Hej på er!

Sambon skulle frosta av frysen idag och lyckas på något sätt missa avtappningen så det har runnit ut en del vatten på golvet bakom frysen. Hur mycket vet jag inte men uppskattningsvis kan det väl inte vara mer än ett par liter. Men det har sipprat ner under laminatgolvet, kommer vatten mellan springorna när man trycker på det (under frysen, vet inte om det runnit längre ut också, men kommer inte vatten där).

Vad gör man? Torkar som en tok? Avfuktare? Värmefläkt?

Eller är det lönlöst, bara hoppas det inte runnit ut i köket och i bästa fall enbart skadat golvet under frysen som ändå inte syns?

Har golvvärme, om det är till någon hjälp. Borde ju torka upp lite snabbare då än en kall platta i alla fall. :)

Nog inte så mycket att göra.

Möjligen om du drar ut frysen, och försöker lyfta laminatet lite, eller ännu hellre om det är klick variant, försök demontera under frysen.

Eftersom laminatet har plastöversida, så kommer vattnet i huvudsak att torka ut nedåt in i golvkonstruktionen. Men kan du lyckas få lite ventilation under laminatet så borde det påskynda torkningen.

BirgitS
Om du har en allriskförsäkring, plusförsäkring eller liknande kan det vara något som går på den och i så fall ringer du försäkringsbolaget för besiktning och förslag på vad som behöver göras.

Tack och lov "slarvade" jag medvetet bakom kyl och frys så sitter inte någon golvlist där. Lyckades få bort laminatet som är under frysen och torka, samt kila in en kil under golvet som går ut i köket (som jag inte kan ta bort) och ställa en värmefläkt där. Förhoppningsvis torkar det ur det mest då. Kändes inte särskilt blött det lilla jag kom åt som inte var direkt under frysen.

Försäkring har jag så får anmäla det om det blir någon skada. (y)

BirgitS
Försäkringsbolag har kraftigare fläktar för uttorkning efter vattenskador.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.