ.
4 svar · 1,3k läst
F
Fliken: Platonmattan överlappas och skarven som bildas tätar du med skarvband.
3 svar · 2,2k läst
D
Dalmans: Tack. Det var även min tanke men ville bolla det lite :)
2 svar · 1,4k läst
H
hippas: Hej! Jag har just lagt in ett nytt massivt och obehandlat grangolv. Försäljaren på golvtillverkaren (Baseco i Sorsele) tyckte att man inte skulle lacka direkt på de hyvlade golvplankorna utan att först slipa dem något. Någon som vet mer om detta? Vilken typ av slippapper som är lämpligt t.ex? Är det något speciellt som man bör tänka på när man väljer lack och sedan lackar? Mvh
0 svar · 2,5k läst
ciia
ciia: Denna skulle jag behövt svar på nu ett par år efter ;)
1 svar · 2,2k läst
Y
Yrrol: Nja jag la ju nya brädor såsett. Jag tyckte de andra var fula så tog bort och lade en ny omgång. Fast det är ju ett alternativ. Slita loss golvlisterna och låta en snickare göra om raderna. Men är inte det väldigt svårt utan att ha sönder något och att det sen ser ännu värre ut. Denna längre modell finns inte att köpa längre så det får inte hända något sådant.
13 svar · 16,8k läst
Z
Zero: Vi satsar nog på golvgips. Är det någon skillnad på olika fabrikat? Såg att BYGGmax skiva är tyngre än Gyprocs. Gyproc GG 13 Golvskiva 12,5 mm 600 mm 2400 mm 1,44 m2 14,0 kg. Beijers 135 kr/ski BYGGmax Golvgipsskiva 69,95 kr. Golvgipsskiva uppfyller svensk standard. 12,5x600x2400mm Art. Nr: 07216, Vikt per säljenhet: 17,3 kg Golvgipsskivorna har ytskikt av kartong och en kärna av
8 svar · 4,0k läst
J
johnologi: Håller på att göra om hallen hemma och vill kolla så att jag är rätt ute. Bor i en villa från -32 och har trägolv i alla rum (original-golvet). då jag inte har sågat upp detta vet jag inte på vilket cc som reglarna ligger men jag antar att detta INTE är cc30 utan närmare cc60. I hallen kommer vi att vilja lägga klinkers på trägolvet. Innanför dörren kommer vi att lägga slingor
0 svar · 1,6k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Bra förslag Stuff! I ett hus med god ventilation bör det fungera bra. Vad gäller Byggmaxmattan - om jag känner Byggmax rätt köper de sina grejor från olika leverantörer vid olika tillfällen, beroende på var de får bäst pris för stunden. Min gissning är att den kemiska sammansättningen av deras "platonmatta" därför kan variera mellan olika sändningar - och därmed också lukten.
14 svar · 5,7k läst
P
peter1936: Spångolvet är inte tillräckligt stumt. Dina fogar kommer att spricka! Limma golvgips i Ardex S48.
3 svar · 1,7k läst
V
vectrex: Går ju att foga med epoxifog också, men det är kanske överkurs?
5 svar · 2,2k läst
V
vectrex: Hej, det är självklart lite subjektivt vad som är lagom. Själv kör vi på 22 grader i kök och hall. 22 grader tycker jag gör att klinkergolvet känns lika varmt som parkettgolvet (som inte har golvvärme). I badrummet kör vi på 25 grader morgon mellan 0630 och 0900, 22 under dagen och sen 24 på kvällen. Samtliga är avstängda (ställda på 17 grader) mellan 2300 och 0630. Just nu är
65 svar · 23,0k läst
S
steve5432: Vad var det för "fackman"? Hoppas han inte var snickare eller golvläggare. Parkettgolv är väl av typen "flytande golv", vem vill ha ett klinkersgolv som rör sig? Kolla gärna i min tråd som handlar om just klinkers i hall. http://www.byggahus.se/forum/golv/203197-nagra-fragor-om-golvvarme-i-hall.html /S
5 svar · 1,6k läst
raveper
raveper: Passa även på att sätta nya skydd på soffbenen när du ändå är nere på den nivån..
3 svar · 1,7k läst
N
Nissepisse: Ok, då har jag experimenterat lite smått utan kalk då jag inte hittade någon sådan (letade måttligt, men någon som vet var man kan köpa?): Började med att hälla kaustiksoda (natriumhydroxid) i vatten. Hällde lite för mycket för fort då det reagerade lite och blev småvarmt. Slutade på 25% natriumhydroxid. -Lärdom: Blanda långsamt och rör om. Lutade ett par furu-panel-bitar med
5 svar · 13,3k läst
P
petrho: Någon som har en bra "flytspackla för dummies" guide? Tänkte nu ta bort spånet och lägga en geoduk i botten med uppvikta kanter sen någon armering - vad är bäst glasfiberarmering eller järn? Vilka dimensioner pratar man om? Lägger man armeringen på distanser? Förmodligen blir tjockleken ca 25 mm flytspackel. Finns det något bra sätt att veta om det har flutit ut "bra" och till rätt
2 svar · 2,1k läst
K
Kolonist_1: Någon som vet om K-rauta säljer Tarketts golvlister under eget varumärke? Hittade dessa som verkar väldigt lika Tarketts lister fast under namnet Cello:
0 svar · 1,9k läst
F
Fred vom Jupiter: Metabo lackfrås brukar hyllas i detta sammanhang, men jag har ingen egen erfarenhet. Man kan ju hyra en och testa.
3 svar · 10,6k läst
O
Oddbod: Det är ett rätt stort golv... men visst det kan vara en lösning.
2 svar · 13,8k läst
·
M
meckis: Såga av dörrarna nertill?
8 svar · 4,5k läst
C
charta77: Har du gjort något än?
2 svar · 1,4k läst
renoverar jämnt
renoverar jämnt: Hmm jag såg inte att det var olika grupper - detta borde snarare finnas bland golvfrågorna. Kan man flytta till rätt ställe eller bara låta det vara och hoppas på svar ändå?:confused:
1 svar · 1,3k läst
K
ktm400: Tack för svaret Kan det finnas någon form av handspackel för golv Typ för må ytor eller finns det endast flytspackel?Mitt gamla parkettgolv har legat inne i 43år efter 30 år började det svikta lite på sina ställen dock inte så märkvärdigt. Där det började svikta har det stått ett gammalt piano i 15år som vilade på 3cm järnhjul. Ekparketten var spikad i undergolvet som var
4 svar · 2,9k läst
T
thomasx: [citat] Flytspacklar ;) Sen får man tänka till så att man får brunnar och fall så att det funkar med limningen av golvtiljorna.
4 svar · 2,2k läst
L
largab: Jag gjorde som alt 3 i badrummet. Vattenslang för värmen dock. sänt from my fån
2 svar · 2,4k läst
P
pehter aka ibbe: [citat] Tror inte det skulle bli mycket stadigare än vad det är nu, när man limmar och skruvar golvspånet blir det en del i den bärande bjälklaget. På högkant skulle jag ha behövt jacka ur på resten, tycker det är lättare att palla under och få rätt höjd än att få rätt djup på urgröpningen plus att golvbjälkarna är inte helt plana.
8 svar · 12,8k läst
·
1337
1337: Precis. För att vara mer exakt är det Hummel jag använt. Jag ska låta det vara osagt hur det är med spritlimmer, men på vit- och svartlim har det fungerat bra (svartlim slipades givetvis efter asbestprov tagits och analyserats). Även filt och skumrester har fungerat ganska smärtfritt.
11 svar · 22,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.