Gjort en modell på ett värmegolv med diverse antaganden... men det ger iaf ett humm om hur det ser ut med värmespridning. Förluster neråt, abosuttemp på vattnet är en annan fråga.

Ledningsförmåga
Spånskiva 0.14W/mK
Pexslang 0.1W/mK
Flytspackel 3W/mK (nått jag bara googla fram...viktig parameter såklart)
Armeringsnätet skippa jag men det lär ju inte vara helt försumbart, 2.5mm 70x70 maskor volymmässigt ca 1% av 15mm flyt. Värmeledningsförmågan är dock 60W/mK för stål.

cc200mm på slangen
16mm pex
15mm flytspakel + det som fyller ut spåren ovan slangen
22degC i rummet ovan
Termiskt isolerat neråt...(påverkar inte detta exempel eftersom det är spridning vi kikar på inte förluster eller absoluta tal på vattentempen...)

Om tempen är ca 28-29degC på golvet i så snackar vi nån grad i diff vilket knappast lär märkas eller??

Om vi nu skulle lägga in 0.5mm aluminium med så utgör detta ca 1/30 av tjockleken med en ledningsförmåga som är 70ggr högre än spacklet. Detta slätar det ut tempdiffen över golvet helt för detta fall.

Termisk modell av värmegolv visande färgkodad värmespridning och temperaturzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan måste man ju såklart ha högre temp på vattnet för att få samma yttemp utan plåt vilket kan vara negativt men sett till spridning så känns det ju som att det kvittar på ett flytat klinkergolv

Vad är slutsatsen menar du?

Vad är golvvärmeplåtar gjorda av? Såna som finns att köpa.

Man skulle ju vilja se en bild med plåtar och en utan, allt annat lika, så att man kan jämföra.

Slutsatsen kan man ju dra själv men jag skulle nog kunna tänka mig att skippa aluminuum plåtarna i kombination med flytspackel med alla eventuella problem som det innebär efter att ha läst runt

Med 0.5plåtar blir det alltså i stort sett helt jämt mitt på golvet. (Man ska inte hänga upp sig på hur det är på kanterna utan kika i mitten av bilden går såklart att sätta upp vettiga symmetrier men nu va det lite höftande jag va ute efter )

3D-karta över golv med höjdindikationer i olika färger, syftande på jämnheten mitt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan viktig fråga är hur snabbt golvet blir med eller utan plåtar. Om det blir kallt väder snabbt och golvvärmen börjar ladda, vill man att detta skall få effekt snabbt. D.v.s. att värmen fördelas snabbt och uppvärmingen blir mer följsam.
Min praktiska erfarenhet av ett tunt betonggolv (35mm) med ingjutna plåtar är det golvet blir betydligt snabbare än ett utan plåtar och samma tjocklek.

Ja det är ju en annan aspekt, jag har räknat ut sluttemp och tar ingen hänsyn till något tidsförlopp. Återigen va detta för att få nån känsla för hur det kan se ut istället för att bara lita blint på vad återförsäljare säljer. Givetvis vill dom sälja dyra plåtar och spackeltillverkaren vill såklart att man öser på mängder med flyt osv osv

Kan ju iof räkna på det oxå men vad snackar vi egentligen för tidskonstant på ett 15-20mm tjockt golv? Känns ju inte som att det borde spela så stor roll över dygnet men säkerligen när du står på golvet och vrider upp värmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.