Golv
Ivar Nelson: Hej. Gammal tråd. Det gick bra! Jag körde med härdad board 3mm som jag limmade och spikade fast med dyckert. Både på sättsteg och plansteg. Jag kunde använda den gamla bostaden som mall. Sen la en golvläggare plastmatta. Han gjorde ett halvdant jobb i vissa hörn tycker jag men jag ides baraklaga på det värsta. Målade snickerier med en för mjuk färg från Alcro. Har använt deras
JA”Snabbe”: [citat] Du behöver nog bara bli av med det ”luddiga”, så slipa till en spackel och skär bort möget.
Hep: Sorry - de heter visst Rimbo Timmer. Då hittar du dem lättare. Ett mindre sågverk specialiserat på trägolv. Jag behövde ännu bredare än vad de officiellt har enligt hemsidan och det var inga problem att få fram. Nu kommer jag inte ihåg vad jag betalade. Jag hade inte så många alternativ att handla från då jag behövde komplettera skador ett 200 år gammalt golv med 35 cm breda
F.Taleman: Okej, jo då är det ju lite knepigare men dom nya är ju just nya och då borde ju "garantin" gälla. Är det på många plattor? Kan även se ut så där om man tappar något på plattan
Workingclasshero: Hej, prekärt läge....,. Jag hade sågat ut en ektröskel som är högre och går från golv över klinkern. Lite kilformad i höjdled på den smalare biten över klinkern och lite mer i höjdskillnad på den delen som täcker golvet. Det går att hyvla sig en tröskel som har en radie, då går det att gömma höjdskillnaden bättre.
Mazen: Köp en ny bredare tröskel och montera med visst överlapp på parketten. Alt 1 är att ta bort den bef och ordna höjdskillnaden med en planhyvlad eklist tex 12x33. Alt 2 är att montera den nya tröskeln ovanpå den bef. https://www.byggmax.se/tröskellist-ek-p143091#267=33387&914=33045
Johan456: Precis, men det beror ju väldigt mycket på just husets förutsättningar. Det är dock så att man på 60-talet reglade upp ovan oisolerade plattor och isolerade. Många sådana lösningar fungerar, men andra gör det inte. Det är därför det idag inte är en tillåten byggmetod utan en känd riskkonstruktion.
Mikael_L: Min farsa som jobbade i skogsbruket redan före motorsågens inträde svarade när jag kritiserade han för att köra motorsåg utan skyddsbrallor ..: "Du, jag har många ggr sett vad barkspadar och yxan kan ställa till med, så jag är inte orolig för motorsågen ..." :cool: Nåväl, han har faktiskt klarat sig helskinnad från skador från både motorsåg och barkspade, så det blev
Johan Gunverth: Det kan vara spånskivorna som knarrar mot golvreglarna. Golvspånskivor skall alltid limmas och skruvas/spikas. Sedan kan det även vara golvplankorna som knarrar mot underlaget. Vad det är framgår inte av ditt inlägg, men ett lager lumppapp under golvet räcker för att slippa knarr. Till sist kan man även få knäppningar av golvvärmeslang som gnider sig mot golvreglar, men det verkar ju
Struler: Har under hösten rivit upp golvet i källaren eftersom det var fuktskador och hela huset står på berg, har även använt ”snigel” dynamit för att sänka golvnivån på vissa ställen för att kunna ha golvvärme med bibehållen takhöjd. Tyvärr så kommer det in lite vatten under sockeln fastän jag har dränerat runt huset, rinner utmed berget. Har dock lyckats göra en ränna och leda
byggare bobs bror: Uppdaterar med hur det gick för oss till slut. Vi tog tjuren vid hornen och bilade bort skiten. Vissa delar satt limmade som fan och där var det stämjärn som gällde. Vissa större delar kunde vi bända bort med bra resultat för att sedan slipa bort limrester och liknande. Nu är vi nöjda med nya golvet iaf
byggare bobs bror: Så sant som det är sagt, men nu finnes laminat redan och golvvärme blir det inte och då kvarstår mina grundfrågor....
Bea_E: [citat] [citat] Hej! Tyvärr inte. Men det var någon som sa att det kanske kan ha med såpan att göra, att det helt enkelt lagt sig som en liten "pöl" med såpvatten på sina ställen och därför blivit gult. Men jag var väldigt noga när jag såpade så jag är tveksam till om det verkligen kan vara anledningen.
Rabbithole: Lägg papp eller foam melkan klickgolv och plastmatta. Det fungerar utmärkt
Christian Henningsson: Förträngningsmetoden verkade fungera. ;)(y)
Lillsnigel: [citat] Absolut, det är ju väldigt onödigt!
Skånepöjk: Ser bra ut. Ingen anledning att gnälla.
Rickard ljungholm: Ta ett långt vattenpass helst 2 m , annars parkettgolvet , kolla hela rummet som skall lägga i ett schack mönster har du toppar eller dalar på mer än 3mm, ta tumstocken å kolla , har du något av detta så bör du antingen slipa ner toppar eller spackla upp dalar
Snigla: [citat] Gammalt lim kan lukta lite "kattpink".. lite fränt sådär :/
mxjolle: Låter väldigt likt vad min fru hade på sitt jobb... Luktade typ stall och orsakade huvudvärk. Lukten satt fast i allt. Orsaken där var att mattan hade limmats på en blöt/fuktig betongplatta vilket medförde att limmet skapade en kemisk reaktion som gav denna lukt. Vid en första anblick trodde hantverkarna att plattan inte behövdes slipas men eftersom limmet hade trängt ner i plattan så
tensiden: Vi hade hantverkare som riktade om golvet i ett rum i en kåk från 1850-talet där det tidigare diffade ett par cm. Det blev såpass plant att man inte upplever eller ser någon skillnad alls. Gissar på
Stefan1972: Det kan ju bli så att man som sagt får spackla bort en masonitkant men å andra sidan går masonit utmärkt att slipa också .Det beror ju helt på hur det ser ut. Knarr rent generellt beror på material som rör sig. Sitter allt fast så knarrar det inte så lämpligtvis så limmar man masoniten.
Hemmakatten: Eftersom du har längsgående golvbrädor i korridoren tycker jag det skulle passa med längsgående stenar. Men det är förstås bara en fråga om olika tycke och smak. Fyrkantiga plattor är också fint.
Åsa Lund: Ska du moppa golvet i växthuset? Annars är klinker lätt att sopa, finns ingen anledning att måla med epoxi.
imported_Benno: Jag tror inte tjockleken isolerar för mycket. Vi har 22 mm golvspån+lumppapp+14(?)mm ekparkett (barnilek klickgolv) på vattenburen värme i glespanel och det värmer gott och väl sedan 12 år tillbaka. Enligt tillverkaren (wirsbo) kunde man ha uppåt 34 mm plankgolv, om jag inte minns fel. Så 9+14 mm kan inte vara för mycket. Däremot att spika parkett på golvvärme skulle göra mig
Stingray468: Tänk på att du kan få problem med att öppna dörrar, när du ”höjer” golvet med ett nytt ovanpå. Enkelt att mäta sig till att de går fria innan dock. Lycka till!