51 240 läst ·
16 svar
51k läst
16 svar
Förvirrad ang. platon och laminat
Sida 1 av 2
Hejsan !
Jag hade tänkt lägga platongolv i vår källare (utan fuktproblem) inom kort och har läst mig förvirrad angående hur man lägger detta på ett korrekt sätt. Jag har givetvis kollat på isola's hemsida med alla deras guider men de nämner ganska flyktigt hur man ska göra när man lägger på laminatgolv. Jag har läst att man ska lägga ventitexmattan underst och fäster den i betonggolvet lite lätt. Sedan lägger man platonmattan och skarvar, tejpar och har en luftspalt mot väggen osv med uppvik. De väggar där inte fukten ska vandra upp i ska ett förseglingsband läggas (exempelvis mot en gipsvägg eller in mot ett annat rum).
Men nu till den stora frågan. Behöver jag lägga något ovanpå platonmattan för att undvika klapp-ljud när man går på laminatgolvet? Det var det jag trodde ventitexmattan som ligger underst var till för men nu börjar jag undra när flera skriver att de lägger spånskivor, foam eller dylikt ovanpå platon och sedan lägger laminatgolvet över?
En ytterligare fråga är huruvida det behövs mer än 8mm laminatgolv om det är clickgolv. Läste någonstans att det måste vara minst 12mm för att click-golv ska fungera ovanpå platon. Annars måste det vara limmat och det är ju mindre roligt att lägga.
Om jag fått allt om bakfoten, vad tror ni en golvläggare tar för att lägga platongolv och laminat med tillhörande arbete såsom uppvik, lister på 60 kvm ?? I Malmö/Lund-regionen.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Dennis
Jag hade tänkt lägga platongolv i vår källare (utan fuktproblem) inom kort och har läst mig förvirrad angående hur man lägger detta på ett korrekt sätt. Jag har givetvis kollat på isola's hemsida med alla deras guider men de nämner ganska flyktigt hur man ska göra när man lägger på laminatgolv. Jag har läst att man ska lägga ventitexmattan underst och fäster den i betonggolvet lite lätt. Sedan lägger man platonmattan och skarvar, tejpar och har en luftspalt mot väggen osv med uppvik. De väggar där inte fukten ska vandra upp i ska ett förseglingsband läggas (exempelvis mot en gipsvägg eller in mot ett annat rum).
Men nu till den stora frågan. Behöver jag lägga något ovanpå platonmattan för att undvika klapp-ljud när man går på laminatgolvet? Det var det jag trodde ventitexmattan som ligger underst var till för men nu börjar jag undra när flera skriver att de lägger spånskivor, foam eller dylikt ovanpå platon och sedan lägger laminatgolvet över?
En ytterligare fråga är huruvida det behövs mer än 8mm laminatgolv om det är clickgolv. Läste någonstans att det måste vara minst 12mm för att click-golv ska fungera ovanpå platon. Annars måste det vara limmat och det är ju mindre roligt att lägga.
Om jag fått allt om bakfoten, vad tror ni en golvläggare tar för att lägga platongolv och laminat med tillhörande arbete såsom uppvik, lister på 60 kvm ?? I Malmö/Lund-regionen.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Dennis
Utan att vara någon expert så skulle jag tro att det är bäst att lägga något stegdämpande mellan platonmattan och laminatet, typ foam. Fukten borde ju rimligen hålla sig under platonmattan och därmed stänger inte foamen in något i laminatet.
Om det krävs tjockare laminat än 8mm har jag ingen aning om...
Om det krävs tjockare laminat än 8mm har jag ingen aning om...
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Den här förstod jag inte riktigt... Om man förseglar mot väggen så har ju inte fukten någon annanstans att ta vägen än just... in i väggen?Lionheart skrev:
Jag har ett liknande rum som jag, i flera år, har funderat på att lägga klick. Har också tänkt platon. Jag trodde en del av platons uppgift var just att ventilera?
Hej!Lionheart skrev:
Vi har använt isovers tunna blåa platon, och om man använder den ska golvet vara minst 12mm. Annars får man lägga golvspån under för stabilitetens skull. Angående klapprandet behövdes ingen foam eftersom mattan har lite svikt. Men det kanske inte är den tunna typen av platon ni ska lägga?
/Elin
Medlem
· Västra Götaland
· 29 inlägg
Hejsan!Lionheart skrev:Hejsan !
Jag hade tänkt lägga platongolv i vår källare (utan fuktproblem) inom kort och har läst mig förvirrad angående hur man lägger detta på ett korrekt sätt. Jag har givetvis kollat på isola's hemsida med alla deras guider men de nämner ganska flyktigt hur man ska göra när man lägger på laminatgolv. Jag har läst att man ska lägga ventitexmattan underst och fäster den i betonggolvet lite lätt. Sedan lägger man platonmattan och skarvar, tejpar och har en luftspalt mot väggen osv med uppvik. De väggar där inte fukten ska vandra upp i ska ett förseglingsband läggas (exempelvis mot en gipsvägg eller in mot ett annat rum).
Men nu till den stora frågan. Behöver jag lägga något ovanpå platonmattan för att undvika klapp-ljud när man går på laminatgolvet? Det var det jag trodde ventitexmattan som ligger underst var till för men nu börjar jag undra när flera skriver att de lägger spånskivor, foam eller dylikt ovanpå platon och sedan lägger laminatgolvet över?
En ytterligare fråga är huruvida det behövs mer än 8mm laminatgolv om det är clickgolv. Läste någonstans att det måste vara minst 12mm för att click-golv ska fungera ovanpå platon. Annars måste det vara limmat och det är ju mindre roligt att lägga.
Om jag fått allt om bakfoten, vad tror ni en golvläggare tar för att lägga platongolv och laminat med tillhörande arbete såsom uppvik, lister på 60 kvm ?? I Malmö/Lund-regionen.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
Dennis
Platongolvet m. uppvik å hela paketet är mycket enkelt att lägga. Tog mig fyra timmar igår kväll att lägga 25 kvm, och då hade jag ingen erfarenhet av det innan och är dessutom ganska ohändig av mig. Känns inte särskilt prisvärt att anlita en golvläggare enligt min uppfattning.
Tänk bara på att det är Platon fogband du har för att täta luftspalten. Platon förseglingsband har du för att täta i vinkeln vägg-golv. Iofs lär du inte blanda ihop produkterna när du väl ser dem i affären, men det kan vara bra att tänkta på. Vid tröskeln lär du inte behöva täta nån luftspalt, eller varifrån skulle luften kunna komma?
Ventitexen är främst till för att dämpa ljud mellan platon och betong. För att dämpa ljud mellan laminat och spånskiva behöver du ytterliggare en duk.
På blå platon måste övergolvet, oavsett om det är clickgolv, limmat golv, parkett, plastgolv eller annat, vara minst 14 mm, annars blir konstruktionen för vek. Gör som jag skall göra, köp spontade spånskivor 10-12 mm, klicka ihop dem å sen kan du lägga vad helst du vill på detta.
Lycka till, det är inte så svårt som du tror, bara du är noggrann och tar all lugnt och metodiskt så kan man göra det mesta i huset själv utan större problem (till en viss gräns såklart...
Tack för era svar. Låter ju ganska lugnt att lägga det själv men som sagt måste man tänka efter lite innan man lägger det. Angående typen av platon så är det Platon "Blå". Den vanligaste typen av platon-matta. Det finns ju Platon Multi också som ska vara mer lämpat för industrigolv osv men det har jag inte sett så mycket information om.
Men om man nu ska ut och köpa ett laminatgolv med minst 12mm, vad kostar det då? vad är ett "normalpris" på ett laminat med den tjockleken? Jag är ju inte alldeles överförtjust i att slänga ut 200-300 kr/kvm för golvet. Det är ju trots allt 60 kvm. Golvpoolen finns ju i Malmö och dom har ju riktigt bra golv, men oftast jättedyra. Hornbach har också hyffsat bra golv men de golv man vill ha och i den tjockleken ligger på 200-250 kr/kvm.
Angående tätning av luftspalt med fogband ska ju även trösklar och dörröppningar tätas.
Isola manualen skriver så här: "Där luftning av Platonspalten ej är möjlig,
vid t ex köksskåp, dörröppningar, trösklar
o.d. tätas spalten med Platon Fogband."
Men om man nu ska ut och köpa ett laminatgolv med minst 12mm, vad kostar det då? vad är ett "normalpris" på ett laminat med den tjockleken? Jag är ju inte alldeles överförtjust i att slänga ut 200-300 kr/kvm för golvet. Det är ju trots allt 60 kvm. Golvpoolen finns ju i Malmö och dom har ju riktigt bra golv, men oftast jättedyra. Hornbach har också hyffsat bra golv men de golv man vill ha och i den tjockleken ligger på 200-250 kr/kvm.
Angående tätning av luftspalt med fogband ska ju även trösklar och dörröppningar tätas.
Isola manualen skriver så här: "Där luftning av Platonspalten ej är möjlig,
vid t ex köksskåp, dörröppningar, trösklar
o.d. tätas spalten med Platon Fogband."
Jag valde Platon Multi, för att då behövde jag inte ha så tjockt trä i golvet. Blir billigare för trädelen på det sättet.Lionheart skrev:Tack för era svar. Låter ju ganska lugnt att lägga det själv men som sagt måste man tänka efter lite innan man lägger det. Angående typen av platon så är det Platon "Blå". Den vanligaste typen av platon-matta. Det finns ju Platon Multi också som ska vara mer lämpat för industrigolv osv men det har jag inte sett så mycket information om.
Men om man nu ska ut och köpa ett laminatgolv med minst 12mm, vad kostar det då? vad är ett "normalpris" på ett laminat med den tjockleken? Jag är ju inte alldeles överförtjust i att slänga ut 200-300 kr/kvm för golvet. Det är ju trots allt 60 kvm. Golvpoolen finns ju i Malmö och dom har ju riktigt bra golv, men oftast jättedyra. Hornbach har också hyffsat bra golv men de golv man vill ha och i den tjockleken ligger på 200-250 kr/kvm.
Angående tätning av luftspalt med fogband ska ju även trösklar och dörröppningar tätas.
Isola manualen skriver så här: "Där luftning av Platonspalten ej är möjlig,
vid t ex köksskåp, dörröppningar, trösklar
o.d. tätas spalten med Platon Fogband."
--- Mats ---
är blå platon och platon multi samma sak altså?...jag fick för mig att multi var ngn sorts duk/matta?
...ska nämligen litt att lägga golv i källaren nu...
...och vill göra det ordentligt på en gång...har inte tänkt lägga 14mm trägolv utan ngn sorts laminat....
/
M
/
M
De är i samma material och ganska lika varandra.trojlee skrev:
jag skulle definitivt rekomendera att lägga ett flytande spångolv på platonmattan innan man lägger in laminaten. man kan annars få ett visst klapp-ljud från platonen dessutom känns golvet stabilare att gå på. (om inte ditt gjutna golv är helt plant. laminaten i sej följer ju med i svackorna
Man vill väl alltid ha en ljuddämpare mellan plast och trä? Den löser faktiskt problemet med små ojämnheter rätt väl också.klitsie skrev:
--- Mats ---