S
skarven2: Vilken firma har du använt?
3 svar · 5,7k läst
·
B
bjorsi: Hej. När vi fick tillträde till vår lägenhet för lite mer än två år sedan tog vi in en firma som slipade alla trägolv i lägenheten, vi blev riktigt nöjda! Däremot har vi lyckats slita på lacken. Det har blivit märken i lacken på flera ställen. Man känner inte märkena när man drar med fingrarna över och märkena syns bara i vissa ljus, dvs det är inga djupa repor. (Se bild)
0 svar · 8,0k läst
·
davveno1
davveno1: Gav 200:- för bandslip och kantslip 24h. Slippapper + maskiner + lack 1200:- 35-40 kvm
12 svar · 6,0k läst
H
Horace76c: Då är det dags för gillestugan att ta form. Har rivit ut ingjutna reglar i den oisolerade plattan från -63 så nu är bara en grovgjuen platta kvar. Skall gjuta upp ca 130mm med EPS, och sedan lägga ca 20mm weberfloor 130 Core på armeringsnät. På detta sedan en mjuk och skön heltäckningsmatta. Betongbil kommer nu i slutet av veckan och fyller 3m3 EPS (14000 istället för 10500 för
0 svar · 2,0k läst
O
Otsef: Tarkett har ett bra verktyg. Det är billigare än att riskera förstöra något
3 svar · 2,0k läst
·
L
linda85: hej! För ett tag sen la vi in en våtrumsmatta i en toalett. Men tyvärr har de bildas luftbubblor under mattan, kan man på nått sätt få bort dessa? Värma och försöka pressa ut dem? Med vänlig hälsning, Linda
0 svar · 1,7k läst
fia_mstd
fia_mstd: Speca gärna vad det är för golv (laminat? Trägolv?) Lägger du ut mattan så satsa på typ trasmattor som andas bra, inte sådana med gummerad undersida.
3 svar · 1,8k läst
P
Anonymiserad 67789: hej Är det. någon som vet var man kan läsa branschreglerna för läggning av plastmatta i kök. Vi har ett flertal svep från finspacklingen som syns igenom och golvläggaren tänker inte byta ut allting då han hävdar att det inte klassas som fel då det inte syns från mer än ett håll och istället säger att vi får ta dit en besiktningsman. Tilläggas ska att köksgolvet är mitt i
0 svar · 1,4k läst
Sutterängvillan
Sutterängvillan: [citat] Ok tack :)
8 svar · 4,1k läst
P
posterberg2: Jag har redan läst det. Jag har gott om sten över och VILL prova.
4 svar · 5,9k läst
B
björndrängen: *bump* Ingen som har erfarenhet av att lägga Platonmatta på lite ojämnare underlag?
3 svar · 3,4k läst
·
swealp
swealp: Oj vilken uppsats, tack!
22 svar · 8,4k läst
mexitegel
mexitegel: Efter att ha konsulterat lokala plattsättarbutiken som i sin tur konsulterade tillverkaren fick det bli Schönox PFX plus som fix och tillhörande primer. Strax ska det primas. Var o hämtade en Husqvarna 230 F också, imorgon är det allvar. [bild]
13 svar · 23,1k läst
A
ArtonVolt: [citat] Det hade jag inte tänkt på. Får slå Kährs en signal imorgon. Tack för tipset!
3 svar · 2,7k läst
P
PSara: Har missat ditt svar, tack snälla Casaloco! Vad menar du med ”ytterligare en skiva”? Vill du länka ett exempel vore det ytterst tacksamt :D
4 svar · 2,2k läst
F
Fingolfin40: Tackar så mycket för era tankar och förslag. Ska kanske ge plastmatta en chans till och kolla om vi hittar någon som vi vill ha. Annars får det nog bli att köra med klickgolvet trots risken för att det spricker upp med tiden.
9 svar · 5,5k läst
T
teamswix: hallå högt ärade experter, Undrar om det är nån ide att slipa ett mindre betonggolv och ytbehandla betongen istället för klinker? 3,5m2 hall i attefall. Är 1m2 av det som har en "bulle" på 1cm i övrigt jämnt. Hur lång tid skulle det ta att slipa ner 1cm och hur mycket nöter det på slipen? Inte mycket sten på ytan i betongen vilket borde underlätta Tänkte hyra riktiga prylar med
0 svar · 1,7k läst
S
simonbe: Vi kommer att behålla golven som ligger nu, som underlag till nytt vinylklick. Försöka dra fast det med skruv för att minska knarr. Efter att ha pratat med grannen som har likadan husmodell så känner jag mig mer övertygad om att det inte är värt besväret. Han hade nämligen hittat några 1 tums golvåsar på vissa ställen vid deras renovering :confused:. Inte konstigt att det rör på
3 svar · 9,4k läst
·
M
Markus P: Hej! Jag har byggt en isolerad fristående bod/förråd som ska användas som teknikrum/pumprum till poolen. Det är ett träbjälklag på plintar. På golvbjälkarna ligger golvspånskivor med diverse genomföringar för in/utlopp till poolen, backspolning och en golvbrunn. Tanken är att det ska bli våtrumsmatta på golvet, dels för att det kommer förvaras blöta poolprylar och dels i
0 svar · 2,7k läst
kiankian
kiankian: nä, ska bara ha i hörnan, jag tror jag ska lägga parkett istället
45 svar · 6,0k läst
·
M
MikaelJacob: Hantverkare skruvade (synligt) golvplanken direkt i bjälklaget istället för att skruva det dolt vid fjäder/not. Golvet är ett enkelt trägolv. Nu har andra hantverkare målat golvet i med golvfärg. Min fråga: Kan jag spackla igen skruvhålen, slipa de och sedan måla nytt lager färg? Om ja, vad är det för spackel jag ska använda? Kemiskt trä? Något annat? Jag bifogar bild hur det ser
0 svar · 1,3k läst
·
J
J_B: Ja jag använde Ikeas gröna lite tunnare och hårdare underlag som bara är 2mm jämfört med gamla hederliga foamen som är vit o 3mm tjock.
10 svar · 5,4k läst
T
Tosse: Okej, undrar varför. Skulle det vara speciellt fuktigt där? Tvärtom hade jag gissat. Oavsett har jag inte hört talas om dina foamproblem förut. Jag rev ut golv lagda 99 på foam. Inte var det något fel på foamen.
4 svar · 11,4k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Båda två men framförallt öppentiden
3 svar · 8,6k läst
mexitegel
mexitegel: Det blir väl kanter på klickgolvet mot frisen isåfall eller hur menar du?
14 svar · 4,4k läst
·
T
Torkad gubbe: Ursäkta att jag inte är tydlig jag håller med om att det finns tillfällen där det inte borde behövas men det är bara dumt att låta bli och chansa. Det finns leverantörer som frångår gängse bransch standard och då får dom ta hela ansvaret. I de flesta leverantörers anvisningar står det oftast att man bör lägga fuktspärr men erfarenhetsmässigt borde det stå ska eftersom
16 svar · 5,2k läst
S
Stuff: Ja mattan ser ju inte allt för gammal ut. Förr limmade man ju mattorna noggrant mot underlaget men numera är det vanligt med bara några remsor dubbelhäftande tape. Har själv lagt in mattor i två rum och lade då bara ett varv tejp mattans ytterkanter och någon remsa mitt på. Böra i ett hörn och dra lite så märker du. Angående källaren så vore det ju bra att se hur det ser ut under
2 svar · 3,2k läst
·
Q
Qwerty952: [citat] Ja, det gör det. Har haft mellan 7-10mm när ja lade det.
16 svar · 5,5k läst
·
F
FunkishJonny: [citat] Jo, att det nog är undergolv har jag också konstaterat. Är inte så mycket ute efter att fylla springorna, utan snarare den bästa behandlingen för att minska effekten av springorna, men ändå leva med dem och behålla golvet. Eftersom golvfärgen är rätt sliten behöver ju ändå något göras. Jag har grunnat lite, och det får nog bli att måla det igen. Men med dessa
3 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.