Har gjort en princip skiss på hur rummen där golvet ska läggas ser ut. Det är 2 större rum som förbinds med nått man kan likna en korridor. Man brukar ju säga att golvet ska läggas längs med sol insläppet. I detta fall blir det vertikalt. Samtidigt önskar vi att få övergången till korridoren tröskellös. Känns som det är stor risk för att det kommer att dela på sig i eller vid övergången till korridoren. Är det någon ide att limma click-skarvarna på ett flytande golv?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur lång är den på bilden horisontella sträckan?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det känns ju vettigast att lägga korridorens golv längs med korridoren,
speciellt om korridoren är smal.
Om det går att göra skarven snyggt.
Tekniskt bäst är väl att göra en rörelsefog (dilatationsfog).
En vanlig al-täcklist kanske inte är så snygg men praktisk. Till exempel
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tation-ek-metallist/141219/skarvlist-traim-ek
Själv har jag dock rum + korridor lagt i ett stycke med Kährs bok-klickgolv.
Bredden är mer än 12 meter, och det har funkat bra i över två år.
Men min korridor är 1,5 meter bred.
speciellt om korridoren är smal.
Om det går att göra skarven snyggt.
Tekniskt bäst är väl att göra en rörelsefog (dilatationsfog).
En vanlig al-täcklist kanske inte är så snygg men praktisk. Till exempel
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tation-ek-metallist/141219/skarvlist-traim-ek
Själv har jag dock rum + korridor lagt i ett stycke med Kährs bok-klickgolv.
Bredden är mer än 12 meter, och det har funkat bra i över två år.
Men min korridor är 1,5 meter bred.
Kanske 5m lång och 1,1 bred.norrbottenstorpet skrev:
Alu eller mässing täcklist fungerar ju, men är inte snyggt.
Allternativt kan man ju skita i var ljuset kommer in och lägga golvet horisontellt i alla fall. Men en annan nackdel med det är att man då måste lägga golvet i båda rummen samtidigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Jag hade nog lagt det i samma riktning som i övriga rum, men jag hade haft en rörelsefog/list som KoW säger.
Tänk på att linjer på bredden får saker att se bredare ut, och på längden längre. (dvs om du lägger golvet på det jobbiga sättet kommer korridoren kännas kortare och bredare)
Tänk på att linjer på bredden får saker att se bredare ut, och på längden längre. (dvs om du lägger golvet på det jobbiga sättet kommer korridoren kännas kortare och bredare)
Är nog säkrast att köra med rörelsefog, några tips på snygga?
Vad tror ni om att lämna en glipa på 5 mm och fylla med någon svart fogmassa. Typ som på skeppsgolv. Då slipper man ju i alla fall fartguppet, men en sådan fog kan ju inte röra sig så mycket innan fogmassan släpper.
Vad tror ni om att lämna en glipa på 5 mm och fylla med någon svart fogmassa. Typ som på skeppsgolv. Då slipper man ju i alla fall fartguppet, men en sådan fog kan ju inte röra sig så mycket innan fogmassan släpper.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tycker jag låter som en utmärkt idé!Gnor skrev:
Sikaflex är det vanligaste i nåtade teakdäck:
http://swe.sika.com/sv/solutions_products/01/01a006/01a006100/01a006101.html
PS var kommer uttrycket "skeppsgolv" ifrån? Det finns inga golv i skepp. Det heter durk eller däck!
Klicka här för att svara