Golv
basickarl: Hej! Kommer att dra in en sak in i lägenheten som väger cirka 300kg (statisk belastning) och som kan gå upp mot 400kg när jag själv står på den (kommer att vara där i flera timmar i sträck, men inte hela tiden). Föremålet ligger på 1m². Det kommer att ligger i hörnet. Min lägenhet är otroligt lyhört, huset har träbjälklag med råspont under parketten med sand/jord i
hscn: Går förmodligen att fixa själv med en del jobb. Om missfärgningen inte sugits in i kalkstenen. Slipa med kloss och våtslippapper. Börja med grovlek P200, mellanslipa med P 1000, slutslipa med P2000. Efter polerar du med något av de putsmedel jag rekommenderade till dina fönsterbänkar.
BirgitS: Om det är riktigt parkettgolv och inte ett tunt fanergolv ska det gå bra. Ta bort en tröskel, ta ett foto av hur golvet ser ut från sidan och mät tjockleken. Men även på bra parkettgolv så är träskiktet inte så många mm och alltså går det inte att slipa bort djupa skador utan då får man använda t.ex. plastiskt trä för att fylla gropar.
johel572: Så där blir det om det råkar stå pölar på golvet. Behövs inte mycket (jag antar att vattnet dunstar). Jag tror det blir bäst om man "målar" på det i stället för att ha ut en skvätt och raka av. Det blir lätt för mycket då.
Emma Johnsson: [citat] Glipan håller rätt mått och är inte fylld med något. Det du ser är underlagsfomen.
Michall: Hej igen och tack för svaret.Jag skulle säga att det rör sig om ca 20 -25 kvm
peterkz1: Jag ska lägga en liten yta ca 3 kvm som i princip inte ska belastas. Underlaget är Plywood. Fick tips om SikaBond AT-82 som flexibelt lim men har svårt att hitta det online i liten förpackning. Funkar det lika bra med SikaBond AT Universal eller är det någon som har tips på ett flexibelt golvlim som säljs i liten förpackning?
Idaaaa: Hej! Jag har en betongtrappa med heltäckningsmatta i dagsläget som jag vill göra om till en helvit trappa. Funderar på en lösning med något skivmaterial, förslagsvis MDF som limmas fast på trappstegen. Är det en hållbar lösning eller har ni något annat förslag?
Daniel 109: Risken är ju att det ser bättre ut nu men att det blir en tydlig skillnad i framtiden.
Reino H: Hej Lelle, Har du kvar de fyra brädorna? Pris inkl frakt i så fall? Mvh Reino
62_an: Jag har precis börjat lägga ett Alloc Original-golv, men blir lite fundersam. -Spontarna på kanterna av MDF:en är mörka på en del av "brädorna" men ljusa på andra. De mörka ser ut som att de är behandlade med någon transparent lack, men de ljusa ser ut som vanlig "torr" MDF. Hur kan det vara så, har vissa glömts bort att behandlas på fabriken, eller kan färgen i MDF:en skilja så?
erikrask: tack för svar! jag lägger ut några träskivor, håller tummarna å testar.
kysan: [citat] Hej! Vi har haft det på hela undervåningen i 8 år nu. Huvudentré + baksida där vi går in och ut hela tiden, men har där lagt extra gångmatta för att skydda golvet lite extra. Men har där inte märkt något med vatten. Altandörr i köket där det varit översvämningar på grund av regn genom åren. Inget rest sig där heller. Svabbar golven genomgående, men bara med såpa.
per-o: [citat] De rum som jag inte ville riva båda sidor på sågade jag bort gipset ~30cm upp på ena sidan och kapade bort "syll" och stående reglar en bit i taget och ersatte syll med plåt och sen i med stående trä och förstärkt på sidan bara. Sen dit med gipsbit och spackel:) förmodligen helt onödigt jobb men det var så lite innervägg och inte bärande, gick ganska smidigt.
Jonas Lindgren: Tack! Ja, att investera i gedigna trägolv som sedan förlorar formen vore inte så roligt. Har noterat att det anges att massiva trägolv är mer benägna att röra sig men som oerfaren lekman är det svårt att bedöma konsekvenserna i det man läser.
jonasandero: har lagt klinker 20x20 i tvättstugan idag. Skall sätta sockel med halva plattor imorgon. Fösta med fix eller sättlim? Säljaren på bauhaus snackade om limma men finns det någon anledning att inte använda fix? Anm. Har använt Kiillto K1+K2+Kiilto superfix.
KVS630: Hej, gäller ett suterränghus med nuvarande uppreglat golv på platta. Jag funderar på om det skulle fungera att ersätta det med att isolera med XPS eller isodrän direkt på plattan med typ 100 mm och sedan EPS cement ? Borde väl gå för det kan väl inte bli sämre än det man har nu, eller ? Tacksam för synpunkter.
KeSod: Hej! Vi har ett uterum som har av olika anledningar sjunkit. Nu ska vi rikta upp det och samtidigt isolera det och göra om det till "innerum" Rummet är 4x5 meter Min tanke är, för att det inte ska sjunka igen (att det gjorde så ursprungligen berodde på en vattenledning som sprack läck och underminerade plintarna längst ut) är 4 plintrader med cc 1000 och 45x145 bärlina (jo det är
BirgitS: Jag prutade också på Bygghemma inför köpet av vårt parkettgolv (Tarkett, livfullt holländskt mönster) just för att det var kring 60 kvm och för att jag hittade samma golv på Beijers till ett lägre pris (men utan hemkörning och 1-2 mil bort), de satte då ett pris som var något lägre än Beijers.
BirgitS: Oftast har man det som fuktigast på sensommaren (augusti eller kanske början av september i Skåne) och då är golvet som störst medan på vintern är luften torr och trät krymper. Så lite marginal bör det ju finnas nu. Annars brukar läggningsinstruktioner specificera 1,5 mm per 1 meter golvbredd, dvs. tvärs golvbrädorna, men det måttet är ju mest intressant vintertid.
Yrrol: Jag hade först vanlig mörkgrå fog till svarta plattor men såg inte bra ut, fräste bort och körde Mapei (snabbhärdande,snabbtorkande, polymermodifierat, anti-efflorescent, vattenavstötande med dropeffect och antimögel med bioblock-teknologi) som skulle vara svart. Men blev inte svart nog, jag ville få den att se blank/våtut, så forskade lite i att behandla allt med vätska/vax. Gjorde
AhlSkal: Hejsan! Jag hade tänkt att höja/jämna ut golvet med att flyta golvet. Sedan vill jag lägga klinkers ute. Totalt kommer golvet att komma upp max 60mm så det motsvarar samma höjd på golvet som railsen på fönsterpartierna. Vet dock inte hur jag ska gå till väga eller vilket material som är bra. Även lite good to know fakta när man ska göra detta. Någon som har lite erfarenhet om
Mimsi: Föresten så satt jag på knä igen nu igår och idag och skrubbade med svamp för att försöka få bort det mjölkiga. Nu är golvet ännu fulare och jag tittar på laminatgolv online. Mina knän hatar mig just nu och jag hatar golvet.
Lill72: Vet inte om det funkar på golv men retrobright/retrobrite funkar på plast på elektronik.
Linus91: Du har säkert bestämt dig redan. Men vi rev ut heltäckningsmatta, tog bort alla limrester, målade hela trappen vit, sedan la vi på halvmånar och en nålfiltsmatta på "platån". Allt som allt en kostnad till c:a 2k. Då kan vi leja in för mattläggning i framtiden om så önskas.
Magnus E K: Ah, jag menade inte vattenskada utan snarare rester av gammalt golv med asbest (som inte gör någon skada så länge man är lyckligt ovetande om att det finns).
Tosse: Täck det med en vanlig golvlist eller smyglist som du fogar/målar in med bakomliggande snickerier?
Nancy Biäng: Tack för svaret :) Jag rev ut den bruna övre mattan och inser att det förmodligen kan vara asbest i både underpappen och limmet, så jag kommer att lägga klickgolv över det som sitter kvar och slipa dörren i underkant om det behövs.