Stefan N
Stefan N: Inga problem med dom märkena.
5 svar · 4,5k läst
·
M
morr: En bredare golvsockel/list? Plus ev en kvartslist utanför?
2 svar · 1,3k läst
·
A
Adam Af Jones Loftbring: Jag köpte nyligen ett ganska litet hus med stora förhoppningar om att bygga om de för att kunna husera mig och mina barn Huset är byggt på krypgrund och vid ett senare tillfälle utbyggt med ett uterum som står på en vad jag tror är oisolerad betongplatta. Lägger till två bilder för visa [bild] [bild] Tanken är att här skapa två mindre sovrum. Mitt problem är golvet..jag kommer att
0 svar · 3,4k läst
·
P
plymen: Hejsan! Jag har rivit upp den gamla linoleummattan i lägenheten, tyvärr fastnade mycket av luddet kvar mot svartlimmet på betonggolvet. Då huset är från 1974 talet är jag metveten och asbestrisken med svartlim, provtagning visar på att ingen asbest (hurra! :giggle:) finns i svartlimmet. Jag avser att lägga ny fin parkett i hela lägenheten utan några nivåskillnader eller lister. Min
0 svar · 2,3k läst
·
P
PB87: [citat] Ikea i Uddevalla ja. lägg en silikonfog som matchar klinkerfogen.
5 svar · 4,9k läst
·
6
64kvm: Det gamla golvet är borttaget och nedan följer min plan. Däremot har jag en del funderingar som jag hoppas att jag kan få hjälp med att reda ut! Även bifogat bilder som jag hoppas underlättar. Det har tidigare gått en glasvägg mellan vardagsrum och matsal, den revs dock av tidigare ägare som också la nytt golv över. I skarven som uppstod blev det väldigt ojämnt och jag har därför
0 svar · 1,6k läst
·
J
JIllergard: Det är det färdig golvet :D Ska ’bara’ göra den ljusaste biten slät/jämn så ska det vara klart (är det tänkt). Är i ett äldre trähus. Har aldrig använt flytspackel, hur tunt kan man lägga det?
2 svar · 1,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi har en kanske ovanlig lösning i vårt hus, byggt 2010. På betongplattan ligger plastfolie naturligtvis, och sedan en 12 mm Asfaboard, och ovanpå den bokparkett från Kährs. Asfaboarden gör att golvet inte är så obehagligt stumt, som det kan bli om det läggs direkt ovanpå betongen. Och vi har ju ingen golvvärme, så att vi isolerar lite från betongplattan är ju bara bra :)
2 svar · 1,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Skall uterummet ha tak? Normalt ordnar man ju väderskyddet först, dvs väggar och tak, innan man börjar med innerväggar och golv.
8 svar · 2,1k läst
P
Piskfinne: [citat] Okey, nej, det låter rimligt att funktionen inte är till fullo, men nån nytta gör den nog om man talar om exempelvis att slipa vanligt spackel eller till exempel isolerar, sen att den kanske inte skyddar fullt mot eventuell asbest kan jag absolut tänka mig.
4 svar · 1,3k läst
·
D
deeply89: Är det någon här som har Kährs golv ask ceriale och kan visa bild? :D Sen undrar jag om ni skulle ha valt mattlack eller lack på ett golv? För och nackdelar?
0 svar · 911 läst
Noramasen
Noramasen: Köp en diamantring som du råkar tappa på stället där mattan är trasig, och skyll på ringen
15 svar · 10,8k läst
·
N
Nygge72: Eller är denna mer talande för vanliga klickgolv?
1 svar · 4,9k läst
·
Cheesen
Cheesen: Det beror på om det är golvet eller något under golvet som knarrar. Min spontana känsla är nej det går nog inte. Du kommer nog att måste riva hela vägen upp till golvet... Om parketten knarrar beror det antagligen för att den inte får tillräckligt stöd här i livet. Antagligen behöver du sätta en lumpapp eller liknande under golvbrädorna.
1 svar · 1,8k läst
·
P
Phastey: Det låter bra, jag kör på vanlig betong när man ändå har vanan inne
4 svar · 1,6k läst
Ymer
Ymer: Håller med, helst inte fogskum. Jag visste om hur mycket fogskummet expanderar och var försiktig men nog lyckades jag böja karmen på ett fönster ändå. De andra fyra gick bra.
6 svar · 3,0k läst
·
hscn
hscn: Ser ut som kalk eller cementslam har fått torka in. Någon som slarvat vid golvläggning eller avfärgning av puts? Pröva med syra eller kalkrent på fläckarna. Ex https://www.bauhaus.se/klinkerrent-clean.html#full-description Kan fungera men skulle helst ha gjorts före impregneringen.
1 svar · 4,4k läst
·
H
Headloose: Ja, jag gissar jag måste slipa men vilken maskin blir rätt för det ändamålet? Betongslip? Betongfräs? Tänkte lägga ett golvunderlag för just betongplatta.. Kommer bli bra! :)
2 svar · 1,5k läst
C
C.Lundin: [citat] Hade jag varit du så hade jag kontaktat typ UBAB (Ulricehamns Betong) eller Herrljunga Terrazzo. Jag är helt övertygad om att de kan ge dig råd, och troligen prisuppgifter också om du vill lämna bort det.
5 svar · 4,4k läst
garvin
garvin: Tror inte dom vattnar fuktar det lite. Suger jämnare då.
1 svar · 2,6k läst
J
jdaniels: Ska ha nivålist från ekgolv upp till klinkers ca 10mm. Fyrkantigt med brutet hörn. För att slippa skarva på längden behöver jag en list på ca 2600 och jag hittar bara 2400 som längst. Är det specialbeställa eller nöja sig med skarvar? ( Hur limma snygga skarvar? ) Och limningen, är det i trägolvet man limmar? Men vanligt trälim som man sätter i spänn? Har stirrar på den där
0 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Kanske göra som vi gör när vi avfrostar frysen, börjar med att lägga ut tidningar över hela det område där det kan stänka.
18 svar · 10,4k läst
·
Mr.Pink
Mr.Pink: [citat] Okej, tack för info. Hoppas på det bästa då...
6 svar · 5,1k läst
K
Källarsnicken: [citat] Hej fsanden, hur gick det för dig? jag står i precis likadan situation och är faktiskt motiverad att kancka bort skiten för hand. Alternativt kolla med en firma som också kan slipa undergolvet i samma veva. Vore kul att veta hur du gjorde och hur resultatet blev!
3 svar · 2,5k läst
·
H
Hjulbent: Kanske torrbruk för att få golvet jämt, det är lite poröst eftersom det är fuktig sand som blandas med cement och blir hårt, men inte stenhårt
1 svar · 1,3k läst
·
N
Anonymiserad 168520: Jämna ut/dölja med en liten vit fog?
4 svar · 3,1k läst
·
G
Guldlock: Huset är ett Anebyhus från 1979. Det är väl reglar i mellanbjälklaget som sticker upp. Måste jag flytspackla eller kan man hyvla ner reglarna som sticker upp? En golvfirma har varit här och tittat men tackade nej till jobbet och därför vill jag ta reda på hur jag kan göra det själv.
1 svar · 2,5k läst
·
F
frollic123: Lägg upp en bild, brukar bli lättare o se orsaker då. Vad är det för underlag trä/betong? Vilken foam är lagd? Vilken golvtillverkare är det?
4 svar · 1,5k läst
M
mgranbom: [citat] Inte svårt alls. Därför väljer man en matta som klarar av att ventilera ut ev. fukt. Precis en sån som jag beskriver i inlägget du citerade. /M
10 svar · 7,2k läst
BirgitS
BirgitS: Jag skulle kontakta köparen och fråga hur de vill göra (förutom att beklaga det som inträffat), att du fixar något enkelt eller att de får ett prisavdrag. Kan ju vara så att de i alla fall tänkt att byta ut golvet och inte bryr sig om att det är skadat. Kan vara bra att blanda in mäklaren också.
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.