Hej,
Jag gjorde ett sätt som jag tyckte var ganska smart, men tror det kan vara jätte fel nu när jag tittat på youtube.
Jag har ett gammalt trä hus från 1909, och håller på at renovera badrummet.
Träbjälklaget var fuktskadat så jag bytte ut det
träbjälklagets ram mått i badrummet är ca 430cm*160.
hela ramen ligger och har stöttning av grunden alltså ingen bit av reglarna som "hänger i luften" och de som går på tvären i ramen är ordentligt fästa med balkskor..
med tanke på husets extremt låga tak höjd då kan jag inte ha större än 145*45 (det var det innan jag rev med, men iom hela ramen ligger mot grunden så kan inte reglarna svikta).
Om man hade haft 190*45 som man bör ha så försvinner ca 50 cm där, sen kommer golvspån på 22, flyspackel och allt så vipps så ligger man på 10cm som försvinner, sen blir det några centimeter til från spottar. Ja ni förstår dilemmat.
så ramen ser ut så här
____
|___|
|___|
|___|
|___|
Med tanke på 145 reglarna så satte jag tvären på 300mm dvs dubbelt så tätt än vad man bruka ha (något ställa där det blir någon cm mer eller mindre pga avlopp, något i grunden som gör att det inte gick att få dem ivåg och där av flyttad.
Jag har lagt golvspånet på samma håll som tvärreglarna. detta tyckte jag inte borde vara något problem då det ligger med skarv på regel, och en regel i mitten av skivan. så det finns stabilitet i konstruktionen och sen så slipper man helt det med att förskjuta skarvar osv...
Vad jag har förstått så ska man lägga det på andra hållet vad är det värsta som kan hända? bör väl inte vara något problem? eller?!