Golv
H-by: Hej Matte jag brukar alltid försöka korsa skarvarna när jag lägger två lager med olika skivor som det röda alternativet. Det gula skulle också gå om det blir mycket spill för dig på det röda alternativet. Med vänlig hälsning, Olle
petrho: Under cellplasten är det ytong. Geoduken skall hindra spacklet att reagera m aluminiumplåtarna för golvvärmen
Johan Gunverth: Lumppapp är så billigt i sammanhanget, så det är bara löjligt att strunta i det. Det ligger ju rätt mycket erfarenhet under lång tid som kommit fram till att metoden är den rätta. Träfibrer mot träfibrer skapar friktion och när greppet dem emellan släpper knäpper det. Förr packade man lin i rörgenomgångar i bjälkar och golv för att dessa inte skulle knäppa i kontakt med
vojma: Det finns 20 mm markisolering som dessutom är spontad. Limma med vanlig latexfog.
norrbottenstorpet: Om du har tillgång till en sänksåg med skena och inställbart djup, fixar den lätt till de rätta måtten på dina hål (låna eller hyr om du inte har). Närmast väggen är det dock lite svårt att komma åt kanske. Sedan fyller du i plank i hålen (finns det något att fästa i under?) Men, jag hoppas att det inte är några jättelöplängder på golvet så att du får för stora problem
Stuff: Att isolera golvet innebär inte nödvändigtvis att du får det varmare i din lägenhet. I nuläget kanske du knycker lite överskottsvärme från lägenheten under. Om du då isolerar ditt golv är det ju detsamma som att du isolerar grannens tak och överskottsvärmen stannar där nere. Dvs du gör bara grannen en tjänst.
KnockOnWood: En gissning (som kan vara fel): Huset är byggt när det blev inne med "korkmattor", dvs billiga linoleummattor som snabbt sprack söder. Dessa lades direkt på brädgolvet, kanske med lumpapp under bara, och höll några år. Vid nästa renovering ersattes korkmatta + lumppapp med masonit samt ett något bättre ytmaterial. Då hade ju vinylplast och annat kommit. Och det verkar ha hållit ända
Johan U: Hej byggahus, I fyllan och villan införskaffades ett mycket nedslitet golv med anor från 1700/1800-talet, enligt ryktena ska de ha legat i en gammal herrgård/slott men slets ut i slutfasen av renoveringen. Tanken var att det skulle användas som golv i hallen, men idén uteslöts av olika anledningar. Nu är tanken istället att använda planken för möbeltillverkning samt bygga ett valv in
jncswe: IKEA Kökshandtag "Beröm" (Artikel# 10102220) finns inte i IKEA sortiment längre (finns tyvärr inget "reservdelslager" hos IKEA). Om du vet var man kan tänkas köpa dessa alt, har dem att sälja själv. Vänligen hör av dig! Vill inte byta ut alla handtag.. :( [bild]
anders07: Att lägga ett lager klinker på är inget problem för golvvärmen, sten leder värme bra men du kanske kommer att få öka temperaturen något men å andra sidan kommer du att få en jämnare spridning av värmen. Lägg på ordentligt med oblandad primer och använd fix som är avsedd för "klinker-på-klinker", t.ex. Bauhaus Probau. Ska du gjuta ovanpå (polerad betong) måste du nog upp så
pelpet: [citat] Måste det vara ett klickgolv? Jag skulle tro att ett textilt golv skulle fungera bäst till dessa aktiviteter. Nålfiltsmatta finns från 49:-/m2.
Sturm: Jag håller på med liknande projekt, men har spräckt bort berg med snigeldynamit (tog ett tag och kostade nog ytterligare 40 tkr, men det blir bra). Min entreprenör lägger 10 cm makadam / 8 cm grafitcellplast / åldersbeständig plast / 8 cm grafitcellplast / 8-10 cm armering + betong + golvvärme. Tror detta blir klockrent .. typ samma som att bygga ett nytt hus. Har grävt ut 50cm så jag
Zynx: Om du tar ett riktigt trägolv som är mjukt och skönt att gå på (oavsett behandling), därefter behandlar du det med ex lack. Som flera säger så kommer trägolv alltid att slitas. Se till att du köper ett tjockt golv som tål att slipas några gånger. (mer än 20mm) Barnen kommer bli stora någon gång (18år) och då är det bara att slipa golven så blir de som nya.
Fred vom Jupiter: Tror inte att någon millimeter lumppapp kan isolera så mycket att det blir ett problem. Det rekommenderas att lägga dit papp även om man har plast för att dämpa klapperljud. Jag håller på med samma sak i min källare och tänker lägga plast och papp. Byggmax hade f ö någon sorts foam som skulle funka med värmegolv.
Micke parkett: Lita inte för mycket på förseglingsvätska har du ett parkettgolv som sväller o krymper så får du småsprickor som du kanske inte ser. är golvet dessutom bara lackat så innebär det att du bara har skydd på ytan, inte nere i träet vilket innebär vid tex tvättvatten så suger träet åt sig genom springor mm och kan orsaka lite svällning alternativt missfärgning Men är man
Golvbiten: Jag skulle riva ut laminatgolvet, väldigt enkelt gjort på max en timme då slipper man klapperljudet från laminatgolvet samt att laminatgolvets skarvar inte lyser igennom. Kolla först i en kant vad som ligger under laminaten är det en matta är det troligen inga problem att lägga ovanpå. Är det betong kanske man måste göra en finspackling först.
Paul-Staffanstorp: [citat] He he... nä, men det har snackats om detta så länge jag kan minnas för att "risken finns" ;)
teed: Titta på Småsågarnas riksförbund http://smasagarna.se/ så kan dom nog hjälpa dig att hitta någon som kan såga det åt dig eller har liggande.
Zed: Avrundar tråden med att en vanlig stripper gjorde jobbet på en timme. Otroligt effektiv. Nu är det bara att kasta in stengolvet! [bild]
Paul-Staffanstorp: Jag hade lagt klinker och sen i så fall några billiga mattor om man är frusen om fötterna... så slipper man problem om olyckan skulle vara framme med fukt... :)
Larsa: Det går, men är kanske inte lämpligaste materialet. Till att börja med måste torka ordentligt, sen är ofta kanterna rundade (men det kanske är ok). Jag lade ett golv av uppsågat virke från en riven lada en gång. Gammal fin furu som var kanontorr och hård. Fräste i en fjäder och slipade och behandlade det endast sågade virket på plats. Blev kanon...
mycke_nu: Ska man ändå lägga om golvspånet som Nimanjeb föreslår så kan man lika gärna ta spårade skivor för golvvärme och jacka ur golvreglarna för slangen. Ganska mycket jobb, men man får både låg bygghöjd och golvvärme.
Holpers: Nu har jag kommit lite längre.. ska sätta igång att behandla det nylagda golvet. Efter lite fundering och googlande tror jag att jag kommer att luta golvet tv ggr, sedan olja det med Osmo transparent hårdvaxolja. Innan slipar jag bara av det snabbt för hand med en kloss, dammsuger, torrtorkar, tvättar av med trärena och låter det torka. Har aldrig lutat något men det verkar plättlätt?
Kave: Jag har slipat bort lacken på alla våra trägolvmed en Festool rotex 125. Fungerade perfekt och tar inte jättelång tid.Då slipper man dessa problem.
Johnny_: Tack Nino Man ska ju inte göra det i den ordningen men det var nödvändigt den här gången.
nino: aldrig provar det, bona lacken flyter ut bra så jag har aldrig haft behov av nått annat än roller men det går säkert
Anna_H: Bedrövligt suddig bild, omöjligt att se något.
Atom: Undrar om någon av er använde EDGE slipmaskin? http://www.catnordic.se/edge-golvslipmaskin/slipa-tragolv-med-edge/vad-gor-edge-unik
jailo: Håller med loket. Ett massivt trägolv är det bästa. Kolla med t ex Baseco eller DalaFolda.