Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Hej,
Jag är ute efter hexagoner i skiffer alt. klinker med skiffer look med en diameter på ca 10cm till vårt badrumsgolv men kan inte hitta detta hos någon leverantör/återförsäljare. Så nu har jag börjat fundera på om man kan köpa vanliga rektangulära plattor och kapa dem till hexagoner.. Jag har läst någonstans här på forumet att det inte är så svårt att kapa själv om man har rätt verktyg men jag antar att hexagoner är lite svårare och jobbigare än att t.ex. göra ett urtag. Hur svårt är det att få till vinklar och hur bra precision kan man få? Jag är helt nybörjare i detta.
Ett annat alternativ är väl att anlita någon professionell till att kapa, men tror ni att någon tar på sig ett jobb med så (vad jag antar) ovanlig form när det gäller så få kvadrat och vad kan det i så fall tänkas kosta? Vårt badrum är endast runt 3kvm. Har skrivit till en skifferleverantör utan att få nått svar på en dryg vecka.
Tacksam för tips, idéer och expertis!
En inspirationsbild på ungefär vilken look jag är ute efter.
Jag är ute efter hexagoner i skiffer alt. klinker med skiffer look med en diameter på ca 10cm till vårt badrumsgolv men kan inte hitta detta hos någon leverantör/återförsäljare. Så nu har jag börjat fundera på om man kan köpa vanliga rektangulära plattor och kapa dem till hexagoner.. Jag har läst någonstans här på forumet att det inte är så svårt att kapa själv om man har rätt verktyg men jag antar att hexagoner är lite svårare och jobbigare än att t.ex. göra ett urtag. Hur svårt är det att få till vinklar och hur bra precision kan man få? Jag är helt nybörjare i detta.
Ett annat alternativ är väl att anlita någon professionell till att kapa, men tror ni att någon tar på sig ett jobb med så (vad jag antar) ovanlig form när det gäller så få kvadrat och vad kan det i så fall tänkas kosta? Vårt badrum är endast runt 3kvm. Har skrivit till en skifferleverantör utan att få nått svar på en dryg vecka.
Tacksam för tips, idéer och expertis!
En inspirationsbild på ungefär vilken look jag är ute efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att själv kapa klinker från kvadratisk till hexagon tror jag inte riktigt på att det blir bra om man inte har speciella maskiner för det. Den vassa kanten som blir av att kapa plattan behöver gradas ner på något sätt så du inte skär sönder fötterna, alla kap bör bli väldigt exakta relativt till varandra för att det ska se snyggt ut osv...
Välkommen till byggahus förresten!
Edit: Här är några google-träffar:
http://www.stonefactory.se/inomhus/klinker-golvplattor/hexagon-klinker
http://www.kakelspecialisten.se/inspiration/nyheter/just-nu/populaert-format-hexagon
Välkommen till byggahus förresten!
Edit: Här är några google-träffar:
http://www.stonefactory.se/inomhus/klinker-golvplattor/hexagon-klinker
http://www.kakelspecialisten.se/inspiration/nyheter/just-nu/populaert-format-hexagon
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Tack för svaren och tack för välkomnandet, har hängt här rätt mycket "i smyg" och läst trådar men nu var det dags att bli medlem! Jag misstänkte som du säger MaxPax att det blir svårt med klinkers med hänsyn till kanterna, men en skifferplatta borde man väl kunna slipa kanterna på?
Men hur lätt/svårt är det att kapa skiffer om man också har i åtanke den exakthet som krävs för att det ska se snyggt ut i slutändan? Jag är rätt noggrann som person och har mycket tålamod men det är ju inte alltid det räcker.
Har sett det mesta som Google hittar, men oftast är formatet för stort för vårt lilla badrum, alternativt släta enfärgat glaserade plattor. Inget skifferliknande. Inser att jag förmodligen kommer få kompromissa till nått av dessa befintliga alternativ men har inte riktigt släppt skifferdrömmen än
Men hur lätt/svårt är det att kapa skiffer om man också har i åtanke den exakthet som krävs för att det ska se snyggt ut i slutändan? Jag är rätt noggrann som person och har mycket tålamod men det är ju inte alltid det räcker.
Har sett det mesta som Google hittar, men oftast är formatet för stort för vårt lilla badrum, alternativt släta enfärgat glaserade plattor. Inget skifferliknande. Inser att jag förmodligen kommer få kompromissa till nått av dessa befintliga alternativ men har inte riktigt släppt skifferdrömmen än
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Att faktiskt kapa till rätt form borde vara ganska enkelt om man för tillverkar några jiggar som kan hålla plattan i exakt rätt vinkel, och avstånd. Och så med en bra skivkap (är inte så dyra).
men det löser ju inte problemet med vassa kanter. Kör du med natursten så kan man säkert slipa till kanterna också, räcker med ett par sekunders slipning per kant.
men det löser ju inte problemet med vassa kanter. Kör du med natursten så kan man säkert slipa till kanterna också, räcker med ett par sekunders slipning per kant.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Är det riktigt skiffer så finns nog ett antal svårigheter med det - natursten brukar ju kunna ha sin egen ide om hur den skall spricka när man kapar den, särskilt om den är tunnare...men med bra kvalitet kan det nog gå att såga det också, iaf om man tar höjd för en del spruckna plattor...sen vet jag inte hur riktigt skiffer står sig som badrumsgolv ?
Klinkers är nog bättre då. Men då är problemet att grada kanten - den mesta (?) klinkersen består ju av ett lager med färg/from ovanpå en keramikplatta. Om man då slipar ned kanten så finsn det risk för att keramiken undertill "kikar fram" - det finn säkert klinkers som har tjockare lager där det blir bättre dock, men det gäller nog att kolla upp det
Sen skall man nog vara väldigt noggrann och tålmodig som person för att det skall se bra ut. Jag är som person inte alls tålmodig nog för att kapa 100 klinkersplattor exakt likadant, så jag skulle inte gett mig på det. Men för en person som gillar att pula och har tålamodet att göra samma sak om och om igen kan det nog funka med en jigg som hempularen skriver här ovan...klinkers är ju relativt lätta att kapa med en klinkerskap eller såga med en elektrisk klinkerssåg
/K
Klinkers är nog bättre då. Men då är problemet att grada kanten - den mesta (?) klinkersen består ju av ett lager med färg/from ovanpå en keramikplatta. Om man då slipar ned kanten så finsn det risk för att keramiken undertill "kikar fram" - det finn säkert klinkers som har tjockare lager där det blir bättre dock, men det gäller nog att kolla upp det
Sen skall man nog vara väldigt noggrann och tålmodig som person för att det skall se bra ut. Jag är som person inte alls tålmodig nog för att kapa 100 klinkersplattor exakt likadant, så jag skulle inte gett mig på det. Men för en person som gillar att pula och har tålamodet att göra samma sak om och om igen kan det nog funka med en jigg som hempularen skriver här ovan...klinkers är ju relativt lätta att kapa med en klinkerskap eller såga med en elektrisk klinkerssåg
/K
Vattenskärning är nog den metod som ger bäst resultat. Den skurna sidan kommer att få en liten rundning av skärstrålen, i storleksordning r=0,2-0,5 mm.
Det snyggaste resultatet får man, om man har möjlighet att vattenskära alla sidor av hexagonen.
Det snyggaste resultatet får man, om man har möjlighet att vattenskära alla sidor av hexagonen.
Klicka här för att svara
