En närbild av en skarv mellan gammal solid ekparkett och en nyare, ej färdigställd golvyta med synlig limremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis lagt ekparkettgolv bredvid ofullständigt undergolv i ett rum där en vägg har tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Vi har slagit ut en vägg mellan två rum och vill nu lägga in parkett på den nya delen av golvet. På gamla delen ligger det solid ekparkett. Vi har sådan parkett som vi kan lägga på nya delen. Frågan är hur vi gör med skarven. De yttersta lagret är limmat i det näst yttersta som i sin tur är spikat i golvbrädorna under. Vi hoppas på att slippa bryta upp något eftersom vi bara har precis så mycket parkett som vi behöver. Frågan är om man måste sätta en list i skarven eller om man kan lägga någon fogmassa för trä. Yttersta biten är sågad och det är inte helt jämnt utan det kommer bli en glipa på vissa ställen på mellan 0-3mm. Vi tänker slipa hela golvet när det är lagt.
Tacksam för hjälp.
Sara

Jag hade sågat kanten rak med sänksåg sedan lagt en golvfog av lämplig färg mellan.

Vad bör man tänka på när man väljer fog? Verkar finnas typ en miljon olika. Är som du märker inte så van vid att lägga golv

En eklist över skarven är en vanlig lösning, eller silverfärgad eller guld om man så önskar.

F falkn skrev:
Jag hade sågat kanten rak med sänksåg sedan lagt en golvfog av lämplig färg mellan.
Om du lägger en mjuk fog, hur skyddar du kanten på stavarna/golvbrädorna? Eller brukar det inte behövas?

Såsom de ligger nu och sedan var de massiv ek enligt TS så bör det vara lugnt utan vidare skydd. Man lägger ju ofta så mot klinker i hall t.ex. när man inte vill ha list. Detta går ju såklart att lösa med en list också av valfri typ. Alu eller ek. Alternativen är många. Snyggt lär det ju ändå inte bli med en skarv där.

Jag fattar att det inte kan bli lika snyggt som om man gör från början dvs lägger hela i ett men får nog nöja mig med ”snyggt nog”. Tack snälla för svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.