Hej Alla.
Jag har ett nybyggt hus med vattenburen golvvärme. I hallen har jag plattor av keramik. Jag är irriterad för jag tycker golvet är ojämt varmt. Vissa delar är kalla tycker jag.
Då undrar jag - skall det vara så?
Vi har vid ett tillfälle försökt minska flödet på några slingor för att få bättre flöde på en annan slinga. Det har inte blivit bättre.

Kan man på ett enkelt sätt t.ex. "fotografera" golven så man ser temperaturskillnade

När jag tagit upp frågan med byggaren så hävdar han att det går så lite värme att det kan bli så.????
Är det någon som vet hur det skall vara?.

1. Har man ett välisolerat hus har du inte känslan av att golven är riktigt varma. Den framledningstemperatur som krävs för att hålla rätt innetemp räcker inte för att du ska få golv som känns varma att gå på, räcker bara till att dom inte känns kalla om du förstår hur jag menar.....

3. Upplever du att olika delar av samma golv har väldigt olika temp kan du titta på hur stor diffen är på värmebärarens framledning respektiver retur (dvs temperaturfallet över slingorna). Är det uppåt tio grader kanske du får det fenomente på större golv. Prova då att öka farten på cirkulationspumpen ett snäpp och se om det blir bättre.

• Gilla
roffe402
  • Laddar…
Hej och välkommen hit!

I en ideal värld ska naturligtvis alla plattor vara lika varma. I praktiken är det det dock nog ofta så att olika plattor har olika god termisk kontakt med underlaget och därför blir olika varma. Vårt stora köksgolv har ganska varierande temperatur måste jag säga.

Det är dock därmed inte så att man måste acceptera detta. För att att mäta och dokumentera temperaturvariationerna kan man hyra en värmekamera och ta bilder. Sedan blir det givetvis en diskussion med byggaren om det skall göras om eller inte.

• Gilla
roffe402
  • Laddar…
Ligger slingorna ojämnt blir ju också värmen ojämn. Det märker vi väldigt bra i vårt hus med stengolv i hela nedre plan. T.ex. så är alla dörröppningar och en del av en hall utan slingor och där är golvet riktigt kallt. Även vid vägg där det på vissa ställen är ca. 30cm mellan vägg och närmsta slinga uppfattas golvet som väldigt kallt.

Edit: Jag förutsätter att det är luftat ordentligt så du inte har några luftbubblor som stoppar upp flöde...

Mvh,
Anders

Tack för svaret. Jag förstår att golvet inte behöver kännas varmt. Men delar av hallgolvet känns väldigt kallt. Kyligt.
Jag får ta en ny diskussion med instalatören.

Mitt hus är litet men jag känner igen det där med att golvet är kallare utefter ytterväggarna. Eftersom slingorna lades när man göt bottenplattan så utgår jag ifrån att slingorna ligger rätt. Jag har inte uppfattningen att det är ojämnt lagda slingor. Och hallen består av ett sammanhängande rum och det är där som olägenheten uppstår.
Jag tackar för att du svarade och jag kommer att fortsätta kolla mina inställningar för att få bättre balans.

Tycker det låter som att du har luft i slingan => ingen cirkulation. Om du letar upp fördelaren där denna slinga är ansluten och känner på slangen på väg ut och tillbaka, är det någon tempskillnad?

Angående kallt vid väggarna..... jag har lagt framledning utmed väggen (dvs början på slingan där vattnet är som varmast) vilket jag uppfattar som standard praxis så här är nog golvet varmast vid ytterväggarna.....

P
Ganska enkelt det här med golvvärme, har själv haft samma problem, så jag har satt mig in i det.
Principen: slinga in- slinga ut. Det som kan regleras är framledningstemp resp flöde. Upplever du stora variationer inom samma slinga, så kan det översättas till temp fall:
1) för lång slinga?
2) för klen pump?
3) dålig isolering på vissa segment som leder till stort temp fall. Kolla diffen.
4) Flödet inte korrekt inställt i enlighet med längd på slinga? Kolla ventilen.
5) Avbrott i slingan, frostskada, byggskada? Tryckfall?
6) Säker på att du inte har flera slingor på den aktuella golvytan?
7) luft i systemet, avlufta
8) slingan inte lagd enligt sinusprincipen?
9) Ingen slinga parallell med kall yttervägg?

Vad har du för golvärmesystem?

Redigerat:
Vattenburet, thermotech.

P
Själv har jag uponor, som är betydligt vassare. Se manöverpanel I-76

Fast det är lätt att slingorna hamnar lite fel, och är inte byggaren helt noga att dubbelkolla innan gjutning så blir det tokigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.