Vinyl eller laminat?
Jag velar mellan att lägga vinyl eller laminat.
Hushåll med hund samt katt.
Ska läggas i hela lägenheten.
Först va laminat de självklara valet pga priset. Men har börjat fundera på vinyl. Dels verkar det inte vara lika halt och dessutom tystare att gå på.
Pratat med många golvförsäljare där alla skulle välja olika själva.
Vad säger ni? Tankar, erfarenheter?
Jag velar mellan att lägga vinyl eller laminat.
Hushåll med hund samt katt.
Ska läggas i hela lägenheten.
Först va laminat de självklara valet pga priset. Men har börjat fundera på vinyl. Dels verkar det inte vara lika halt och dessutom tystare att gå på.
Pratat med många golvförsäljare där alla skulle välja olika själva.
Vad säger ni? Tankar, erfarenheter?
Du kan välja vilket som då de finns i många olika kvalitér och utföranden, så gå på din ekonomi och hur du vill det ska se ut.
Det finns matta laminatgolv och hur tysta de bli beror till del på vilket underlagsmaterial du väljer.
Vinylgolven i "klickform" är en modernare variant av de vinyl/plastmattor man rullade ut förr, kollade på dem senast. Ytan kan nog uppfattas som lite mjukare när man känner med handen men tyckte inte det var någon större skillnad när man gick på dem. Då var det halvmatt laminatgolv jag jämförde mot.
Har själv lagt laminat ca 100 m2 (Pergo) av bra kvalité i halvmatt utförande, eller om det var sidenmatt det kallades, utifrån att vi har 35 kg hund som inte fungerar med vanligt parkettgolv.
Så det finns laminatgolv och laminatgolv, själv skulle jag inte lägga något av de billiga och tunna fabrikaten.
Det finns matta laminatgolv och hur tysta de bli beror till del på vilket underlagsmaterial du väljer.
Vinylgolven i "klickform" är en modernare variant av de vinyl/plastmattor man rullade ut förr, kollade på dem senast. Ytan kan nog uppfattas som lite mjukare när man känner med handen men tyckte inte det var någon större skillnad när man gick på dem. Då var det halvmatt laminatgolv jag jämförde mot.
Har själv lagt laminat ca 100 m2 (Pergo) av bra kvalité i halvmatt utförande, eller om det var sidenmatt det kallades, utifrån att vi har 35 kg hund som inte fungerar med vanligt parkettgolv.
Så det finns laminatgolv och laminatgolv, själv skulle jag inte lägga något av de billiga och tunna fabrikaten.
Tack snälla för ditt svar. Det är just pergo jag har tittat på i både i laminaten och vinylen. En av anledningarna till att jag började kolla på vinyl (som annars gick bort för att de va för dyrt) va att jag nu har chansen att få det till ett bra pris.A AndersS skrev:Du kan välja vilket som då de finns i många olika kvalitér och utföranden, så gå på din ekonomi och hur du vill det ska se ut.
Hur upplever du laminatet när hunden går/springer på de?
Låter det mycket och är det väldigt halt?
De är ju "sidenmatta" men lite halare än vinylgolvet, men jämfört med det gamla Pergo Laminat från 80-tal så är de sträva i ytan.
De senanste "Herrgårds ek" med aquatätning är strävare än det longplank "Europeisk ek" som jag lagt tidigare, men både kallas för sidanmatt. Så du får kolla ytan på deras provbitar.
Ljud ska nog inte jag avgöra som har lite halvtaskig hörsel, men det är mycket stor skillnad mellan det gamla 80-tals Pergot som var både blankare och betydligt halare i ytan.
Det enda problem är att de belägger ytan med någon form av "Titanoxid" för styrkan, men det sliter otroligt på sågklingorna. Man kan se att det gnistrar svagt om det är mörkt när man drar ett snitt i ytan med t.ex. en kap/gersåg. Fick byta klinga i både ger och bordsågen efter senaste läggningen på ca 30-40 kvm.
De senanste "Herrgårds ek" med aquatätning är strävare än det longplank "Europeisk ek" som jag lagt tidigare, men både kallas för sidanmatt. Så du får kolla ytan på deras provbitar.
Ljud ska nog inte jag avgöra som har lite halvtaskig hörsel, men det är mycket stor skillnad mellan det gamla 80-tals Pergot som var både blankare och betydligt halare i ytan.
Det enda problem är att de belägger ytan med någon form av "Titanoxid" för styrkan, men det sliter otroligt på sågklingorna. Man kan se att det gnistrar svagt om det är mörkt när man drar ett snitt i ytan med t.ex. en kap/gersåg. Fick byta klinga i både ger och bordsågen efter senaste läggningen på ca 30-40 kvm.
Tack, det ska jag tänka på då jag isf ska låna de från min far. Då får jag köpa nya till honomA AndersS skrev:De är ju "sidenmatta" men lite halare än vinylgolvet, men jämfört med det gamla Pergo Laminat från 80-tal så är de sträva i ytan.
Har hund och la in tarkett vinylgolv för fem år sedan. Köpte den slitstarkaste varianten för hall och groventre.
Inget synligt slitage.
Lätt att våttorka.
Hunden går ljudlöst. När hunden kommer ut på parkettgolvet då klickar det av klorna när de inte är klippta.
Inga skarvar som drar åt sig fukt eller smuts.
Vinylgolvet är typen på rulle som limmades på golvet
Inget synligt slitage.
Lätt att våttorka.
Hunden går ljudlöst. När hunden kommer ut på parkettgolvet då klickar det av klorna när de inte är klippta.
Inga skarvar som drar åt sig fukt eller smuts.
Vinylgolvet är typen på rulle som limmades på golvet
Såg en varningstext på ett paket golv, som endast gäller om man bor i Californien.A AndersS skrev:Det enda problem är att de belägger ytan med någon form av "Titanoxid" för styrkan, men det sliter otroligt på sågklingorna. Man kan se att det gnistrar svagt om det är mörkt när man drar ett snitt i ytan med t.ex. en kap/gersåg. Fick byta klinga i både ger och bordsågen efter senaste läggningen på ca 30-40 kvm.
Där är det tydligen cancerframkallande med kiseldamm, och man behövde använda en godkänd andningsmask vid kapning av golvet.
Tur vi bor i Sverige
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Har vinyl i köket, den är inte lika kall och dessutom lite mjukare
Har lagt trägolv, massivt, i två rum så det blir trä i sovrummet , riktigt behagligt
Har även ekparkett i ett rum och det går väl an
Har lagt trägolv, massivt, i två rum så det blir trä i sovrummet , riktigt behagligt
Har även ekparkett i ett rum och det går väl an