Hej. Har tänkt renovera min trappa. Mattan på bilden samt gummilisten ska bort. Hade velat lägga en annan matta upp på själva stegen, men vill inte ha matta på "bakstycket" eller vad man ska kalla det. Sen var tanken att trappnosen ska vara vit.

Ser följande problem 1. Det kommer bli nivåskillnad mellan mattan och trappnosen.
2. Hade tänkt byta trappnos för att lösa detta men det är "infräst" i sidorna för trappnosens form. Hur ska jag göra ? Tacksam för alla förslag

• Sliten trätrappa med mattrester och en gammal gummilist som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägga nålfilt i steget. Skönt och tyst.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T topmount skrev:
Lägga nålfilt i steget. Skönt och tyst.

Ja jag försöker övertala sambon. Men det blir väl ändå en nivåskillnad, jag vill ju inte att nålfilten ska gå runt trappnosen

Nålfilt är bra och ingen risk att man halkar jämfört med om man t,ex lägger laminat. (y)

Du kan ju måla både trappnos och sättsteg vita och sätta nålfilt på planstegen. Det tror jag kan bli riktigt snyggt.

mexitegel mexitegel skrev:
Nålfilt är bra och ingen risk att man halkar jämfört med om man t,ex lägger laminat. (y)

Du kan ju måla både trappnos och sättsteg vita och sätta nålfilt på planstegen. Det tror jag kan bli riktigt snyggt.
Precis så vill jag göra. Men mattan kommer ju inte gå hela vägen ut på trappnosen, det blir ju altså en nivåskillnad. De e den jag undrar vad jag gör med. Smidigast hade nästan vara att byta trappnosen eller flytta upp den men det är ju "infräst" som en passform för den på sidorna

Kanske finns nån typ av tunn trälist man kan limma på trappnosen på översidan för att bygga upp den nån enataka mm ?

Precis, lägg en tunn 2-3 mm list som du limmar och ev. spikar på bef. trappnos.

mexitegel mexitegel skrev:
Precis, lägg en tunn 2-3 mm list som du limmar och ev. spikar på bef. trappnos.
Vart köper man så tunn list ?

Ett snickeri kan säkert hjälpa dig att hyvla ner till rätt dimension om det behövs,

Sök på nivålist Finns en uppsjö av olika

T Trollskidan skrev:
Sök på nivålist Finns en uppsjö av olika
Jag hittar faktiskt ingen bra list som är vit . Ska googla mer ikväll sen

Har nu rensat 2 steg helt se bild. Vill kunna ha en ledlist i underkant vilket innebär att jag måste täcka befintliga trappnosar med en list som är lika lång eller längre än de som siiter nu (ca 50mm).
Alternativet kapa bort ? Dom som sitter. Ser ingen skarv ovanifrån annars kunde ma kapat på sidorna sen slagit bort dem. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Ingen som haft liknande problem?

• Rensade trätrappsteg utan lister vid väggen och synliga trappnosar som diskuteras för installation av LED-list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Vårtimer! Hur har det gått för dig? Står inför att renovera min trapp som ser väldigt mycket ut som din. Så det skulle vara intressant att höra hur du gjorde och hur det blev. Lurar mycket på hur jag ska lösa trappnosen, om jag ska klä in den, eller låta mattan bara täcka själva trappsteget.

Min trappnos ser precis likadan ut. Tänker lägga nålfilt och klä in både sätt/plansteg. Väldigt nyfiken på era resultat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.