Y
yehor: [citat] Vad rekommenderar du att jag förstärker med? Speciell skruv på sidan av de befintliga spikarna? Menar du att jag ska skruva en bräda i golvet under isoleringen?
6 svar · 5,1k läst
·
N
Nizztos: Där stod väl att man skall ha minst 20mm om man inte använder undergolv. Sa vid val av 20mm eller tjockare trägolv behövs inte undergolv. Sedan kan man vad jag förstar ha det ända.
10 svar · 3,4k läst
·
L
Lars34: Hej, Har ett tvåvåningshus med källare från 1962 och ska till att helrenovera entrevåningen. Den består av hall, kök, vardagsrum, och ett större badrum. I och med att golven ska rivas upp planerar vi att byta ut dom vattenburna radiatorerna mot golvvärme i hela huset. Bjälklaget mellan källare och entrevåningen består idag av 14cm betongvalv, 2"×4" bjälkar och golvplank. Förutom i
0 svar · 899 läst
Miinoo
Miinoo: Tack för svaren allesammans :)
4 svar · 2,5k läst
R
reinvent: Håller på att renovera köket och har förstått att dom flesta verkar rekommendera att man även lägger golv under stommarna. Det verkar man inte ha gjort i originalköket. Det ligger plastmatta i köket utom där stommarna har varit. Jag hade tänkt lägga grålumppapp ovanpå plastmattan och jag funderar då på hur jag ska göra på dom områdena där det inte ligger plastmatta. Ska jag
0 svar · 1,5k läst
·
R
ruffrider: [citat] Näe det är nog inget alternativ. Delar av golvet är glesreglat där det kapats upp för att lägga ner ny el.
2 svar · 5,1k läst
Mazen
Mazen: Lägg en smyglist i ek så ser golvet ut att fortsätta mot väggen istället, en vitmålad dito el kvartslist får väggen att fortsätta ut på golvet ...
5 svar · 6,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Varför just 14mm? Många är 13mn Ska det vara lackad, oljad, hårdvaxolja? Solid eller slitskikt?
1 svar · 1,8k läst
Y
yehor: Tack för alla svar. Jag har valt att köpa nytt golv som jag väntar på med spänning. Detta golv är limmat i fogarna, försvårar det att lägga om det i ett annat rum?
7 svar · 4,6k läst
BirgitS
BirgitS: Det förekom plastmattor som innehöll asbest också och det går inte att på foton avgöra om något innehåller asbest utan det ena säkra sättet är att skicka in en provbit på analys för några hundralappar.
2 svar · 2,2k läst
·
J
Juliabr: [citat] Utmärkt. Tack!!
12 svar · 1,4k läst
lärjungen
lärjungen: [citat] Jo, kollade på det också, men man behöver såvitt jag vet även en sorts smältverktyg samt diverse svampar och slippapper med mera. Tänkte att kittet innehåller allt man behöver. Och som bonus kan jag fixa mina golv hemma som har en annan kulör.
2 svar · 1,9k läst
F
Firth: [citat] Ja det verkar så, märkte det tydligt på andra ställen där det var lite svajigt i strukturen. Frågan är bara om det går bort med golvslip. :worried:
5 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det inte en risk att en slipning påverkar tätheten i plastmattan?
3 svar · 4,6k läst
O
Olivia0001: [citat] Varför skulle det vara löjligt att ha trevliga väluppfostrade hundar i stället för odrägliga och curlade hundar - som verkar ha blivit trend?
39 svar · 52,5k läst
·
K
Keld: Bambu?
1 svar · 2,2k läst
·
K
1 svar · 2,2k läst
·
S
smiley: [citat] Hej, Jag bestämde mig för att ta bort det till sist. Tror det hade funkat bra som underlag till det nya golvet men var orolig att det skulle lukta, var en lite svårdefinierad lukt i rummet efter mattan. Gick på med hård spackelspade och hammare och knackade bort det.
4 svar · 5,7k läst
S
Struler: Jag har ett hus på västkusten med stenfot och halva källaren ligger under markytan. Jag funderar på att bila ner berget så att jag kan sänka golvet för att få en acceptabel takhöjd. Tidigare ägare hade reglat upp och isolerat vilket lett till fuktskador. Se bild. Är det OK att gjuta en platta eller måste jag isolera med frigolit under? Tar gärna emot tips och råd hur jag ska göra
0 svar · 2,6k läst
·
C
camelspin: Hej Har provat spackling av trapp. Kom fram till att jag skulle lägga ny matta - dom lades dit av anledningen att en trapp slits otroligt fort. Ingen färg i världen kommer att hålla för det. Men man kan ju altid bättra på då och då, vilket kan vara ett mindre probelm om man inte har typ 30 steg som jag har, Tvåkomponentsspackel av märket plastic padding var svårt att jobba med, dyrt
5 svar · 9,5k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Lycka till! Men det här har väl inte så mycket i tråden "Lägga på hårdvaxolja, hur?" att göra?
4 svar · 8,4k läst
·
simpa96
simpa96: [citat] Kolla Ikeas laminat.
10 svar · 4,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Har du funderat på att behålla trägolvet? Efter rätt behandling kan det kanske bli jättefint. Om du ändå vill ha klinker är det kanske bättre att behålla trägolvet som bärmaterial. Det kommer säkert många tips här men det blir enormt mycket mer komplicerat än att behålla det gamla. Lägg gärna upp en bild.
1 svar · 1,4k läst
P
Peter_K: Det blev golvgips. Bara fogningen kvar att göra. [bild]
6 svar · 2,0k läst
·
O
Osmund: [bild] [bild] [bild] [bild] Hej! Vårt däck har på några ställen blivit anfrätt /murket vid början/slutet där skruvar sitter. 5,5 år gammalt golv. 6 månader sedan garantin gick ut! Måste man byta ut hela plankan eller går det att laga med något medel? Mvh Lena
0 svar · 2,6k läst
·
H
huggan: Tvätt händerna. Jag skulle tippa på renslucka för avlopp eller dränering.
1 svar · 871 läst
·
T
Torkad gubbe: Gunnebo golv och listskruv 42mm gör jobbet och det gör säkert essves också minst 42mm bör längden vara. Skruva cc 30-45 cm när det är spån sedan skall du inte använda foam utan grålumppapp. är man ute efter bättre akustik /ljuddämpande egenskaper så kan en sk. akustikmatta läggas in denna bör ha en hög densitet.
2 svar · 1,3k läst
E
eddiw: Lägg ett vinylgolv ovanpå det gamla och fram till strax under sockeln på köksbänkarna. Vinylgolven är ju rätt tunna och du kan lägga det på befintligt golv utan golvfoam med så bygger det inte alls mycket. :) Men det beror ju på hur mycket tid och jobb du vill lägga. Själv gräver jag mig ner så djupt jag kan när jag gör något vilket slutar med riktning av bjälklag och allt
5 svar · 9,2k läst
·
E
Erik_Johansson: Jag hade kört med något i stil med Selitac. Hårdare och väsentligt bättre isolering än vanlig golvfoam men ändå smidigt att arbeta med. När jag nu letade upp länk och läste beskrivningen så verkar det ju faktiskt avsett för just sådana fall som ditt. https://www.hornbach.se/shop/SELIT-Selitac-5-mm-Aqua-Stop-easy-click/8851179/artikel-detaljer.html /Erik
1 svar · 4,5k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Tja, små serier, liten försäljning och mycket snyggare än durkplåt. Köpt som handikappsanpassning är de extra dyrt. Jag tror jag hittade justa priser, men med frakt blev det dyrt i alla fall om man bara ska ha en...
8 svar · 11,0k läst
·
Lingebark
Lingebark: [citat] Hej! Är det asbest i en sådan plastfilt? Och är det såhär en plastfilt ser ut på baksidan? Beskrivningen du ger här beskriver min matta rätt bra, att det är brunt, att de fastnar på golvet. Den är blöt på bilden så därför är den mörk, är mycket ljusare torr. Bifogar även bilder på golvet där de fastnat
3 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.