5 146 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Ny uppreglat golv knarrar
Hade en hantverkare som fick regla upp samt montera spårad golvspåns skiva.
uppregleringen är gjord med nya 145 reglar, varje ändmontering av regel är gjord med både skråad skruv samt spikvinkel.
Kan lägga ut en bild på detta, har en liten del av golvet som är utan spånskiva.
Golvskivorna limmades samt skruvades fast.
Detta gjordes för ca 2-3 månader sedan.
Tanken var att jag skulle gå vidare med arbetet därifrån, men då andra jobb har krävt mer focus så har golvet stått som de lämnade det.
Min fundering är nu hur tar jag reda på vad som orsakar knarrningarna.
Eller måste jag slita isär golvet för att gå vidare?
uppregleringen är gjord med nya 145 reglar, varje ändmontering av regel är gjord med både skråad skruv samt spikvinkel.
Kan lägga ut en bild på detta, har en liten del av golvet som är utan spånskiva.
Golvskivorna limmades samt skruvades fast.
Detta gjordes för ca 2-3 månader sedan.
Tanken var att jag skulle gå vidare med arbetet därifrån, men då andra jobb har krävt mer focus så har golvet stått som de lämnade det.
Min fundering är nu hur tar jag reda på vad som orsakar knarrningarna.
Eller måste jag slita isär golvet för att gå vidare?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det är ett träbjälklag så är 45x145 mm reglar en väldigt klen dimension. De klarar en spännvidd på högst 2,5 m om det är C 24 virke med skruvlimmad spånskiva. Det är en ände att börja undersöka.
Då det är 4 m reglar (vägg till vägg) så gissar jag att det är som du säger.
reglarna är troligen inte förankrade någonstans mellan dessa väggar och därigenom sviktar, och det ju mer man går på golvet.
till en början var det problem i dörröppningen och däromkring, nu är det nästan hela golvet.
Så för att lösa situationen antar jag att det "bara" är att såga upp spånskivorna
för att därefter rensa reglarna från spånskive rester, samt därefter staga upp reglarna.
Om man sätter en spikvinkel mellan regel och underliggande betonggolv med 1 m mellanrum,
då borde det inte finnas någon chans att reglarna skulle kunna svikta.
Eller tänker jag fel här?
reglarna är troligen inte förankrade någonstans mellan dessa väggar och därigenom sviktar, och det ju mer man går på golvet.
till en början var det problem i dörröppningen och däromkring, nu är det nästan hela golvet.
Så för att lösa situationen antar jag att det "bara" är att såga upp spånskivorna
för att därefter rensa reglarna från spånskive rester, samt därefter staga upp reglarna.
Om man sätter en spikvinkel mellan regel och underliggande betonggolv med 1 m mellanrum,
då borde det inte finnas någon chans att reglarna skulle kunna svikta.
Eller tänker jag fel här?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En bättre lösning är att placera klossar under reglarna. Om betongbjälklaget är ett mellanbjälklag krävs inget extra, annars är det lämpligt med en bit syllpapp under klossen.
Har inte tagit tag i arbetet ännu, funderar ännu på hur jag skall lägga upp arbetet.
Nu är rummet är ca 4 m brett..
Är det då praktiskt, (en fungerande lösning), att ta upp golvetoch rensa reglar, på ex 1,3 för att kunna stå/arbeta från det gamla golvet.
dvs staga upp reglarna och sedan montera nya skivorna, och sedan ta upp en ny del , och göra om momentet.
ta upp-rensa reglar-staga upp reglar- montera nya skivorna
Eller bör jag ta upp allt golv på en gång och sedan staga upp/klossa reglarna innan man börjar lägga nya golvet?
Nu är rummet är ca 4 m brett..
Är det då praktiskt, (en fungerande lösning), att ta upp golvetoch rensa reglar, på ex 1,3 för att kunna stå/arbeta från det gamla golvet.
dvs staga upp reglarna och sedan montera nya skivorna, och sedan ta upp en ny del , och göra om momentet.
ta upp-rensa reglar-staga upp reglar- montera nya skivorna
Eller bör jag ta upp allt golv på en gång och sedan staga upp/klossa reglarna innan man börjar lägga nya golvet?
Kolla med nivell eller subfloor. Vet du var reglarna sitter så kan du borra ner en skruv och fästa på lämpliga ställen. Frågan är bara om spån+145mm+luft är för långt. Jag tror inte det.
Normalt (vid byggnation av dessa golv) sätts golvreglar CC 600mm med skruvar i varje regel CC600. Detta golv byggs med 45mm reglar och uppåt så de tål mkt vikt. Kolla på Nivell så fattar du. Du behöver dock ett antal specialverktyg. Fördelen är att du inte behöver riva golvet. Du lär heller inte behöva skruv CC 600mm.
Normalt (vid byggnation av dessa golv) sätts golvreglar CC 600mm med skruvar i varje regel CC600. Detta golv byggs med 45mm reglar och uppåt så de tål mkt vikt. Kolla på Nivell så fattar du. Du behöver dock ett antal specialverktyg. Fördelen är att du inte behöver riva golvet. Du lär heller inte behöva skruv CC 600mm.
Bra ide! kan fungera om man kan hitta mitten på regeln,och beroende på avstånd till betongen under eftersom nivell gängtappen har en styrhylsa på några cm ytterst.J Johan456 skrev:Kolla med nivell eller subfloor. Vet du var reglarna sitter så kan du borra ner en skruv och fästa på lämpliga ställen. Frågan är bara om spån+145mm+luft är för långt. Jag tror inte det.
Normalt (vid byggnation av dessa golv) sätts golvreglar CC 600mm med skruvar i varje regel CC600. Detta golv byggs med 45mm reglar och uppåt så de tål mkt vikt. Kolla på Nivell så fattar du. Du behöver dock ett antal specialverktyg. Fördelen är att du inte behöver riva golvet. Du lär heller inte behöva skruv CC 600mm.
https://www.liftmaskin.se/nivell-verktyg/
har haft för många projekt i gång, så detta har blivit vilandes ett tag.
har däremot funderat en hel del på smidigaste sättet att lösa problemet.....
dels att kunna borra lodrätt genom reglarna (helt rakt), men tänkte någon typ av jigg till borrmaskinen borde lösa det.
Men framförallt problemet att hitta centrum på regeln, visserligen ser jag var snickarna har skruvat ....
Men fann denna tråd, som då skulle kunna vara en variant,
Grovt förenklat:
ta upp ett 125mm hål vid varje regel,
åtgärda regeln
limma och skruva fast en 20mm brädstump under hålet innan man monterar tillbaka "pucken" man borrade/sågade bort.
(denna lösning skulle kunna vara ett alternativ för att använda nivell, men att ta dosborren över regeln, för att frilägga den.)
Nu är rummet 4x4m
Tänkte då ta upp 4 hål på vardera "kortsida"
samt 2 hål på varje regel ca 1,40 från väggen
Men tänker då på hållbarheten, ovanpå detta läggs sedan golvvärme samt ett klickgolv på minst 10 mm troligen närmare 15 hade vi tänkt.
har däremot funderat en hel del på smidigaste sättet att lösa problemet.....
Funderade en hel del på hur jag skulle lösa det med hjälp av nivell, men fastnade där på två problem.J Johan456 skrev:
dels att kunna borra lodrätt genom reglarna (helt rakt), men tänkte någon typ av jigg till borrmaskinen borde lösa det.
Men framförallt problemet att hitta centrum på regeln, visserligen ser jag var snickarna har skruvat ....
Men fann denna tråd, som då skulle kunna vara en variant,
Grovt förenklat:
ta upp ett 125mm hål vid varje regel,
åtgärda regeln
limma och skruva fast en 20mm brädstump under hålet innan man monterar tillbaka "pucken" man borrade/sågade bort.
(denna lösning skulle kunna vara ett alternativ för att använda nivell, men att ta dosborren över regeln, för att frilägga den.)
Nu är rummet 4x4m
Tänkte då ta upp 4 hål på vardera "kortsida"
samt 2 hål på varje regel ca 1,40 från väggen
Men tänker då på hållbarheten, ovanpå detta läggs sedan golvvärme samt ett klickgolv på minst 10 mm troligen närmare 15 hade vi tänkt.
Lösningen vart att borra upp ett hål med dosborr intill regeln, slå in en kil och satte sedan en byggvinkel mellan golv och regel.
Limmade/skruvade fast en kraftigare spån skiva på undersidan för att få något att fästa pluggen på ,som jag hade borrat bort.
Avslutade med att försluta det med fog för att få tätt.
Det vart inte helt bra, men helr ok. Låter lite på ett ställe. Vi hoppas på att det försvinner när golv o stegfämpning etc.. är på plats.
Men nästa golv lägger jag själv med nivell.
Limmade/skruvade fast en kraftigare spån skiva på undersidan för att få något att fästa pluggen på ,som jag hade borrat bort.
Avslutade med att försluta det med fog för att få tätt.
Det vart inte helt bra, men helr ok. Låter lite på ett ställe. Vi hoppas på att det försvinner när golv o stegfämpning etc.. är på plats.
Men nästa golv lägger jag själv med nivell.
Klicka här för att svara
