Är i färd med att fram undergolven för slipning i min lägenhet fr 1903. I de flesta rum ser det fint ut. Delvis avtäckt trägolv med synliga spår av puts längs kanten, nära en dörröppning med blått mönstrat tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däremot verkar det vara någon form av puts på och mellan brädorna i ett av rummen. Har inte rivit upp allt men av utbredning att döma längs en långvägg verkar det inte ha med slopad kakelugn att göra. Så till min fråga: Är det någon som vet varför det kan ha putsats på och vad det är för puts? Och framförallt hur jag blir väck det. Inser att det är lockande att sätta in ett nytt brädgolv men för höjdnivåernas skull skulle jag vilja ligga på samma FG som undergolvet. Och det verkar allt för omständligt och tråkigt att ta bort även det. Bit av grå puts hållen mellan fingrarna framför golv under renovering.
Skapa konto
Skadad puts mellan trägolv och vägg i ett renoveringsprojekt, med synligt undergolv och bråte.
Skapa konto
En hörndetalj där ett trägolv möter en gammal putsad yta nära en vitmålad vägg och dörrkarm.
Skapa konto

Tack på förhand!

Åsa Lund
Bara allmän kommentar.
Undergolven är inte tänkta att synas utan ska vara täckta med annat golv. Ljudklassen mot dina grannar på våningen under är nog inget vidare.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Bara allmän kommentar.
Undergolven är inte tänkta att synas utan ska vara täckta med annat golv. Ljudklassen mot dina grannar på våningen under är nog inget vidare.
Tack, jag känner redan till det!

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
F Firth skrev:
Tack, jag känner redan till det!
Bra! Många som inte har en aning...

Bästa svaret

BirgitS
F Firth skrev:
Är det någon som vet varför det kan ha putsats på
Kanske för att få ett jämnare underlag för parkettgolvet.

BirgitS BirgitS skrev:
Kanske för att få ett jämnare underlag för parkettgolvet.
Ja det verkar så, märkte det tydligt på andra ställen där det var lite svajigt i strukturen. Frågan är bara om det går bort med golvslip. :worried:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.