10 836 läst · 5 svar
11k läst
5 svar
Alternativ till att svetsa plastmatta?
Jag håller på att renovera ett förråd och skall lägga in en plastmatta. Rummet är 314 cm brett och mattan är 200 cm bred, så en skarv kommer det bli.
När jag läser om att lägga plastmatta och framför allt att foga skarvarna verkar detta ske genom att man svetsar ihop skarven med plasttråd.
All information om detta finns relaterat till badrum och jag kan förstå varför det är viktigt att få en tät fog där. Men finns det något annat sätt att foga på om det inte är ett våtrum? Eller svetsar man skarvarna oavsett rumstyp?
Jag antar att man kan skippa att foga helt och bara lägga kant-i-kant, men vill gärna ha en fog så det inte fastnar smuts.
Hittade någonting som kallas kemsvets, vad är detta och när kan detta användas?
Om det är svetsa jag skall göra, är detta det jag behöver?
När jag läser om att lägga plastmatta och framför allt att foga skarvarna verkar detta ske genom att man svetsar ihop skarven med plasttråd.
All information om detta finns relaterat till badrum och jag kan förstå varför det är viktigt att få en tät fog där. Men finns det något annat sätt att foga på om det inte är ett våtrum? Eller svetsar man skarvarna oavsett rumstyp?
Jag antar att man kan skippa att foga helt och bara lägga kant-i-kant, men vill gärna ha en fog så det inte fastnar smuts.
Hittade någonting som kallas kemsvets, vad är detta och när kan detta användas?
Om det är svetsa jag skall göra, är detta det jag behöver?
- Fogkniv för fasning av mattskarv
- Varmluftpistol + 9 mm reduceringsmunstycke
- Svetssko (https://www.clasohlson.com/se/Svetssko-Steinel-070915/p/50-6687)
- Svetsstråd
- Månkniv + Släde
Det är en plastmatta. Att man svetsar våtrumsmatta verkar stämma då all svetstråd jag hittat går endast att köpa tillsammans med mattan, och då har samtliga mattor varit våtrums.D dennis_f skrev:
När man googlar på kemsvets uppstår fler frågor. Hittar Kemsvets typ A, C och F och än så länge oklart vad skillnaden är. Dock verkar ingen av dessa vara särskilt hälso/miljö-vänliga. Hittade ett par som tycks vara bättre på det planet: CeGe Green samt Bolon Green Weld. Ingen av dessa kan jag hitta till salu för privatpersoner, i alla fall inte på nätet.
Dock är det bara 3 meter skarv jag skall limma. Hittat Cege Floor Kemsvets Typ F för 145:-. Skulle det fungera?
Kemsvetsa har jag själv gjort med vanliga plastmattor för rum. De har t ex hållit 30 år i ett kök och är fortfarande bra. Är inte bekant med de olika typerna du nämner så det måste kollas upp.
Är det en tub och 3 meter skarv är det kvalitén du ska sätta i fokus. Miljön påverkas nog ytterst marginellt i det stora hela av enstaka mattsvetsar.
Är det en tub och 3 meter skarv är det kvalitén du ska sätta i fokus. Miljön påverkas nog ytterst marginellt i det stora hela av enstaka mattsvetsar.
Kör inte med bolons miljövänliga, den tuben har ingen "pip" som behövs för att få ner kemsvetsen i skarven.
Bäst resultat får du om du dubbelskär(helst)/stöter ihop (om kanterna är så pass raka att du kan stöta dom). Låt limmet härda, sätt en bit maskeringstjep mitt över skarven, följ sedan skarven med en brytbladskniv och skär upp ett snitt i tejpen. Sen tar du kemsvetsen och följer skarven med den lilla "spiken" på kemsvetsen, du bör inte trycka på tuben då kemsvets nästan är som vatten. Ryck sedan bort tejpen medans kemsvetsen är blöt. Noll kladd på resten av mattan och en snyggt kemsvetsad skarv
Bäst resultat får du om du dubbelskär(helst)/stöter ihop (om kanterna är så pass raka att du kan stöta dom). Låt limmet härda, sätt en bit maskeringstjep mitt över skarven, följ sedan skarven med en brytbladskniv och skär upp ett snitt i tejpen. Sen tar du kemsvetsen och följer skarven med den lilla "spiken" på kemsvetsen, du bör inte trycka på tuben då kemsvets nästan är som vatten. Ryck sedan bort tejpen medans kemsvetsen är blöt. Noll kladd på resten av mattan och en snyggt kemsvetsad skarv
Liknande trådar
-
Alternativ till att köpa 20kg flytspackel?
Golv -
Alternativ till gips för att klara större CC mått? (Rör källare)
Byggmaterial & Byggteknik -
El till tvättstuga - vilket alternativ är bäst?
El -
Nattkikare till hela familjen ett möjligt alternativ att spara pengar?
Övrigt Off Topic -
Alternativ till hålband för att fästa takstol och syll mot väggregel
Byggmaterial & Byggteknik