Golv
tttomten: [citat] Utjämningen sker ju av att man går på golvet. Det tar en stund att flytta kulorna så ojämnheter utjämnas, har för mig att plasten i ditt foto tar 2 mm i utjämning, är ojämnheterna större kommer golvet aldrig sluta svika och då försvinner inte ljudet heller.
Workingclasshero: Lägg in ett brunnslock. Gör en kompassros. Lägg någe kul i golvet och lägg dit glas. Använd fantasin då lappande och lagande svårligen blir bra.
useless: Såga rent och rakt med en cirkel-/sänksåg och fäll in en passande bräda.
fredriks123: För nån som läser det här i efterhand. Vissa färger reagerar med noten, vilket gör att färgen klibbar uppepå noten. Efter en hel del labbande kom jag fram till att i mitt fall kunde jag måla golvet med jotun kvist och spärrgrund vilket låste in klibbet, sen måla med tre stjerner gulvmalig ovanpå. Det löste problemet för mig. Jag tror det går bra att slipa av färglagret också om
AskeHolst: Uponor Combi Pex skulle det kunne vara, den är godkänt till värme, alltså diffusionstät.
Casaloco: Jaha läste lite snabbt, trodde du skulle ta bort de gamla plattorna. Tveksamt om tätskiktet fäster på plattorna. Kolla i databladet för produkterna
mhugo: Hej, Har ett utrymme på 45 kvm som idag är målat betong. Det har släppt lite färg så fick det mätt. Som högst hade golver 89% vid en mätning i April. Skall jag lägga en platon matta med passiv ventilering eller kan man lägga deras enklare utan ventilering? Står den skall klara 95%. Skall lägga laminat på det så behöver en ventitex under för att slippa klapperljud vid platon
88-65: Så här blev det! Struntade i limmet, har hållt bra hittills. [bild]
borley10: Har ett badrum, 2 år där golvet börjat knarra när man går på det. Har tilltagit och blivit mer, som att det ”spridit sig”. Det är uppbyggt med nya golvbjälkar fastskruvade i de gamla för att få jämnt underlag och därefter bjälkar i vinkel mot dessa på kortare avstånd. Därefter våtrumsgolvspån, limmat o skruvat i bjälkarna. Armering och flytspackel innan tätskikt och
J-stedt: Grundprincipen vid all ljudisolering är tunga material mot källan. I det här fallet alltså gipsskiva som har fördelen att inte isolera bort värmen på samma sätt som skum. Mineralull borde det vara under värmeslingorna.
Mikael.G: Jag har ett golv som är behandlat med Nuretanolja funkar väldigt bra. delas med lacknafta 50/50 borsta ut det med en kvast eller rolla ut oljan låt torka ca 1 - 2 dagar dammfritt och väldigt lättstädat!
Fulkemisten: Sa ju det. Inga problem om man är lite noga. Snyggt jobbat!
Karl P: Sålänge du gör ngt i stil med vad du planerar blir det bättre än innan. Det kommer inte bli helt tyst, men bättre
Christian_Sthlm: [citat] Tack för skiss. Ja så ser det med största sannolikhet ut med den skillnaden att plank ligger åt andra hållet, alltså åt ”fel” håll. Reglar i vägen till vägg som har el. Det kanske är möss och annat elände under golvplanken som gnager på sladden Kommer kolla med elektriker innan jag gör något.
Sofinor: Hej! Första gånger jag gör ett inlägg, så halshugg mig inte är helt ny på allt inom renovera och bygga. Har köpt min första lägenhet och ska byta golv. Min budget är begränsad så har därför valt Laminatklick att lägga in. Det ska vara genomgående samma golv i hela lägenheten. Men hur vet jag vilken "slitageklass" (hittar inte rätta ordet) jag behöver ha? Har tittat på
Rilla: [citat] Det kom in vatten via källardörren, rann ut i "korridoren" och nådde till dörren som går in till detta rummet som enbart skyddades av en trätröskel. Förmodar att den smugit sig in vatten då. Kanske inte syns på bilderna men en del av tröskeln är borttagen 2007 av en hantverkare som skulle kolla statusen på golvet då. Vill minnas att han inte tyckte det var några problem.
ullet: Kanske skulle bli bättre om du slipade trallen först?
64kvm: Hej, Jag har köpt Tarketts laminatgolv LaminArt ”Manor Oak Vogue”. Allt är nu lagt, både av mig själv och av hantverkare, förutom i vardagsrummet som ska läggas inom kort. Skarvarna längs långsidorna är fina, jämna och släta. Det som jag dock upptäckt på flera ställen (nästan i varannan/var tredje skarv) längs kortsidorna är att skarvarna är ojämna med både synliga och med
Åsa Lund: Du har risk för emissioner om du gömmer sådana skikt under den nya mattan
Oskerien: [bild] Slutfört. Lyckades tom. undvika att behöva beställa ett nytt paket golv till :)
b8q: När jag letade gammal fiskbensparkett (dock annan dimension än den du vill ha) hade jag tur på Blocket, så ja, det finns en viss andrahandsmarknad.
Anderscurl: Jag ska gjuta platta till uterum i närtid. Fick förklarat av röris att i "fixturer" direkt på isoleringen är lämpligast för att få jämn värme på ytan. Plus att det är smidigt att lägga så. Ur energisynpunkt har jag svårt att se att det ska vara någon reell skillnad.
Dowser4711: Anlitade en granne som är mattläggare med 40+ års erfarenhet att lägga en rätt komplicerad matta i hallen nere. Den mattan tillbringade inte många minuter hemma hos oss innan den var färdiglaggd... Men även om läggningen gick ruggigt fort så har den hållit och är fortfarande perfekt i alla kanter etc. 5 år senare. Så det verkar inte vara någon hård regel det där med ett dygn i
BirgitS: Lutbehandling är väl mer för massiva furugolv än för fin parkett som man ska vara rädd om eftersom det är ett originalgolv (i alla fall ser det ut som det kan vara det).
thomasbackstrom: Hej. Är det någon som har lagt in Massivt Furugolv från Beijer? https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/tr%C3%A4produkter/listverk/planhyvlat-virke/furugolv-25x162mm-vit-h%C3%A5rdvaxoljat Jag har ett paket hemma och gumman har lite svårt att bilda sig en visuell uppfattning, så om ni orkar kan ni posta en bild med detta golv? Två små rackare som kommer göra en hel del avtryck i
John Gravel: [citat] Ventilerat golv är det jag fått förslag på från besiktningsman. Jag bara försöker komma på något billigare alternativ som ändå ser bra ut. Varför måste jag bila upp plattan? Kan man inte lägga isolerat och vattentätt ovanpå? Och om problemet är kondenserad inneluft så borde det väl fungera med slipad betong och golvvärme?