5 186 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
En fråga till er som har lutat och såpat furugolv
Hej.
Har lutat mitt vackra nylagda furugolv och blivit störtbesviken. Jag har skrivit en annan tråd om det. Jag blev överraskad över hur rödgult och även grönt det blev av en behandling som skulle bleka.
Har fått höra att det kommer blekna med tiden men just nu känns det inte så. Blir ledsen varje gång jag tittar i mitt nya kök..
Nu söker jag er som gjort samma sak. Har någon gjort samma och varit med om samma resultat? Hur lång tid tog det till det rätta till sig?
Har lutat mitt vackra nylagda furugolv och blivit störtbesviken. Jag har skrivit en annan tråd om det. Jag blev överraskad över hur rödgult och även grönt det blev av en behandling som skulle bleka.
Har fått höra att det kommer blekna med tiden men just nu känns det inte så. Blir ledsen varje gång jag tittar i mitt nya kök..
Nu söker jag er som gjort samma sak. Har någon gjort samma och varit med om samma resultat? Hur lång tid tog det till det rätta till sig?
Oj, du hade ett vackert nylagt furugolv och drog på frätande lut. Hen som rekommenderade det borde lägga in ett nytt. Jag har tidigare i oförstånd lutat av riktigt gamla gråa golv, det viktigaste jag märkte då var att man måste få bort all lut. Men i övrigt ser det ut exakt likadant 18 år senare, där det blev fult är det fortfarande fult. Jag skulle dock pröva att ta stark såpa (tex lin) och skura riktigt hårt, upprepa flera ggr och se om det blir ngn skillnad. Använd bara kallt vatten annars riskerar du att golvet blir grått.
Oj. Det lät inget vidare... Hjälper det inte ens att slipa?
Jag har nu såpat ett antal gånger med fet såpa efter lutningen och golvet har fortfarande den där gulrödgröna tonen dock en aning ljusare.
Jag tycker inte heller han borde rått mig att luta. Han sa att det skulle hålla bra i ett kök men det verkar inte så. Spillde kaffe innan och torkade upp direkt men fläckarna syns ändå trots att jag skurat en gång efter.
Jag använder linolja av märket Källans
Jag har nu såpat ett antal gånger med fet såpa efter lutningen och golvet har fortfarande den där gulrödgröna tonen dock en aning ljusare.
Jag tycker inte heller han borde rått mig att luta. Han sa att det skulle hålla bra i ett kök men det verkar inte så. Spillde kaffe innan och torkade upp direkt men fläckarna syns ändå trots att jag skurat en gång efter.
Jag använder linolja av märket Källans
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
När ett furugolv är nytt eller oförstört är det hyvlat och hårt. Lutning fräter och förstör golvet, men kan säkert vara en bra metod på gamla dåliga golv. Efter jag lutade det där golvet tog det flera år av skurning innan golvet var hårt, tätt och stod emot smuts igen.
Slipning gör också att du tar bort den hyvlade ytan och kommer få skura länge innan du får en hård yta. Jag skulle nog överväga att slipa och köra med ngn vax eller att måla golvet om du inte kan leva med det.
Slipning gör också att du tar bort den hyvlade ytan och kommer få skura länge innan du får en hård yta. Jag skulle nog överväga att slipa och köra med ngn vax eller att måla golvet om du inte kan leva med det.
Kommer den mysko färgen försvinna om jag slipar det?
Varför råder du mig att skura hårt? Blir inte ytan förstörd då när den är känslig efter lutningen?
Ursäkta tusen frågor men vad tror du om att använda vitsåpa? Blir ytan stärkt av det?
Varför råder du mig att skura hårt? Blir inte ytan förstörd då när den är känslig efter lutningen?
Ursäkta tusen frågor men vad tror du om att använda vitsåpa? Blir ytan stärkt av det?
För att se om du kan få bort ev missfärgningar. Nu vet jag inte exakt hur du lutade, om det fanns lut kvar på ytan, eller hura bra och tjockt golv du har etc. Men sannolikt har du förstört ytskiktet på ditt golv. Slipning kommer ta bort ditt lutade lager, men då bör du nog behandla golvet efter det. Ett bra skurgolv har en hyvlad yta.
Vi körde med nåt som hette gammeldags trälut med vitpigment på hela övervån. Ca 60kvm
Sen ofärgad golvsåpa på det. Blev kanon.
Barnen gör sina märken här och där men so what, så länge det inte blir flisor som ger stickor.
Sen ofärgad golvsåpa på det. Blev kanon.
Barnen gör sina märken här och där men so what, så länge det inte blir flisor som ger stickor.
Nu har jag såpat mitt golv flera gånger med vitsåpa, det har blivit väldigt blekt på något krämigt sätt. Gillar det jättemycket. Jag oroar mig inte så mycket för repor de går ju att åtgärda ganska smidigt med vatten.
Däremot är jag superförsiktig när jag lagar mat eller grejar med disken för jag vet inte hur golvet tål fett och fläckar..
Vad säger ni andra som har lutat och såpat golv, hur tål era golv fläckar?
Däremot är jag superförsiktig när jag lagar mat eller grejar med disken för jag vet inte hur golvet tål fett och fläckar..
Vad säger ni andra som har lutat och såpat golv, hur tål era golv fläckar?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv -
Fråga till glasmästare ang montage av kassett
Fönster & Dörrar -
Fråga till sanerare gällande katturin som inte luktar
Övrigt husrelaterat -
Fråga om rötter till träd hjälp
Häckar, Buskar & Träd -
Uthus till gästhus…första frågan..
Fritidshus