T
Tito: Att de tillverkaren tar ansvar är ju viktigt, så det känns bra. ToveK: kul att höra och jag ser fram till din utvärdering :)
6 svar · 2,6k läst
T
tank77: Behövs som sagt ingen plast på träbjälklag och flytspackel är beläggningsbart efter ett dygn!
3 svar · 10,9k läst
·
M
Mackan1935: Ok, det är iofs ingen risk då mitt golv är spåntat. Det jag är orolig för är att träet ska suga för mycket vatten så betongen brinner för fort.
5 svar · 4,0k läst
G
Gabbe1: I ett nybyggt hus med platta på mark har man i nio fall av tio ingjuten golvvärme, då krävs det diff.spärr under ett parkettgolv för att förhindra skillnader i luftfuktighet på golvets över och undersida. Angående diffspärr under kökstommarna kan jag inte svara på det, själv la vi parkett först, innan stommarna monterades så vi funderade aldrig över det.
4 svar · 2,3k läst
K
kkrans: Gammal tråd. Jag söker information kring det här. Hur löste ni detta?
1 svar · 14,2k läst
·
C
chillberg: Jag letar efter ett prisvärt valnötsgolv, någon som har erfarenhet och tips?
0 svar · 3,0k läst
AnneFi
AnneFi: Det såg ju snyggt ut :)
68 svar · 14,6k läst
·
T
tank77: Det krävs ett plant golv om man ska använda flytfix. Plattor upp till 30 cm behöver inte dubbellimmas. Hade kört med vanligt fix om det hade varit min källare. Det är bara viktigt att ha full täckning under plattorna om det körs bilar eller truckar på golvet.
23 svar · 38,8k läst
J
jerk: Flytspackla kanske är det bästa alternativet då men samtidigt det dyraste. Då kan du bygga lite tjockare och på så vis skapa ett stabilt golv.
10 svar · 7,2k läst
Joco_
Joco_: Vad är det för golv som ligger idag, och hur är det monterat? Är det nya golvet ett klickgolv eller vad är det för variant? Jag skjuter verkligen från höften när jag tippar på att det inte behöver bli sååå dyrt, jag skulle tro att ni klarar er under 30 000 efter rot (inkl. golvet såklart), men det beror ju såklart mycket på förutsättningarna ovan.
1 svar · 6,5k läst
E
etiol: Hej.. Övre bild så ser det ut att vara gran och knaggarna är små och bräderna ljusa så jag tror det är gran Är det nivå skillnad på golven där du har parketten isf . kan det finnas ett golv under.... Så lyft upp och kolla.. Eti..
1 svar · 3,5k läst
·
A
anglosvensken: Okej, ska ta en funderare på det där men troligtvis tar vi då in hjälp med det här då det här känns lite för risky för en ovan hemmafixare. :)
4 svar · 3,2k läst
L
likblek: Kapar tråden.. Söker samma fast till bra pris i malmötrakten
1 svar · 2,7k läst
Fruppe
Fruppe: Tjena, Jag köpte ett furugolv till vårt torp från XL bygg som dom kallade för "kyrkgolv" för ca 170:- kvm. Tror det är 34*168 (eller nått sånt) och en del kvistar och kvisturslag men som sagt så ligger det i ett torp där det "passar" in med det övriga. Helt enkelt ett prisvärt golv
2 svar · 6,8k läst
L
Lmob: täta skarvarna med typ clickguard eller liknande, då tål det mer fukt, grannen har ikea laminat i kök mm var och varannan skarv är svälld....
3 svar · 2,4k läst
A
Atom: Vad tror ni? Går det att sälja lamellgolv ASK som är begagnat och lite slitet? Kollade nypriset. ca 450kr/kvm.
0 svar · 1,5k läst
S
sukke2k: 200kr säcken(25kg) x20 (1säck är 1cm per m2) = 4000kr + 8h arbete x 500/2(rot) = 2000kr. Tot 6000kr efter rot. Sen kanske det inte tar 8h att göra jobbet men ja skulle nog räkna med att de flesta firmor kommer ta en arbetsdag för att göra jobbet. Sen kan även priset på flyspackel variera. Det där är inte räknat på fukt tåligt flytspackel. Glömde lägga till primning. 1liter
11 svar · 5,4k läst
E
etiol: Jag skulle nog ta bort det mesta bara för att det ska vara så.. lite spik och skruv är väl bra att ha.. Eti..
1 svar · 1,3k läst
R
RR50: Hej alla Något att fundera över om man ska köpa trägolv. Molan trägolv verkar vara ett fantastiskt prisvärt golv och vem vet de kanske de är fast inte i minna ögon. 2008 bestämde jag mig att köpa gol till huset jag skulle bygga de var plank golv som är dyrare som vi fastnade för. När vi flyttade in så märkte vi att något måste vara fel alla skarvar stog upp de fans ställen där
0 svar · 1,4k läst
B
Barnrikehuset: Bila, gräva, nya avloppsrör, Isodrän, armering, värmerör, betong är planen. Men vad jag lyckats läsa mig till är det svårt att få betongen tillräckligt bra med fall och få tillräckligt fin yta för klinkerläggning. Så planen var att avsluta med flytspackel hur som helst. Väldigt mycket jobb ja, tänkte börja i ett mindre rum som är ganska oanvänt idag.
28 svar · 14,5k läst
·
bjolo360
bjolo360: Har också undersökt det där och det finns ett antal olika lösningar, jag är dock osäker på vad som är bäst, men att det går är inget snack om 1) Skruva fast golvet i betongen - kräver att man har ordentlig koll på hur djupt och var värmeslingorna går 2) Limma fast golvet - risk att det slår sig, men är det ordentligt uttorkat och limmat ordentligt ska det gå också 3) Junckers
2 svar · 2,0k läst
parper
parper: Sant, men det står även att om man inte kan se till att försegla allt så kan man köra med uppvik och ventilerad golvlist. Jag tolkade det som att det verkar fungera utan försegling med men att försegling var att föredra då den var konstruerad för det. Men kör man förseglingsvarianten så skulle jag köra med fonda hellre än med någon slags plast som kan gå hål på under läggning
19 svar · 6,3k läst
·
Z
Zero: Jo Google bildsök är bra men bilderna har ofta rätt låg upplösning. Lutar dock nog emot ett mellanting mellan mellan de på fotot ovan som PASwe föreslog och lite spräckliga. Finns det någon webshop med bra priser som någon har erfarenhet av?
9 svar · 2,5k läst
·
1337
1337: Att lacka den är väl rätt självskrivet? Förutom att den omges av lackade golv så får den bäst slitstyrka av lack.
1 svar · 1,0k läst
K
kalubah: 800-900 kg placerat i ett olyckligt läge kan mycket väl ge upphov till brott. Lägg därtill lasten från möbler och människor som rör sig på golvet. Du måste ta reda på hur golvet är uppbyggt. Det bästa är om du har konstruktionsritningar vilket borde finnas om huset inte är äldre.
7 svar · 6,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Ettan
4 svar · 1,9k läst
·
Nyfniken
4 svar · 1,9k läst
·
J
JOW: Ok, det som är viktigt vid klinker är att det är stumt, inte böjer sig, men det där borde duga.. Men jag som lekman vill inte lova något...
16 svar · 11,6k läst
vojma
vojma: [citat] Ja dom där 14 metrarna är ju i frugans Walk-in-closet. Är inte det standard nuförtiden? Nä skämt åsido; det är ett normalt hus där vi lagt golvet i ett stycke från hallen, kök, matplats och vardagsrum. Det stod i lägganvisningen att man skulle ha rörelsefog efter 10 meter men jag chansade och det har gått bra.
4 svar · 2,4k läst
P
pelle242: [citat] Jag menade att hornbach inte har några grejer på sin webbplats. I butiken har dom självklart en hel del.
25 svar · 10,6k läst
M
metmo: Hej igen, kommer med en uppdatering om hur det blev med golven. Efter att först ha försökt polera bort de vita pigmenten med vit och rosa duk och polermaskin så gav jag upp och började såpa, och då lossnade så klart pigmenten direkt! Tog en hink med rent vatten först och moppade av golvet, sen såpade jag alla golven som vanligt 3 gånger med polering mellan gångerna. Resultatet blev
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.