Hänger inte riktigt med. För det första så ska ja ha ett nytt massivt trägolv som måste skruvas i underlaget.

Är det ok att flyta eller limmalgips på gammalt trägolv men inte att limma plywood? Vill gärna förstå skillnaden i så fall.

Fördelen med att limma plywood om man nu skulle få göra det är att man har nått att skruva i direkt men det sågades ju ovan.

måste erkänna att jag inte begriper varför man inte skulle kunna hellimma plywood mot det gamla trägolvet.

Inte jag heller men jag gissar att det berodde på att golvet måste få röra sig? och om så är fallet borde ju alla limmade skivalternativ falla....

Det enda som känns säkert i nuläget är att riva väck golvet och regla upp utanpå befintliga bjälkar men det känns ju lite onödigt när det ligger ett stabilt golv redan...

Jag har ett hellimmat golv på betong förvisso. Golvet krymper lite på vintern och sväller på sommaren. Limmet är flexibelt och hänger med svängningarna. Detta borde även gälla om man hellimmar plywood på befintligt trägolv. Alltså, golvet under plywooden kan flexa lite utan att det blir ett problem för limmet.

Plywood torde dessutom kunna röra sig mer än betong varför belasningen på limmet minskar.

Skruv kan användas som tvingar för att tvinga ner plywooden mot golvet.

Använde ett elastiskt parkettlim.

Var väl jag som skrev att du inte skulle limma plywood mot gamla golvet. Det går säkert bra, men limma i så fall med ett elastiskt lim, typ ms polymer. Sen finns ju alltid en ökad risk för golvknarr, men det fungerar nog.

parkettlim är dyrt som k..rk. Använd ett med lång öppentid om du ska hellimma plywoodskivor. Limmet jag använde är/var SMP-baserat.

Redigerat:
dessa beslut :) Blir ju inte sköjj om man måste riva upp ett limmat golv dock...

Hur skulle det funka om man la lumppapp->tätt skruvad plywood-> papp->nytt golv ?

Knarr stör mig inte alls förövrigt så är det värsta scenareot att golvet skulle knarra så kan jag leva med det :)

tror du kan skippa lúmppappen. stavparkett läggs utan lumppapp mot plywood. för att skappa knarr behövs det en hel del effekt samt friktion. tvivlar att man kan generera tillräcklig mängd energi och friktion mellan plywooden och golven, kontaktytan är helt enkelt för stor mellan golven och plywooden => inget knarr

Rätt rejält med "handviftande" ovan är jag rädd :)

För att vara tydlig eventuellt knarr skapas mellan golvplankor inte mellan planka och substratet (plywooden)

Redigerat:
Ok ja ska inte lägga nån parkett utan massivt grangolv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.