Hej,

Jag har haft en tidigare hyresgäst i min lägenhet som har lagt ett nytt parkettgolv i ett rum, vilket såklart uppskattas då det var en tråkig plastmatta där tidigare.
Problemet är att golvet inte räckte till. Det har längs ena väggen i rummet blivit en glipa på ca 2,5 cm och 1-1,5 cm längs de andra väggarna (vilket går att lösa med en lite tjockare golvlist)

Förutsättningarna annars är att alla förutom en vägg i detta rum har (ursäkta min terminologi) en panel på sig halvvägs och ner med tillhörande golvlist som är ca 6 cm hög. Listen ser ut som Byggmax allmoge-lister.

Frågan är hur man kan göra här? Kan jag lägga något emellan golvet och väggen för att sedan sätta på en normal golvlist? Ska jag rent utav skita i det och ta bort golvet?

Ber om ursäkt på förhand över eventuella otydligheter, är ute på djupt vatten här...

Lekis19 Lekis19 skrev:
Hej,

Jag har haft en tidigare hyresgäst i min lägenhet som har lagt ett nytt parkettgolv i ett rum, vilket såklart uppskattas då det var en tråkig plastmatta där tidigare.
Problemet är att golvet inte räckte till. Det har längs ena väggen i rummet blivit en glipa på ca 2,5 cm och 1-1,5 cm längs de andra väggarna (vilket går att lösa med en lite tjockare golvlist)

Förutsättningarna annars är att alla förutom en vägg i detta rum har (ursäkta min terminologi) en panel på sig halvvägs och ner med tillhörande golvlist som är ca 6 cm hög. Listen ser ut som Byggmax allmoge-lister.

Frågan är hur man kan göra här? Kan jag lägga något emellan golvet och väggen för att sedan sätta på en normal golvlist? Ska jag rent utav skita i det och ta bort golvet?

Ber om ursäkt på förhand över eventuella otydligheter, är ute på djupt vatten här...
En bild eller två underlättar massor vid såna här saker.

Mellanrum mellan golv och list i en närbild, som visar ojämnheter och avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellanrum mellan trägolv och vit list i en byggnadsdetalj.
Skapa konto
Större mellanrum mellan trägolv och vit listvägg, synlig i ett hörn.
Skapa konto

Stort mellanrum på bild 1 och 3, mindre mellanrum bild 2

En lite vitmålad kvartslist är väl standard när det ser ut så här, enkelt och billigt. Man kan givetvis lägga om golvet eller köpa breda och höga lister.

• Gilla
Lekis19
  • Laddar…
En 25 mm+ kvartslist blir ju inte vackert.

Kanske en liggande smyglist? Men det blir nog svårt att få det riktigt snyggt.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Lägg en smyglist i ek så ser golvet ut att fortsätta mot väggen istället, en vitmålad dito el kvartslist får väggen att fortsätta ut på golvet ...

• Gilla
Lekis19
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.