Renoverar en lägenhet där det finns ett orginal parkettgolv från - 62. Märker att det sviktar på några ställen då man går, verkar som golvet buktar uppåt på de ställen och när man går så sjunker det till platsen det borde ligga på.

Är dessa äldre parkettgolv flytande likt dagens klick varianter?

Finns det något sätt att fixa detta på så att golvet går att fortsätta användas? För i övrigt är det bra skick.
 
Åsa Lund
Är ventilationen igång? Värmen?
Låter som att golven svällt pga fukt
Kan du mäta luftfuktigheten?
 
Värmen och ventilation är igång som vanligt och golvet har varit såhär redan sen några månader tillbaka.

Har ingen utrustning för mäta fukten tyvärr. Men kan vara att det svällt lite för springorna har gått isär någon millimeter.

Om golvet är flytande kanske det går att ta bort socklar och skapa större marginal mot vägg? Men har dålig koll på hur dessa äldre parkettgolv är gjort.
 
S
Äldre golv spikades normalt sett.
 
S SvanteC skrev:
Äldre golv spikades normalt sett.
Då ligger det någon form av skivmaterial under? Eller ligger det direkt på betong med typ filt mellan?
 
S
N NiklasN123 skrev:
Då ligger det någon form av skivmaterial under? Eller ligger det direkt på betong med typ filt mellan?
Det beror ju på vad du har för underlag :) Mitt parkettgolv på andra våningen spikades (men det är träbjälklag med ett 'rå-golv' under). Mina föräldrars parkettgolv från slutet av 50-talet på betongplatta limmades (men vet inte om det limmades mot underlaget, stavarna limmades ihop i varandra i alla fall)
 
S SvanteC skrev:
Det beror ju på vad du har för underlag :) Mitt parkettgolv på andra våningen spikades (men det är träbjälklag med ett 'rå-golv' under). Mina föräldrars parkettgolv från slutet av 50-talet på betongplatta limmades (men vet inte om det limmades mot underlaget, stavarna limmades ihop i varandra i alla fall)
Ok tackar för info, jag får lyfta och kolla.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Golven brukar normalt inte svälla under de kallare månaderna på året då luften är mycket torrare, de brukar alltså krympa/bilda springor nu och svälla under sommaren då luftfuktigheten stiger.
Är det på flera ställen golvet sviktar? Låter det lite "ihåligt" när du knackar på golvet i övrigt? Det var inte alls ovanligt att man avjämnade hela undergolvet med sand förr och det har en tendens att med tiden krypa och flytta på sig.
 
Redigerat:
Z Zingow skrev:
Golven brukar normalt inte svälla under de kallare månaderna på året då luften är mycket torrare, de brukar alltså krympa/bilda springor nu och svälla under sommaren då luftfuktigheten stiger.
Är det på flera ställen golvet sviktar? Låter det lite "ihåligt" när du knackar på golvet i övrigt? Det var inte alls ovanligt att man avjämnade hela undergolvet med sand förr och det har en tendens att med tiden krypa och flytta på sig.
Ja på flera ställen golvet sviktar, och mycket riktigt låter det ihåligt om man knackar där det sviktar.

Vill inte öppna upp golvet. Finns det något annat man kan göra?
 
Magnus E K
Enda sättet att fixa det utan att öppna upp är nog att placera möbler på de ställen där det sviktar så att man inte kan gå där.
 
Det går inte att borra ett hål och spruta in nån massa under? Sedan täppa til hålet med rundstav.
 
N NiklasN123 skrev:
Det går inte att borra ett hål och spruta in nån massa under? Sedan täppa til hålet med rundstav.
Har gjort så en gång. Använde byggskum. Det expanderar ju så det fyller ganska stora hålrum. Risken är dock att man sprutar in för mycket, så du får en bula istället. Men om det är en ganska liten yta, typ halvkvadrat du vill jämna till så kan det gå. Lägg en stor träskiva ovanpå med vinter/sommardäcken travade ovanpå så att du får ett tungt mottryck (undvika bula). Risky metod...
 
N NiklasN123 skrev:
Ja på flera ställen golvet sviktar, och mycket riktigt låter det ihåligt om man knackar där det sviktar.

Vill inte öppna upp golvet. Finns det något annat man kan göra?
Du kan göra det, men då borrar man ett mindre hål och fyller i epoxy, sen smälter man vax i hålen.
(https://www.golvin.se/pergo-reparat...ey3uBbOWhERt801WEXX9UpHG6MH6TOfBoCaJ0QAvD_BwE)

Dock skulle jag be en golvfirma göra det.
 
Z Zingow skrev:
Du kan göra det, men då borrar man ett mindre hål och fyller i epoxy, sen smälter man vax i hålen.
([länk])

Dock skulle jag be en golvfirma göra det.
Tackar för tips. Ska kolla med golvfirma om de kan fixa det, vore ju super om det funkar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.