Golv
Ulltand: [citat] Kapar tråden ;) Skall ge mig på ett liknande projekt och undrar om det finns en olja som inte luktar tokmycket och torkar inom ett dygn?
Conny64: Står inför stundande renovering av ett hus, tanken är att riva golven och regla om och isolera om golven då idag är det kutterspån! är det något jag bör tänka på då källaren har ett betongvalv så isolering blir ju mot denna, tanken går ju mot att använda stenullsnskivor . mvh Conny
Nybörjarnybyggare: [citat] Absolut - jag har det, men försäkringsbolaget jiddrar. Därför är jag nyfiken på vilket försäkringsbolag det är.
Bergsuven: [citat] Ja det vet jag men nu använde jag ordet i ett annat sammanhang. Men det förstod du väl eller ska jag vara ännu tydligare?
Mathildahjalmen: Nu har det gått en tid och jag tycker bara att det blir värre. Det smäller högre och på flera ställen i huset när man rör sig i det. Det knakar och brakar både i golv och tak på båda våningarna tycker jag. Vet inte om jag kanske blivit paranoid nu men märker fler och fler ställen hela tiden som den knakar i väggar, golv och tak när man går i huset. Det är mitt barndomshem så
Joel Fägerholt: Värmebehandlad ask är mörk, då kan du också slipa ner golvet och ändå behålla färgtonen. Ju hårdare bakad, desto mörkare blir den.
Peter Engkvist: Då var det dags för att renovera hallen..byta golv och måla väggar... När vi lättar på plastmattan hittar vi en gammal board (?) under... den ligger i sin tur direkt på betongen. Vilket lett till att betongen spruckit (troligen av fukt underifrån) Stora flak av betongkakan lossnar med lätthet. Hur gör vi nu enklast? Bilar bort betongen och reglar upp? Tar bort det lösa och sedan
raveper: Spikarna slår man in med hammaren eller drar ut med tången.
Buford: [citat] Jag körde på idag, med motsvarande från Biltemas sortiment. Det regnade så det blev mest en vattnig soppa som skvätte, men det dammade inte i alla fall :D Körde bara en bit för att testa men det gick över förväntan, så jag tar mig gladeligen an resten framöver. Tror grannarna uppskattar om jag ligger lågt i påsk dock :cool:
jonna69: Hej David! Nyfiken på hur du löste detta - blev det Platon o laminat? [citat]
Oscar Andersson: [citat] Jag har varit inne på den iden också men har ingen bordssåg så det blir lite svårt. Har nog landat i 45-reglar med distanser där det behövs.
tergo: om man river upp golvet så bör man kolla så där inte är några svackor i betongplattan
tergo: finns 4,8 mm board HÅRD BOARD | Beijer Byggmaterial
sunqan: Såhär skriver Kährs om sina fanérgolv (https://www.kahrs.com/sv-SE/fordelarna-med-fanergolv) Våra fanérgolv har en flerskiktad konstruktion som har syftet minska golvets naturliga rörelser Kährs golv har ekfanér, hdf samt en baksidesfanér.
Lägga nytt massivt undergolv i lägenhet - hur ljudisolerar man bäst och ska man ha ett annat golv på
craig_karr: Håller på att renovera köket i min sekelskifteslägenhet. Golvet består att otaliga lager gipsskivor, plastmattor och ett rejält lager med flytspackel ovanpå det ursprungliga undergolvet av furutiljor. Redan nu är golvet med alla lager aningen för högt (dörren slår i lite ) så jag har kommit fram till att det enklaste och billigaste nog är att riva bort allt ner till golvbjälklaget
SvanteGp: Hej allihopa! Nu har det blivit dags att lägga ett IKEA laminatgolv i ett 20 kvm allrum på övervåningen på spånplatta efter att ha tagit bort den tidigare heltäckningsmattan. Inga problem med detta. Men det är en alkov med tre dörrar med tillhörande foder… Det gick lätt att skjuta in den första plankan men nu börjar det bli problem för golvet fortsatte att bli lagt omvänt utan
Hans9: [citat] Jag har också ett Mockfjärdshus. Golven i husen består av balkar som är konstruerade med en 200mm planka upptill och nertill. Däremellan är det infrästa och limmade masonitskivor. Sedan har man fyllt dom med kutterspån. Ibland har man styrkt upp det ytterligare genom att korslimma ett helt sådant golv. Det jag gjorde i min hall där golvet hängt ner sig var att rita konturkurvor
nybyggarn3: [citat] Jag vet inget om laminat eller klickparkett men har limmat över 100 kvm massiv stavparkett I fiskbensmönster. Det är pyssligt och tålamodakrävande men inte alls omöjligt. Vad det gäller övergång mellan rum, som jag tolkar det som att du frågar specifikt om.
Spargel: [citat] Hej! Jag står med samma problem i vår lägenhet byggd -56. Hur löste ni problemet med asfaltslukten?
neo11: Är nog inte skadligt, men du får nog leva med det. Går ju liksom inte riktigt att ta bort.
BirgitS: Exakt lika blir det nog inte om du använder samma fabrikat heller för färgen ändrar sig när den utsätts för ljus. Däremot kommer det ju vara så mörkt under en spis att det inte kommer att synas.
Stuff: Ser ut att vara en linuleummatta på stegen. Var väldigt vanligt på 60-talet. Sitter den som berget så kan du lägga en ny matta bara ovanpå stegen. Slipa och måla alla trä-ytor först. Jag valde ett latare men dyrare alternativ. Slipade och målade bara sidostyckena. Köpte sen renoveringssats med plansteg i ek och sättsteg i vit mdf som limmades på. Det tog iof också en massa tid i
whak: [citat] Mitt svar är enkelt jag hade accepterat det. Funktionsmässigt är det inget fel och jag skulle inte tycka att det vore värt kostnaden att korrigera. I och med att det är så nära dörren så kanske du kommer att ha en matta där?
tergo: [citat] det bör där inte vara om du kollar i manualen om hur man skall gå till väga
myrstack: Minsta ojämnhet på väggen och den typen av spik kommer sakna fästet. Likaså när trä rör sig över årstiderna kommer denna inte kunna stå emot. Dessutom är det en risk att om du har hård puts (vilket dina böjda spikar indikerar) utanpå lättbetongen som är det svåra att komma igenom med en klen dykert. Ska du ha ett bestående resultat så skruv/plugg alt spik som fäster i
KultOfKamprad: [citat] Tack för svar! Jag har försökt utreda lite medan jag donat med taket och väggarna, men tydligen saknas det ritningar för mitt våningsplan, både hos föreningen och stadsbyggnadskontoret, så ordföranden ska komma förbi och ta sig en titt. Jag vet inte riktigt hur bra koll han har på saker och ting, men jag skrev i alla fall upp dina synpunkter på en post-it lapp och satte den
Kraftkung: Hej! Är i samma sits som er nu med att lägga golv på golvvärme nu i en stor renovering i vårat hus. Jag och snickaren har kommit överens att jag ska lägga in ca 40kvm golv, vilket jag har gjort tidigare i min lägenhet men ej på golvvärme såhär. Har läst på så många olika forum om tillvägagångsättet att hjärnan kokar lite.. Såhär ska det alltså bli.. Nuvarande golv knakar,
Manfreds: Vad är det för golv idag och vad är det för hus?
WFD: Dom kommer nog att fixa det där. Även om det kan bli lite pilligt där det inte ligger ihop. Så peta inte på det själv.