Jag har ett gammalt, slitet spontat furugolv som jag ska lägga parkett på. Det är ganska ojämnt och toppar ska jag slipa ner med en kantslip idag.

Det finns dock en svacka, ca 1m bred och kanske 2m lång där lägsta punkt i dalen är ca 4-5 mm lägre.

Förutom alternativet att fylla med masonit, lumppapp etc (som inte blir särskilt exakt) ser jag följande alternativ:

* spackla med flytspackel - nackdel är att det inte är gjort för detta, kommer spricka och smulas sönder. frågan är om det gör något?

* spackla med vanligt grovspackel - nackdel som ovan + tål tryck sämre, men det lär inte heller spela någon roll då parketten fördelar trycket

* plastic padding - skulle vara perfekt om det var billigare och lättare att arbeta med (kort tid på sig innan det härdar, kladdar mycket)

Gamla "riktiga" parkettgolv brukar ligga på en sandbädd. Är detta ett alternativ? Eller kanske bara använda grovspackel som antagligen med åren smulas sönder men fortfarande fyller sin funktion?

Andra alternativ?

jag skulle nog satsa på ett grovspackel, lite mer kontroll än ett flyt, stocka av med en rätskiva eller liknande

Tack för svar!

Ja, konstigt nog är det vanligt grovspackel som ligger närmast till hands. Jag undrar vad worst-case-scenario är. Kanske att spacklet med åren smulas sönder och "försvinner"?

Oavsett vad du lägger under som riskerar att smulas sönder så övergår det ju i stort sätt till ditt sista alternativ med som var sandbädden. Enda problemet du får är om du har sådan svikt i undergolv och övergolv så ev söndersmulade spackeldelar riskerar att vandra iväg ordentligt men i sådant fall har du andra problem som du kanske borde åtgärda först.

För att minska risken med söndersmulning bör du använda ett högflexibelt spackel och se att vidhäftningen blir bra mot underlaget. Vissa spackel är armerade redan i säcken med glasfiberfibrer vilket kan vara att rekommendera

Absolut cementbaserat men du ska nog nog ha ett finare i ditt spackel material som klarar tunnare lager om det är perfektion du är ute efter ut mot kanterna. Om din svacka är 1 meter bred och som djupast 4-5 mm antar jag att det är en rätt stor yta där det krävs 2-3 mm. Kiilto Topplan kanske om du vill köra Kiilto men annars har andra tillverkare liknande produkter.

Tack, ska kika runt lite! :)

I injonil skrev:
Det lutar åt att jag använder detta [länk]

Hur har det gått? Upplever du några problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.