Golv
lopec: Där det inte är slitet behövs inte lika mycket jobb Tvätta, rugga upp gamla lacken med fiiiint papper, lägg på ny lack.
bjoesk: Tack för alla bra idéer, tror jag ska testa att limma, pu700? //Björn
Henningbruno: [citat] Tack för tipset! Jag ska testa detta imorgon, så får vi hoppas på det bästa!
rayab: [citat] Tack för bra svar. Listor och dylikt ska plockas bort innan läggning. Javisst syns repor på det också men det vi har nu är extremt. Är blankt och mörkt så misstänkte problem från början. Blir nog bra med parkett på parketten
C.Lundin: [citat] Många primer är inom 48h och vissa även 72h. Ett bättre råd är att läsa på produkterna du tänkt använda.
yonna: Jag hade gammal parkett innanför dubbeldörrarna till trädgården. Hade också två dalmatinerkillar som sprang ut och in. Jag täckte den närmaste kvadratmetern av parketten med flera lager ofärgad båtlack. Låter visserligen tokigt men detta räddade parkettgolvet fram till det slipades inför husförsäljningen. Parketten visade sig då helt intakt. På denna yta hade jag tjock liten
genes: Nån som vet var man kan beställa papper på nätet? Gör ju inget om det är bra kvalité på pappret. Ska även gå att beställa som privatperson, många sidor är riktade till företag.
Dowser4711: Oavsett om det skulle ge ett bra resultat i slutänden eller ej med att limma på MDF över hela ytan som du föreslår så låter det i stort sett som lika mycket jobb som att riva ut golvet och lägga golvspån. Dessutom känns det inte helt osannolikt att din nya konstruktion riskerar att det knarrar någonstans efteråt, speciellt om det undre golvet sviktar/glider lite redan idag. Som bonus,
Per i Hamrånge: [citat] Funkar utmärkt i hall. Lite känsligare för mycket vatten, så torka upp om det blir blött. Det slits/repas ju också, men det gäller ju i princip allt utom klinker. Fördelen är att det relativt enkelt kan bytas ut när det är slut. Klinker lite jobbigare...
under_construction: Såhär ser golvet ut efter ungefär ett år. Det är inte perfekt på något vis men bra mycket bättre än innan. [bild] Det är ett barnrum så det har fått ta mycket stryk. Tycker ändå att det håller bra. Lite ostädat dock. :oops:
Räknenisse: Om de är inlagda under heltäckningsmattornas guldepok på 60-talet (eller ev. 50/70) vad brukar det då finnas för lim under? Hur svåra är de att få bort och hur mycket sitter kvar på golvet efteråt? Behöver man få bort allt eller kan man lämna limmet om mattresterna är borta och lägga nytt golv alt. plastmatta över?
Tallguy196: [citat] Du är skyldig mig en halvtimme... förlorad i foder..... (y):)
lopec: Vad är det målat för färg? Ex. på Flüggers Polyuretan står det - Tål rengöring med vatten, skurning och allrengöringsmedel. -
Mekwall91: Hej. Vi tänkte sätta trall på vårt nuvarande betonggolv ute på altanen. Det är en tjock gjuten betong platta som står på plintar. Hur går man tillväga?
Trenpa: Lägger laminatgolv på övervåningen i nybygge. Radiatorer på övervåningen, ej monterade ännu. Två rör av typ Pexa-rör sticker upp vid varje element. Är det plasthöljet eller röret som jag ska mäta avstånd ifrån? Kommer plaströret skäras bort över golvnivå vid montering av element?
KycklingMos: Skulle behöva lite råd och hjälp. Dörrfodren är kapade och parketten kring dörrsmygarna är sågade någorlunda: [bild] Avståndet, där tröskel ska in, är ca 90 mm. Förhoppningsvis går det att täcka på något bra sätt. [bild] Har lagt ut brädorna på golvet. Problemet jag står inför är huruvida jag bör lägga golvet, och anpassa de bitar som ska in i smygen först eller sist?
Superharaldsson: [citat] Tack för att du tar dig tid! Det lutar åt att göra en egen variant av nivell lösningen. Och förbereda för ventilation om det skulle behövas i framtiden. Och att då köra någon form av trägolv istället för klinker.
snespikaren: I alla lägen är det lätt att gå till bygghandeln och köpa engångsoverall för några tior och ett bra dammskyddfilter för 300 kr. Då kan ta prover av det man tänkt riva. Är det asbest så håller jag med om att man ringer en saneringsfirma. En bättre metod än att bara köra på och se om det blir några skador om 20-30 år.
sawdustmaker: om man ska bygga inglasat uterum utan golvvärme, så är ju frågan vad man ska ha för golv? Gjuta platta, vad ska man ha på då? Regla upp, vad ska man ha då?
Pappa1986: [citat] Byta ut de brädor som du vill byta är nog alternativet men varför vill du inte slipa? Kan ju vara en enkel lösning på "problemet"
Deathtrip2000: Forbo har Marmoleum Click i tre storlekar som går att kombinera hur man vill. https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/linoleum/marmoleum-click/blgytr#anker
Anders243: Tack för svar! Jag missade att säga att det är en f.d. balkong som nu blivit inomhus i och med en takkupa. Balkongens betonggolv är nu uppbilat och det gamla tätskiktet samt dräneringsbrunnsrör är borttagna, så underlaget är väldigt ojämt (~50 mm gropar och pucklar pga uppbilningen). Jag har sparat undan ca 30 m2 parkett från andra rum i huset där vi byggt om tidigare. Detta golv
tttomten: Ingen erfarenhet så kan tyvärr inte hjälpa dig här. Måste kolla nästa gång jag är till ladan, har noll minne av att jag sett några spår i planken. Men låter väldigt rimligt det du säger.
elpaco: [citat] Tänk så här - man kan få grönt av gult genom att tillsätta blått. Att göra gult av grönt går dock inte utan stor spädning eller kemisk reaktion.
Perl77: [citat] Tack för ditt svar! Prognosen är god helt enkelt :D.