Golv
L-E: De har bytt leverantör av lim men denna köpte jag 1 PA-CP11K1-15 CARBO PUR11 1-component Polyurethan parquet adhesive, 1K-PU, solventfree, 15kg parketten var av kvaliteten select natur hade dock inte en endaste kvist i min leverans. Obehandlad 22 eller 25 mm tjock minns inte nu, med bredd o längd 70*500 mm. Parketten slipades varefter den behandlades med hårdvaxolja. Har lagt upp lite bilder
Rabbithole: Nej precis mest målade väggar. Vita väggar rekommenderas inte, i vardagsrummet har vi NCS S1000N vilket är en väldigt ljus grå
nybyggarn3: Hur gick det för TS med detta? Står inför ett liknande beslut i samband med nybygge och skulle verkligen uppskatta att höra vad du kom fram till och hur du gjorde.
Lulebo1964: Vitbetsat med golvlack ovanpå fungerar utmärkt på vårt furugolv och trappa till övervåningen. Bra med ett skydd av lack då furu är ett relativt mjukt träslag som lätt tar skada/nöts av skor eller att man tappar något. Snåla heller inte med betsningen för det mörknar ändå lite med tiden.
Paxman: [citat] Jag var tvungen att gå och testa och mäta lite. Om jag står helt normalt och tar ut en skjorta så är mina tår 25 cm från framkanten på garderobens golv. Stången för galgarna är 30 cm från den tänkta linjen vertikalt från golvets framkant. Om jag med rak arm sätter handflatan mot garderobens bakstycke sticker mina tår in kanske 2-3 cm i överhanget. Jag kan liksom inte se
johan5588: Hej! Jag har Wikanders kork o plast plattor kvar från 80/90 talet. Vad ska jag använda för lim att fästa plattorna?
Silver78: [citat] Sällan rörelsen som är problemet utan det torkar upp och spricker. Jag har säkerligen provat tio-tal olika märken. Vissa har varit bättre. Tec 7 som skulle vara så bra håller fyra fem år. Alla latexfogar sjunker med tiden. En pappremsa med spackel håller bättre om man vill måla.
kattparet: [citat] Hur tänker du färgen? Golvfärg har jag inhandlat, det är mest underytan som ska åtgärdas innan målning.
Rabbithole: Och om det nu inte går att rädda parketten så är vinylklick ett tunnare alternativ, bygger bara ~4,5mm
RoBo: Brukar vara mycket dyrare med "plank". Annars är det mycket snyggare tycker jag.
Hasse C: Riktiga bygghandlare kan hyvla till en bräda enligt dina önskemål. Dvs träslag och dimensioner.
john68: [citat] Har sett slitna linoliumgolv på förskolor som slipats och blivit som nya. Så gillar man mönstret/färgen så kan det vara ett alternativ.
Oskar Olsson: Tusen, åter tusen tack för alla goda råd och ideér, känner mig nu trygg i beslutet att lägga heltäckningsmattan ovanpå plastmattan, blir det galet i framtiden så är det bara lyfta bort den och ta bort plastmattan.
Gabbro: Tack för er hjälp. Jag är helt novis inom detta och vill bara se till att de blir rätt gjort :)
tergo: http://slangdigivaggenernst.blogspot.com/2014/03/sa-tar-du-bort-svarta-marken-och.html
Emmie-Lee: [citat] Vad skönt att höra, då ska det nog funka. Tack för svar
KJD: [citat] Vi har idag en väldigt torr platta. Efter dränering och borttagning uppreglat golv, som knappt i var anlupet efter 50 år. Dock hade det skett en smygvattenläcka som i intilliggande tvättstuga, som sen krypit upp i väggarna och gett viss fukt upp i en av innerväggarna. Har undersökt ett antal olika lösningar - kanske dom flesta - men hade pga missförstånd avfärdat
MattiasBjorn: [citat] tog bort allt o hällde på nytt flytspackel, härdade på 2 timmar
Tuffkotte: Sockeln kommer sticka ut några cm på varje sida och den ska kläs med klinker så det bör inte vara några problem. Tack för svaren!
Dutten 6013: Har nu hittat ett clicgolv som kan läggas i uterum är tydligen cementfiber baserat Nu ligger det tryckt 28 120 med lite glipa tänker mig någon typ av Board skiva i botten med så liten bygghöjd som möjligt sen en isolerskiva som heter ebeco 5mm kan de fungera tro
C.Lundin: [citat] Du kan inte armera bort krympsprickor och najning hjälper ingenting förutom att hålla armeringen på plats. Värmesprickor kan också förekomma men sällan på så tunna konstruktioner som vanliga plattor.
tacklemcclean: [citat] Det som talar för idén är att detta skum är ganska "snällt" sett till fogskums-beteende. "Eftersvällningen är enbart 15-25 % vilket ger små skumförluster. Expanderar utan tryck och ger ca 50 liter färdigt skum per flaska." Hade problem med resonans i stamkanal för badrum som hantverkare byggt som en baslåda utan att tänka sig för. Ventilationsfläkt som satt i kanalen
Zingow: Okej, då skulle jag köra Uzin ke 2000s (förstahandsval, vet dock inte om det säljs på vanlig bygghandel) Bostic startac combi (osäker på om den också går att få tag på i bygghandel) Cascoproff GP (finns på Bauhaus) Anledningen är hugget i limmet, golv&vägg-lim har en tendens att inte få lika bra "klibb" i, och det är rätt skönt att mattan sitter kvar när du värmer till
Stickan56: [citat] Där ser man hur viktigt det är med en riktig analys istället för att lyssna på dom sitter och gissar. Stickan
julialundeborg: Hej! Har idag förvärvat en ny bostad som vi planerar ska genomgå en hel del renovering. Det är ett radhus byggt 1956 där ett par utan barn har bott så orginalparketten i vardagsrum och matsal är i fint skick. Vår tanke är att ta ner en hel del väggar för att öppna upp rummen, och under väggarna saknas golv. Vi vill gärna behålla den fina, gamla ekparketten men vi vet inte hur vi
blackarrow: Man kan ju lägga en nivålist i metall eller ek. Det ser ju ut att vara samma nivå på golv ena golvet och tröskeln. Det finns även rundade nivålister som lätt lurar bort olika nivåer (och ev skevhet, men då får man nog skruva fast den). Man kan också lägga en en bit klickgolv instället för tröskeln och sala under, eller kanske direkt ovanpå i ditt fall och skarvlist. Det löser
AndersS: Jag har gjort egna trösklar vid nivåskillnader i golv, de flesta med helt slät ovansida men anpassade så de går ned helt mot golvet, dvs en profilerad undersida. Finns det fukt i golvet mellan hall/vardagsrum att det skulle påverka har man större problem;)