Hej, jag ska ljudisolera ett golv i en lägenhet och har fått tips av Kuntze AB att lägga 8 mm gummi-klossar mellan befintligt betonggolv och reglarna. Jag har valt att använda 5x5 cm reglar för att det inte skall bli för högt.
Fråga 1: Vilket cc mått mellan gummi-klossarna skall jag ha för att få ett stabilt golv? Tänkte lägga 22 mm golv-spån på reglarna och ev. en golv-gips eller två + golv beklädnad.
Fråga 2: Bör man lägga någon filt mellan reglarna och golv-spånet för att inte få golv-knarr?

Tacksam för svar.

Hälsningar

Benna

Hej ..
Du vill ljudisolera ett golv.?? då måste du ha någon form av isolering för annars höjer du bara golvet till ingen nytta och skapar bara ett extra oljud!! Golvknarret uppstår om du inte är noga med limningen , för rör sig plattorna så får du knarr i golvet.. Jag förmodar att du menar hyvlade 45 x 45 och då skall du vara noga med att det finns så små och få knaggar som möjligt i virket , stora knaggar får virket att vrida sig..sen skall dessa ligga med 600 cc för att passa till spånskivorna.. sen bör du lägga en hårdpressad fasadskiva mellan reglarna och här skall du vara noga med passformen och denna skall ligga så nära golvplattorna som möjligt. Denna finns i 50 mm tjocklek ....
sen var ju det där med gummiklossarna. Jag skulle skurit till 45 mm remsor av en heltäckningsmatta och satt under hela regelen mot golvet så hade tycket blivit jämt fördelat ..
Vilken beklädnad har du tänkt dig sen??
Vänligen
Eti..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.