13 063 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
Hur fixa sviktande parkettgolv
Renoverar en lägenhet där det finns ett orginal parkettgolv från - 62. Märker att det sviktar på några ställen då man går, verkar som golvet buktar uppåt på de ställen och när man går så sjunker det till platsen det borde ligga på.
Är dessa äldre parkettgolv flytande likt dagens klick varianter?
Finns det något sätt att fixa detta på så att golvet går att fortsätta användas? För i övrigt är det bra skick.
Är dessa äldre parkettgolv flytande likt dagens klick varianter?
Finns det något sätt att fixa detta på så att golvet går att fortsätta användas? För i övrigt är det bra skick.
Värmen och ventilation är igång som vanligt och golvet har varit såhär redan sen några månader tillbaka.
Har ingen utrustning för mäta fukten tyvärr. Men kan vara att det svällt lite för springorna har gått isär någon millimeter.
Om golvet är flytande kanske det går att ta bort socklar och skapa större marginal mot vägg? Men har dålig koll på hur dessa äldre parkettgolv är gjort.
Har ingen utrustning för mäta fukten tyvärr. Men kan vara att det svällt lite för springorna har gått isär någon millimeter.
Om golvet är flytande kanske det går att ta bort socklar och skapa större marginal mot vägg? Men har dålig koll på hur dessa äldre parkettgolv är gjort.
Det beror ju på vad du har för underlagN NiklasN123 skrev:
Ok tackar för info, jag får lyfta och kolla.S SvanteC skrev:Det beror ju på vad du har för underlagMitt parkettgolv på andra våningen spikades (men det är träbjälklag med ett 'rå-golv' under). Mina föräldrars parkettgolv från slutet av 50-talet på betongplatta limmades (men vet inte om det limmades mot underlaget, stavarna limmades ihop i varandra i alla fall)
Golven brukar normalt inte svälla under de kallare månaderna på året då luften är mycket torrare, de brukar alltså krympa/bilda springor nu och svälla under sommaren då luftfuktigheten stiger.
Är det på flera ställen golvet sviktar? Låter det lite "ihåligt" när du knackar på golvet i övrigt? Det var inte alls ovanligt att man avjämnade hela undergolvet med sand förr och det har en tendens att med tiden krypa och flytta på sig.
Är det på flera ställen golvet sviktar? Låter det lite "ihåligt" när du knackar på golvet i övrigt? Det var inte alls ovanligt att man avjämnade hela undergolvet med sand förr och det har en tendens att med tiden krypa och flytta på sig.
Redigerat:
Ja på flera ställen golvet sviktar, och mycket riktigt låter det ihåligt om man knackar där det sviktar.Z Zingow skrev:Golven brukar normalt inte svälla under de kallare månaderna på året då luften är mycket torrare, de brukar alltså krympa/bilda springor nu och svälla under sommaren då luftfuktigheten stiger.
Är det på flera ställen golvet sviktar? Låter det lite "ihåligt" när du knackar på golvet i övrigt? Det var inte alls ovanligt att man avjämnade hela undergolvet med sand förr och det har en tendens att med tiden krypa och flytta på sig.
Vill inte öppna upp golvet. Finns det något annat man kan göra?
Det går inte att borra ett hål och spruta in nån massa under? Sedan täppa til hålet med rundstav.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Har gjort så en gång. Använde byggskum. Det expanderar ju så det fyller ganska stora hålrum. Risken är dock att man sprutar in för mycket, så du får en bula istället. Men om det är en ganska liten yta, typ halvkvadrat du vill jämna till så kan det gå. Lägg en stor träskiva ovanpå med vinter/sommardäcken travade ovanpå så att du får ett tungt mottryck (undvika bula). Risky metod...N NiklasN123 skrev:
Du kan göra det, men då borrar man ett mindre hål och fyller i epoxy, sen smälter man vax i hålen.N NiklasN123 skrev:
(https://www.golvin.se/pergo-reparat...ey3uBbOWhERt801WEXX9UpHG6MH6TOfBoCaJ0QAvD_BwE)
Dock skulle jag be en golvfirma göra det.
Klicka här för att svara