Jag ska måla ett tidigare garagegolv och under översyningen har jag hittat diverse sprickor i golvet. Är betong som lär ha gjutits för säkert 40 år sen.
Vad jaf jag förstått så kan sprickor komma av alla möjliga skäl, endera direkt efter gjutningen eller pga sättningar/rörelser i marken.
Vill ju snygga till golvet med färg och ev lägga nån matta som släpper genom fukt.
Sprickorna är väl ca 1-3 mm uppskattningsvis.
En målarguide föreslår spackel med betong inblandat. Sen läser jag ordet "primer" här å var, och att man ska behöva hacka upp sprickorna och hälla i betong för att fylla i.
Ska ju inte bli något finrum så vill inte lägga hundratals timmar på detta. Är inte estetiskt bekymrad snarare funktionellt vad gäller typ fukt eller radon som kanske sipprar in.
Tänker att sprickorna blir värre med tiden och lagningen går upp igen oavsett. Eller att man hackar sig ner för djupt.
Försökt bli klok på allehanda trådar här om ämnet och på guider på internet men blir mest rörigt..
Golvytan är totalt ca 20-25 kvm, så det blir ju lite jobb om man ska riva upp mycket.