Hej
Jag har 22 mm spångolv. I somras la jag parkett och vid entren var spångolvet ojämn. Det var ett område på ca 4 kvadrat som golvet hade böjt sig upp vilket jag slipade med slipmaskin så att det blev platt. Kommer inte ihåh hur mycket jag slipade men det var typ 5 mm.
Jag la parketten och märkte ingen svikt eller knarr i somras. Men just nu när man går på ett område som är typ 50 x 50 cm knarrar golvet. Har tagit upp parkettgolvet och ser att det är spångolvet som låter inte parkett golvet.
Hur kan man åtgärda detta ? Tänkte såga ut den biten som knarrar tills reglerna som är 60 cc och förstärka området med kortlingar och sätta dit en bit spånskiva på plats. Det blir inte tätt vid skarvarna men det kasnke inte gör nåt ? Jag har förresten krypgrund under och 40 cm isolering.

Hej, jag hade också gjort så som du nu planerar, låter som en OK idé.
Med kortlingar borde det bli stabilt nog även om det kanske inte blir samma som om det var spåntskarvat som övriga skivor.

Vet inte om ovan gör dig gladare - men vänta för säkerhets skull en stund till och se vad andra säger.

Om du gör det så här års kan du vänta med att slänga på parketten ett tag och fysiskt känna om det blir drag/kyla från skarvarna.
Om det är så får man fylla skarvarna.

PS: Tänk på att du eventuellt(?!) har plast-skikt under skivorna - när du sågar.
Det vill man ju ha tätt efteråt också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.