Nancy Biäng
Nancy Biäng: Tack för svaret :) Jag rev ut den bruna övre mattan och inser att det förmodligen kan vara asbest i både underpappen och limmet, så jag kommer att lägga klickgolv över det som sitter kvar och slipa dörren i underkant om det behövs.
7 svar · 14,8k läst
A
anek71an: Har ett gammalt fritidshus som är byggt på 30-40 talet. På bottenvåningen har vi en luftvärmepump som håller ca 11 grader på vintern. Men till rummen på övervåningen har vi stängt på vintern för de är inte vinterbonade, ett av dem har till och med enkelglas i fönstren. I mellangolvet gissar jag att man tätat med myrstack. Nu vill vi göra om ett av rummen på övervåningen och vi
0 svar · 1,3k läst
NyaTorpane
NyaTorpane: Jag har en bekant som armerade och flytspacklade hall, kök och vardagsrum. Han hade i nån typ av pigment och vaxade sedan ytan, blev otroligt bra, men man måste vara försiktig med det, som med alla betongprodukter så är det ju ett mycket sugande material.
1 svar · 1,1k läst
M
Martin Marklund: Hej! Vi har precis köpt ett hus och ska lägga nya laminatgolv i hela huset (förutom badrummen). Det kommer att vara samma golv i hela huset, ett 2 stavs laminatgolv (ek) Vi vill att golven ska vara lagda åt samma håll i hela huset. Att lägga golven vertikalt skulle innebära att golven löper i ljusets riktning i alla tre sovrummen uppe + allrummet (men då blir golvet på "tvären" i den
0 svar · 793 läst
·
X
XzOn: Hej, vi ska göra en utbyggnad av hallen och är sugna att lägga in kalksten. Den som passar vår tänkta färgskala är denna: https://www.stonefactory.se/inomhus/kalksten/jurakalksten-rodbeighe-slipad-300xfallandex10mm Tyvärr verkar det helt omöjligt att få ett prov på den innan beställning... Det råkar inte vara någon här som lagt in den och har en bit över? Eller kan ta ett par
0 svar · 1,0k läst
K
KimWilgot: Hej! Håller på att stärka upp för kommande vedspis med Lecablocks-fundament och stålskorsten, cirka 250-300kg Har rivit upp golvet och insett att jag inte kan gjuta en betongkaka på marken pga berg och vattenledningar precis under. Däremot så är reglarna väldigt grova så jag tänkte utnyttja det och regla upp rejält under, istället för gjutning. Så hur stärker jag upp detta på
0 svar · 1,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det här kanske kan vara något: [MEDIA=youtube]8UPRBhRvvps[/MEDIA]
1 svar · 9,1k läst
R
Robert-san01: När jag satte räcket la vi bara en bit av golvet med dubbla foam under och gjorde den lite smalare än underliggaren. Då kunde golvet gå in under överliggaren och vara flytande.
3 svar · 2,3k läst
P
Patzie: Fräsa är ju absolut de bästa om du har möjligheten till de:) mitt tips kräver inte så mkt Verktyg och billigare (y)
3 svar · 1,6k läst
·
Nancy Biäng
Nancy Biäng: [citat] Ja, inte vet jag... men jag kommer inte att riva upp det, utan lägger golvet uppepå den sista mattan.
6 svar · 1,2k läst
·
T
Termit: [citat] Var och kollade i rummet. Har inte varit där sen bilderna togs Iaf! Golvet vilar på dessa bjälkar. Man har tidigare gjort så som jag undrade om man kan göra. Dvs på andra sidan av bjälkarna så är där klenare reglar upptryckta och fästa i bjälkarna. Fast det ser inte bra gjort ut. Typ smala bräder blandat med reglar. Banden går runt ytterligare en bjälke som går genom
6 svar · 2,0k läst
·
Solrosen
Solrosen: Luftavfuktare (typ Woods) är ruggigt effektiva. Inte bara att torka tvätt och även vid allmänt förhöjd fuktighet. Stäng dörren och låt den gå ett par dygn
7 svar · 1,1k läst
D
Daniel 109: Det finns ingen anledning till att ha plast där.
4 svar · 4,4k läst
H
Holmspel: Går jättebra så länge mattan är jämn. Underlagsfoam ska läggas mellan plastmattan och klickgolvet.
1 svar · 2,3k läst
P
Pillard: [citat] Tack! Skönt att det är nån som faktiskt svarar på frågan :)
16 svar · 3,9k läst
·
M
Malmqvistm: Hej, Vi har lagt klinker i hallen. Noga valt ut plattor och haft plattsättare som lagt det. Var och kolla på det igår och var super fint. Idag såg jag det med fogen på plats och det var helt fel fog. Problematiken är att min svåger köpte fogen och klinker och jag hade bett om en fog som var så lik plattan som möjligt (som är väldigt mörk grå, nästan svart). Han sa att den var
0 svar · 952 läst
F
Fusag: Renoverar kök och vill bli av med det värsta knarret i golvet, ligger någon form av nivellgolv på gjuten platta. På detta ligger limmad/skruvad 22mm golvspån. Pga olika anledningar kommer jag lägga på ett 6mm spontat mellangolv från moelven innan ytskikt. Hur hade ni förberett inför mellangolvet? Papp i mellan? Hellimmat mellangolv? Har provat på en yta att komplettera bef golvspån
0 svar · 1,5k läst
·
M
MF90: [citat] Nej tyvärr! Blev en lösning med Sonos högtalare istället
2 svar · 1,1k läst
P
petjoh: Har haft en firma, stor etablerad entreprenör, som monterat vårt nya kök. Innan dess så ville jag att de skulle ta bort gamla plastmattan och flytspackla så golvet blev jämnt. Sedan skulle ny plastmatta läggas. Sen monterades köket och när allt var klart så var det dags för mig att sätta golvlister. Det var nu problemet började, golvet är rena berg och dalbanan och värst utmed
0 svar · 922 läst
M
Mach77777: Vi ska byta ut köks/hall -golvet i ett 70 tals hus med torpargrund med gullfiber/spånskiva (utan golvvärme) som konverterats till bergvärme. Först tänkte jag en plastmatta men inser att det finns risker med fukt eftersom den inte alls är diffusionsöppen. Är inte så sugen på kakel eller trägolv. Laminatklick går bort eftersom det håller så kort tid. Klinker blir lite kallt utan
0 svar · 1,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Detta måste finnas i dina trakter också: [bild] http://www.gsbyggvaror.se/ Mycket snyggt, även obehandlat. Vi har cirka 70 m2 på vinden, men hade gärna haft det i hela huset i stället för Kährs "parkett".
1 svar · 1,5k läst
·
tttomten
tttomten: Lyft på befintligt golv, se vart slingan är, flytta om det behövs, gör hål, återställ golvet (om du vill).
4 svar · 2,2k läst
M
Monchichier: Min bostadsrättsförening har fått för sig att min lägenhet måste utrustas med Platongolv. Min lägenhet ligger längst ner i sutterängplan i en länga med tre andra lägenheter. Förråd ligger "längre in" i fastigheten, i själva källaren så att säga. Och det är enbart min lägenhet som ska utrustas med detta. Kan jag komma in med invändningar mot detta eller är jag tvungen att
0 svar · 780 läst
BirgitS
BirgitS: Är det alltså träreglar som ligger direkt på betongen idag? Har de klarat av det bra eller har de blivit fuktskadade? Klinkers känns ju väldigt kallt och ska man ha det i mer än bara där man tar av sig skorna bör man nog ha golvvärme eller vara beredd att lägga ut mattor.
2 svar · 1,4k läst
N
Nils82: Målade golv klarar sällan dubbdäck i längden men även mjukgörare i gummiblandningen löser upp vissa färger. Impregnering, olja eller motsvarande är nog att föredra i ett bilgarage. Själv har jag nuretanolja på mitt verkstadsgolv och är nöjd. Lättstädat och tåligt.
14 svar · 7,8k läst
·
L
Leif i Skåne: Det finns laminat golv och så finns det äkta Pergo. På en praktik med mer än 3000 patienter har golvet legat sedan 1982 och det tvättas 2 ggr/vecka med varmt vatten och 2 korkar Ajax! Det ser ut som nytt fortfarande efter 37 år. Men en lite del med billig laminat är slut efter 7-8 år. Så visst kan man tvätta med vatten.
1 svar · 4,2k läst
Y
yehor: Jag har bjälklag av trä cc60 som kommer under en vägg och därmed finns det inget understöd ut med omslutade väggar förutom cc60. Räcker detta eller måste jag sätta kortlingar? Har kollat Forestia instruktionsvideo ([MEDIA=youtube]IlZHAyyTvwY[/MEDIA]) och där verkar det som ca skruva cc60 räcker, men samtidigt så limmar de utmed understöden på de omslutande väggarna.
0 svar · 4,2k läst
Mugmaz
Mugmaz: Köp tröskelplatta och såga själv till den.
1 svar · 1,6k läst
·
R
ruffrider: Blev lumpapp, 22 mm golvspån, limmar endast sponten och skruvar ner i gamla golvet +reglarna under. Helt knarrfritt
3 svar · 7,6k läst
·
A
Arresthlm: [citat] Tack snälla för den detaljerade informationen. Låt mig försöka återgälda favören: Det var mycket riktigt ask och vi fick leta runt som bara f-n för att hitta liknande. Och vet du vad? Vi lyckades få hem en provbit på ett golv som verkar sjukt prisvärt och som är i det närmsta identiskt! Beställde idag. Kanske kan hjälpa din kalkyl på traven? ;)
5 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.