1 407 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Kostnad gjutning
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Utan att veta vilka förutsättningar som gäller är det omöjligt att säga. Det enda som går att ge en ungefärlig uppgift på är ju priset på de fyra kubik betong som går åt.
Behövs t.ex. pump? Eller t.o.m. slangdragning? Gjuter ni själva? Är det färdig yta ni tänkt?
Men det låter snarare som att ni borde borde spackla detta. Gjuta 50mm är tunt som det är, och det som gjuts på slingorna blir ju max 30mm vilket helt enkelt är för tunt.
Det är ju en annan sak om ni tänkt er betongen som ytskikt, men då behöver ni gjuta tjockare.
Behövs t.ex. pump? Eller t.o.m. slangdragning? Gjuter ni själva? Är det färdig yta ni tänkt?
Men det låter snarare som att ni borde borde spackla detta. Gjuta 50mm är tunt som det är, och det som gjuts på slingorna blir ju max 30mm vilket helt enkelt är för tunt.
Det är ju en annan sak om ni tänkt er betongen som ytskikt, men då behöver ni gjuta tjockare.
Ursäkta för dålig information,C C.Lundin skrev:Utan att veta vilka förutsättningar som gäller är det omöjligt att säga. Det enda som går att ge en ungefärlig uppgift på är ju priset på de fyra kubik betong som går åt.
Behövs t.ex. pump? Eller t.o.m. slangdragning? Gjuter ni själva? Är det färdig yta ni tänkt?
Men det låter snarare som att ni borde borde spackla detta. Gjuta 50mm är tunt som det är, och det som gjuts på slingorna blir ju max 30mm vilket helt enkelt är för tunt.
Det är ju en annan sak om ni tänkt er betongen som ytskikt, men då behöver ni gjuta tjockare.
Ytskiktet ska vara klinkers, stora plattor varför ytan behöver bli så fin det går... varför vi inte vågar ge oss på detta själva. Det är ingjutning av själva värmeslingorna vi är ute efter.
Enligt LK system så rekommenderar de 70mm (45mm ovan rör) alternativt minst 55mm (30mm ovan rör). Så för att räkna högt så kan vi säga 7cm betong. Rören är 16mm.
Vi ska alltså ta in en gjutare som gör detta men det är svårt att få någon att ge ett ungefärligt pris innan vi gjort förarbetet med slingor etc, vilket kommer ske först i juli. Men för budgeterandets skull vore det fint att veta om man ligger på en kostnad närmare 30.000 eller 100.000kr för ett sådant jobb...
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Om du gjuter med vanlig betong, så krävs en väldigt lång torktid. Tillverkarna av fix (som man sätter plattorna i) brukar ange att betongunderlag skall vara minst 6 månader "gammalt", finns vissa typer av fix som anger 3 månader (tror jag).
Detta beror på att betong krymper när den härdar, så sätter man plattor för tidigt (även om fukthalten är OK i betongen) så kommer de att lossna senare. Skillnaden mellan olika fix beror på att fix kan vara mer eller mindre elastiskt. Sätter man tidigt så bör även foghen väljas med omsorg, så inte plattorna sitter där, men fogen spricker.
Detta beror på att betong krymper när den härdar, så sätter man plattor för tidigt (även om fukthalten är OK i betongen) så kommer de att lossna senare. Skillnaden mellan olika fix beror på att fix kan vara mer eller mindre elastiskt. Sätter man tidigt så bör även foghen väljas med omsorg, så inte plattorna sitter där, men fogen spricker.
H hempularen skrev:Om du gjuter med vanlig betong, så krävs en väldigt lång torktid. Tillverkarna av fix (som man sätter plattorna i) brukar ange att betongunderlag skall vara minst 6 månader "gammalt", finns vissa typer av fix som anger 3 månader (tror jag).
Detta beror på att betong krymper när den härdar, så sätter man plattor för tidigt (även om fukthalten är OK i betongen) så kommer de att lossna senare. Skillnaden mellan olika fix beror på att fix kan vara mer eller mindre elastiskt. Sätter man tidigt så bör även foghen väljas med omsorg, så inte plattorna sitter där, men fogen spricker.
Oj! Bra info. Det finns ingen variant som inte är vanlig betong då? Något som bränner snabbare? Snabbare än 3 månader....
Jag tycker inte det är mycket som talar för att ni ska gjuta istället för att spackla.J Juliabrink skrev:Ursäkta för dålig information,
Ytskiktet ska vara klinkers, stora plattor varför ytan behöver bli så fin det går... varför vi inte vågar ge oss på detta själva. Det är ingjutning av själva värmeslingorna vi är ute efter.
Enligt LK system så rekommenderar de 70mm (45mm ovan rör) alternativt minst 55mm (30mm ovan rör). Så för att räkna högt så kan vi säga 7cm betong. Rören är 16mm.
Vi ska alltså ta in en gjutare som gör detta men det är svårt att få någon att ge ett ungefärligt pris innan vi gjort förarbetet med slingor etc, vilket kommer ske först i juli. Men för budgeterandets skull vore det fint att veta om man ligger på en kostnad närmare 30.000 eller 100.000kr för ett sådant jobb...
70mm och gjuta in slingor är fortfarande tunt.
Spacklingen är lättare att få bra, samt att det går att belägga mycket tidigare än om ni gjuter. Spackel är dessvärre mycket dyrare i material, men en mycket lägre kostnad för utläggning och efterarbeten.
C C.Lundin skrev:Jag tycker inte det är mycket som talar för att ni ska gjuta istället för att spackla.
70mm och gjuta in slingor är fortfarande tunt.
Spacklingen är lättare att få bra, samt att det går att belägga mycket tidigare än om ni gjuter. Spackel är dessvärre mycket dyrare i material, men en mycket lägre kostnad för utläggning och efterarbeten.
Ok, tack för tips!
Och spackel funkar fint för att sätta klinkers på sedan?
Om golvvärmerör och sånt redan finns på plats så borde det inte vara så jättedyrt att spackla hela ytan. närmare 30 än 100-tusen. Ta kontakt med en golvläggar- eller plattsättarfirma så får ni ett bättre svar.
Det är flytspackel vi pratar om, ja.J Juliabrink skrev:
Nu vet jag inte hur plattan ser ut i övrigt, men ett tips är ju att fylla utrymmena mellan slingorna. Eller lägga allt i spårad cellplast. Det kommer ju innebära att det går ungefär hälften så mycket spackel. Sen om spacklingen inte behöver vara självbärande så är det bara för värmespridningen ni behöver spackla ovan slingor, och då brukar man kunna räkna in klinkersen också.
Men allt detta berättar nog golvläggarfirman för er när ni börjar ta in offerter.
Utmärkt. Tack!!C C.Lundin skrev:Det är flytspackel vi pratar om, ja.
Nu vet jag inte hur plattan ser ut i övrigt, men ett tips är ju att fylla utrymmena mellan slingorna. Eller lägga allt i spårad cellplast. Det kommer ju innebära att det går ungefär hälften så mycket spackel. Sen om spacklingen inte behöver vara självbärande så är det bara för värmespridningen ni behöver spackla ovan slingor, och då brukar man kunna räkna in klinkersen också.
Men allt detta berättar nog golvläggarfirman för er när ni börjar ta in offerter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
