Golv
DrLudde: [citat] Absolut. Men i realiteten har nog folk tung saker på sina golv. Pianon, sängar, garderober, kylskåp, tvbänkar etc.
Fredrick.T: Hej, Har ett oljat 1-stavs lamellgolv i ek som är ca 8 år gammalt. Problemet är att det med åren blivit väldigt röd-gult av all UV-exponering då det är fönster runt hela våningsplanet. Golvet är egentligen inte i behov av slipning utan jag hade hoppats man kunde låta olja golvet (för det behövs nu) med en pigmenterad olja, helst mörk, och på så sätt få en rejält mörkare ton
Sarlu: Jag fattar att det inte kan bli lika snyggt som om man gör från början dvs lägger hela i ett men får nog nöja mig med ”snyggt nog”. Tack snälla för svar
picbpa: [citat] Hur har det gått? Upplever du några problem?
BirgitS: Ja, så kan ser bli om det är tillskjutande markfukt. Det är därför många lägger in klinkers i stället.
tensiden: Hade liknande planlösning i det tidigare huset, åtminstone den del där du ska lägga golv. Vårat var horisontellt, dvs längs med långsidan precis som du valt att gå på.
JoggiB: Än så länge bra. Eftersom det är totalrenovering så har golv inte lagts än
syster_cecilia: Hej! Upptäckte idag att skarvarna på två rutor i mitt parkettgolv rest sig. Två stavar i en parkettruta har rest sig. Detta beror på att en jacka hängde på tork en kort stund. Jag torkade upp vattnet på parketten igår och la hushållspapper där. Parketten är 5-stavig. Vad kan jag göra för att åtgärda detta. Det är ingen vattenskada. Måste jag byta hela golvet? Ngt tips på
Silver78: Standard är väl lättare att lägga för att dom är lite smidigare i formatet. Men å andra sidan blir det mindre hantering med Long Wide.
Nickesågen: [citat] Slipa golvet istället och Vitwaxa. Varför lägga nytt på ett fullt fungerande?? Parkett går att slipa upp till 3-4ggr. Väldigt onödigt att köpa ett nytt för 5-600/kvm när Det kostar en bråkdel att slipa Mvh
Lusbunken: Hej. Har inte varit i renoveringssvängen på flera år och erkänner ödmjukt att jag tappat känslan i många moment. Är i full flärd med att lägga kährs-golv i vardagsrummet. Det ska senare ut i halva hallen och köket. Det var ett tag sen jag la golv men kan inte minnas ett oskönare system än 5S? Måste jag verkligen köpa kährs eget verktyg för läggningen? Borde de inte sagt i butik
Christoffer L: Det slutade med att dom gjorde om utan gnäll när det påtalades.
ZeroX66: Hej, Körde planslip som jag hyrde på mitt klickgolv från Byggmax sen 10år. Ska kunna slipa det ivf en gång. Dilemmat är att det blev ojämnt slipat eftersom antingen golvet är ojämnt eller klickgolvet är det i skarvarna. Där blev trät ljusare så jag har en del ljusa fläckar. Chansade och slängde på lacken och det såg kanon ut utom i vissa vinklar där golvet fått fläcktyfus typ.
Solid92: Det golvet är nog inte så gammalt.. behövs ju bara ”punktslipning” egentligen men antar att det inte är möjligt
Jonatan79: Aldrig hört! Jag skulle välja 1-stav alla dagar. Är allergisk mot 3-stavs, hehe.
vectrex: Hade du bott i närheten av gbg så hade jag kunnat tillverka en åt dig för en liten peng. Förutsatt att jag fick se en kortare bit av befintlig list då.
svennish: Jag ska måla ett tidigare garagegolv och under översyningen har jag hittat diverse sprickor i golvet. Är betong som lär ha gjutits för säkert 40 år sen. Vad jaf jag förstått så kan sprickor komma av alla möjliga skäl, endera direkt efter gjutningen eller pga sättningar/rörelser i marken. Vill ju snygga till golvet med färg och ev lägga nån matta som släpper genom fukt.
anders07: Det måste slipas och pigmenteras med olja eller vax (hårdvaxolja rekommenderar jag). Frågan är vad det är för kvalité på golvet dock, fråga gärna byggherren så kan han svara. Är det billigaste laminat är det tveksamt om det går att slipa men är det "riktig" parkett brukar det gå att slipa 2-3 gånger utan problem. Det går på en dag att slipa och behandla normalstor lägenhet/hus
Duttarmajster: [citat] 2) slipa och måla i glad färg = färgen är inte lika hård..
Åsa Lund: Byt golvet tycker jag
ricebridge: [citat] Verkligen? Spontana tanken är ju att en sådan samlar smuts, damm, fukt och mögel?
NiklasN123: [citat] Tackar för tips. Ska kolla med golvfirma om de kan fixa det, vore ju super om det funkar.
Zingow: Kör inte med bolons miljövänliga, den tuben har ingen "pip" som behövs för att få ner kemsvetsen i skarven. Bäst resultat får du om du dubbelskär(helst)/stöter ihop (om kanterna är så pass raka att du kan stöta dom). Låt limmet härda, sätt en bit maskeringstjep mitt över skarven, följ sedan skarven med en brytbladskniv och skär upp ett snitt i tejpen. Sen tar du kemsvetsen och
111111: Lösningen vart att borra upp ett hål med dosborr intill regeln, slå in en kil och satte sedan en byggvinkel mellan golv och regel. Limmade/skruvade fast en kraftigare spån skiva på undersidan för att få något att fästa pluggen på ,som jag hade borrat bort. Avslutade med att försluta det med fog för att få tätt. Det vart inte helt bra, men helr ok. Låter lite på ett ställe. Vi
GoC: Till golv bör du väl använda en matta anpassad för detta, t.ex. blå Platon. Väggmattanr ju inte konstruerad för den punktbelastning du får på ett golv. https://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd-golv/bla-platon/