V
vvs facit: Jag skulle inte blanda primern från olika Fabrikat . Tror inte det finns en tillverkare som skulle ge dig garanti på golvet om det blev ”bomt” eller Krackilera tex . Mvh
1 svar · 1,6k läst
L
Leif i Skåne: Gran! Väldigt mjukt men får en fin patina om någon går med smala klackar.
1 svar · 965 läst
·
L
leihen: Hej. Någon som har erfarenhet av lärktrall i ett oisolerat uterum? På vintern kan temperaturen vara nere kring 0 grader och mitt i sommaren 45-50 grader med stark sol. Ytan är 22-23 kvm och bräderna 360 cm långa. Leihen
0 svar · 691 läst
Kalle91
Kalle91: Är igång med att renovera ett rum och efter att ha tagit bort det gamla laminatgolvet såg jag att två golvskivor är fuktskadade. Är inga skruvar i. Hur tar jag lättast bort en sådan från golvet utan att skada dem andra skivorna. Tips?
0 svar · 807 läst
·
S
Stefan1972: Skrapa lös det värsta så man undviker blodutgjutelse och släng sen en matta på det ev. Enklast och ser bäst ut. Ett dåligt undergolv kommer aldrig se bättre ut med div utfyllnader..........då är det enklare att leva med det istället.
3 svar · 1,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Som Per säger, det är inte trivialt att få till en fungerande lösning. Enklast är att ha det så som det varit ursprungligen, men det innebär tämligen svala golv, och kan vara svårt att ha i kök då det kan innebära stor fuktbelastning även ovanifrån. Tänker då inte på ev läckage utan på det ofta väldigt söliga området runt vasken. Blir ofta en hel del skvätt på golvet
5 svar · 3,0k läst
·
S
stoif: [citat] Nu när du ändå är aktiv här i tråden; på 8 år borde du lyckats hitta någon lag som förbjuder privatpersoner att hantera asbest, har du det?
46 svar · 57,9k läst
·
Kultypjämt
Kultypjämt: [citat] Då känns bara isolas uppvik som en onödig konstnad och att dra upp platonen på väggen som ett onödigt arbetsmoment alltså (y)
16 svar · 6,1k läst
·
T
tobben87: Har du något golv lagt nu? Är det i samband med en renovering eller nybyggnad? Vad har du för värmekälla i huset idag?
1 svar · 1,4k läst
anders07
anders07: Nej, det påverkar inte hållfastheten men det kan ju förstås vara svårare att få plattorna plant... Med 30x30 plattor är risken att du får lite uppstående hörn här och var eller att fogarna inte blir helt raka. Det är svårt att kompensera med fix med större plattor... Flytfix är mycket lättare, det häller du ut först och drar plant med kammen. Se en (seg) film här,
6 svar · 4,0k läst
P
peroande: Laminatgolvet ligger väl flytande så det river du ut på nolltid.
4 svar · 2,2k läst
P
Pgam: Har fått möjligheten att köpa ett begagnat (men oanvänt) spåntat massivt furugolv som legat på lagring under tak utomhus i ca 20 år. Skulle ni säga det är användbart om det får komma in i värmen och torka upp? Något att vara uppmärksam när jag inspekterar det? Hur lång tid bör det torka innan det läggs? Tacksam för svar!
0 svar · 1,3k läst
anders07
anders07: [citat] Tack, skarven mellan klinker och parkett är helt plan (även om bilden inte riktigt visar det). Jag lämnade 3 mm mellan som jag fyllt med silikon (beige). Jag var lite orolig att det skulle röra sig eller svälla men det har fungerat bra nu i över 7 år...
14 svar · 6,4k läst
·
D
Drsnuggels: Tack för svar. Gällande ventilation så är de redan en springa under dörren (inga trösklar) när den stänger så springa under karmen behövs inte för det.
3 svar · 3,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Sånt kan hända med alla klickgolv, alltså även parkettgolv, om de inte läggs korrekt. Om det är hantverkare som ska lägga golvet har ni ju garanti på arbetet. Nog är plast (vinyl) tåligare men inte är det lika trevligt som parkettgolv. Kan ju vara bra i barnsovrum och kök men inte skulle jag vilja ha det i vardagsrummet utan där får man skydda med matta och genast torka upp
3 svar · 3,0k läst
T
topmount: Fast att gamla golv inte behandlades är väll inte sant, de impregnerades och skurades i generationer vilket också är en form av behandling, ja menar drived är också behandlad på sätt och vis.
8 svar · 4,2k läst
R
RoBo: [citat] Ren betongyta. Sedan ångtät foam gärna samma tillverkare som golvet, då behövs ingen plast.
19 svar · 2,8k läst
·
vherdmo
vherdmo: hej där alla ! Såg denna chatt så tänkte jag gör ett försök. Jag söker ett parkettgolv identisk med det på bilden. Är det någon som har detta att sälja ? Eller några tips på var det kan hittas. Endast i behov av några få kvadrat.
8 svar · 12,3k läst
·
Snailman
Snailman: Du kan ju kolla i den här tråden: Jag la 95 kvadrat, men flytspacklade också, så det tog ganska mycket av tiden. https://www.byggahus.se/forum/threads/klinkers-golv-ej-badrum.347618/ https://www.byggahus.se/forum/threads/blir-det-helt-plant-med-flytspackel.28779/page-2
4 svar · 4,7k läst
P
Pickadollen: [citat] Tack för snabbt svar!
2 svar · 5,0k läst
Z
Zingow: Om du är nöjd med hur betongen ser ut i dagsläget och ska ha det som färdigt golv kan du köra Weber topp matt (https://www.se.weber/produkter-och-system-golvavjamning/golv-ovrigt/weberfloor-top-matt#) Blir väldigt snyggt med en matt finish på betong! Vanlig utspädd primer blir gärna lite glansigt Sök på "dammbindning betong" så kommer du ha massor att läsa!
2 svar · 4,3k läst
V
vectrex: Ta loss tröskeln verkar vara enklaste sättet för att se vad som ligger under.
5 svar · 6,6k läst
·
S
Solsidan16: Jag har kört mig följande knep - man knäcker en klinker mitt i plattan, sedan kommer man åt att trixa upp omgivande klinkers.
11 svar · 25,5k läst
Y
Yxiii: Okej! Hittade ”steinfix” produkter. Finns en återförsäljare i Malmö så får ta en tur förbi och köpa lite grejer :) tack för svar
2 svar · 5,5k läst
·
Jiji
Jiji: Uppdatering: multiverktyget startade inte. Rastlös som jag är, ibland, kunde jag inte vänta tills butiken öppnade och jag kunde byta så jag prövade om det gick med en ryggsåg. Det gjorde det. Men längre än så har vi inte kommit än. (bytte till ett fungerande verktyg iallafall för det verkar bra att ha.)
9 svar · 3,2k läst
·
R
Rolle85: Kan ju ta fix annars
20 svar · 3,2k läst
B
Björn Håkansson: Då satsar jag nog på en bilmaskin först....får väl gå med en slipmaskin efteråt för att få bort de värsta topparna i värsta fall. Har funderat på ett Bergo plastgolv i badrummet, men känner inte mig säker på denna lösning i pannrummet. Då det inte finns någon värme i pannrummet (förutom när dörrarna är öppna) så känns ett lågbyggande golvvärmesystem som en lösning.
6 svar · 2,1k läst
·
G-83
G-83: Vi fick blod från en köttbit i vår kopp på kylen. Trodde också det var mus först. Dra mig baklänges vad det stank.
12 svar · 2,1k läst
JanneJanne123
JanneJanne123: Så för att inte favorisera något märke på maskin så kanske ett multiverktyg skulle kunna lösa problemet?
5 svar · 628 läst
I
Ivar Nelson: Hej. Gammal tråd. Det gick bra! Jag körde med härdad board 3mm som jag limmade och spikade fast med dyckert. Både på sättsteg och plansteg. Jag kunde använda den gamla bostaden som mall. Sen la en golvläggare plastmatta. Han gjorde ett halvdant jobb i vissa hörn tycker jag men jag ides baraklaga på det värsta. Målade snickerier med en för mjuk färg från Alcro. Har använt deras
7 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.