Golv
moaxed: Tyvärr redan slängt material men tjockleken på ”mjuka materialet” definitivt 5-10 mm så åt det tjockare laget? Masskänsla definitivt.
Kloppycat: Isf hade vi lagt en grålumppapp på trägolvet och sen vinylklick ovanpå och sen sätta tillbaka ventilerade golvlister.
BirgitS: [citat] Bra :) Det kan vara så att man använde en grov billig betong först som man la rören på och sen en finare betong för att kunna få till ett tillräckligt jämnt underlag för ett golv. Men båda delarna lär ju vara föreningens ansvar. Ofta kräver föreningar att man tar in hantverkare för allt som kan påverka föreningen så att de kan vara så säkra som det går på att det
KJD: det är två offerter, men 100% diff (en 5 cm, en 10 cm) - armering + gjutning fram till skurad yta (klinkerklar). Ingen isolering, gör jag själv.
tergo: ja är golvet ca 7-8 mm tjockt så max 2mm foam man kan även använda grålumppapp om golvet är plant typ https://www.byggmax.se/gr%C3%A5lumppapp-p13005
Maria787: [citat] -58 så det är väl under tiden man använde asbest i princip allt. Nu är ju golvet redan borta så det är väl bara att hoppas på att det inte finns någon asbest i det. Men om det nu skulle göra det, kan man fortfarande bara lägga på klickgolvet? Eller behöver man göra något åt det som är kvar?
Kdesign: Äldre ekparkett får med tiden en gulnande färg. Frågan är om de moderna vita ekparketterna också gulnar med tiden? Om så är fallet, finns de någon vit parkett som behåller färgen?
BirgitS: [citat] Har du kollat om du kan se hur det ser ut under parketten om du tar bort en tröskel? Kan ju vara bra att veta hur tjock parketten är också. Kanske går att ta bort en golvbräda och vädra den några dagar för att sen stoppa den i plastpåse några dagar innan du luktar på den inne i plastpåsen, men inte inne i huset, för att se om röklukten är kvar. För om det går att behålla
Oldboy: Det är säkert svikt i bjälklaget, som efter många år/steg, orsakat att spik som håller antingen bjälklaget (mindre troligt), eller ngn bräda, tröskel, regel, eller kanske glespanel som är spikad i bjälklaget som lossat lite. Då får man en "gnällspik". Alla som dragit ur gamla spikar vet att vissa är gnällspikar som för ett förfärligt oväsen när de dras ut. Har själv samma
BirgitS: Man kan hyra en golvslip. Att slipa manuellt med bara sandpapper är väl dels väldigt tidsödande och dels är det risk för att man slipar olika mycket på olika delar så att golvet blir vågigt. Men även med golvslip är det inte enkelt att få ett bra resultat första gången.
Eleonorbrostrom: Hej! Jag och min sambo är intresserade av ett hus från 1860 som är tillbyggt 1978-1979 (vi har inte ägt hus innan). I besiktningsprotokollet finns mest anmärkningar i den tillbyggda delen. Det som oroar oss mest är som besiktningsmannen beskriver det ”doft av träskyddsmedel i krypgrund och på vind”. Vi vet från säljarna att det är tryckimpregnerat virke i grunden, men att inga
PB87: [citat] Lr så åker man till cramo och hyr en mattstripper. Så är det klart mycket snabbare.
Tareson: [citat] Ja till att måla om fogen gärna med en tvåkomponent uretan prova någonstas ( inte mitt på golvet.) Att bila ut kan vara jätte lätt eller fasa har just bilat exakt samma bara 6 st för en ny entre! Stora bilmaskinen och diamantslip på det tur att man har med sig den stora stoft sugen det satt hårt. Skall du göra det så räkna med att demontera allt och att kunna få till baka
justusandersson: Det är en utmärkt placering ur lastsynpunkt. Jag tror inte det blir några problem.
TomRosen: [citat] Vet inte om det är jag, men lär ju behöva fixa det vid utflytt.
Onsalakorven: Jag gjorde likadant fast med spånskiva. Den skruvades dock fast i undergolvet och hittills har det fungerat bra! Allt är lagt på spånskivan, även köksön. Tänk på att köksön måste vara väl förankrad i golvet!
D.salo: Hej! Nyfiken på hur ni gjorde, målade ni plattan? Och isf med vilken färg? /Dennis
Winston2009: [citat] Jag är tyvärr helt okunnig på praktiskt utföra hantverk så hantverkare gör allt jobb. Jag vet mer hur jag vill att det ska se ut och efter att ha helrenoverat ett hus med bra hantverkare har jag lärt mig en del under resans gång. Men jag skulle absolut kunna tänka mig att microcement blir snyggt på t.ex ett källargolv. Hållbarheten vet jag inte hur det är med.
Zingow: [citat] Sorry för så sent svar, ja, det funkar med flytspackel men det har en tendens att flyta ut lite för mycket, oftast enklare med handspackel!
BirgitS: Ja, det gäller att vara noga när man beräknar expansionsfogar och tänka på att de verkligen behövs kring alla kanter inkl. runt rörgenomföringar, och inga tunga möbler som sådana köksskåp som lägger all vikt på golvet.
Tareson: Jaha en till som blivit "lurad av golvvärmetillverkare av folie golv" Förbannat säljsnack, lågtempererat betong golv som ger låg lång magasinerad värme under samma tid, r utrett med ordentlig isolering under. KTH, LUND, Chalmers har beskrivit detta genom åren LK Wirsbo/Uponor, Roth mfl. instämmer. Foliegolven var framtagna till husvagnar samt fartyg från början, men när tillverkningen
Myckling: La ett Kährsgolv i somras och det gick att lägga åt bägge håll, dvs både "rätt" och "fel" håll samt från höger eller vänster.
Ola Rasmusson: Hej Vi håller på att bygga om våran gillestuga till sovrum i ett suterränghus från 1968. Rivit ut all furu panel och gammalt trägolv. Slipat golv rent från asfalt och putsat väggarna. Rummet har en hel och en halvvägg ut mot under jord men huset är isodrän dränerat på utsidan. Rummet har god ventilation. Nu är planen att lägga in ett trägolv med Ebeco foil kit system under med
Mortsken: Ja, naturliga alternativet är väl att kapa små bitar och lägga där. Kommer ju inte direkt att gå där, så kvittar väl att det är så lite som de sitter ihop. Sen får man ta en hörnlist att sätta på kanten.
Nils82: Utan någon som helst bakrundsfakta skulle jag råda till och låta plattan vara och försöka uppnå det du önskar på annat sätt. Din ritning visar en konstruktion som kan vara känslig för större åverkan!
PM10: Hej Byggde huset med inflyttning -76 Groventre med tvätt och torktumlare stryk utrymme sen ursprung. Bottenplatta finputs och klinkergolv. Ursprung plastmatta. Skulle vilja fixa till det. Kallt på golvet. Någon form av värmegolv. Har fjärrvärme förövrigt. Det har ju funkat sen 76 men hur fasen ska jag få till det. Som jag ser det måste jag bila upp hela golvet för att få till någon