SvanteGp
Hej allihopa! Nu har det blivit dags att lägga ett IKEA laminatgolv i ett 20 kvm allrum på övervåningen på spånplatta efter att ha tagit bort den tidigare heltäckningsmattan. Inga problem med detta.
Men det är en alkov med tre dörrar med tillhörande foder…

Det gick lätt att skjuta in den första plankan men nu börjar det bli problem för golvet fortsatte att bli lagt omvänt utan möjlighet att vinkla upp den påskjutna brädan.

Så frågan är om jag kan använda mild kraft för att klossa in laminatet. Längden är ca en meter. Det har föresvävat mig att väta kanterna och sedan trycka ihop skivorna. Men jag är rädd att fjädrarna och noterna blir permanent deformerade eller förvandlas till en gröt som inte håller ihop plankorna. Någon som testat?

Man har ju lagt några golv i livet men jag hänger inte riktigt med i din beskrivning.

SvanteGp
Beklagar otydligheten men ett laminat skall skjutas in i vinkel, 20˚ mot den bredvidliggande men det går inte att få upp pga. dörrfodren.

Då blir det plan vinkel, så frågan är om man kan få not och fjäder att sitta ihop om man antingen klappar ihop dem, eller blöter dem med vatten så de blir mjuka och deformerbara, för att sedan spänsta tillbaka och låsa laminaten.

Besvärligt. Kan du inte ta bort fodren?
Jag skulle nog inte fundera på att blöta ner dem, det brukar ju vara någon form av MDF som stomme.

SvanteGp
Tar inte gärna bort fodren. Det skulle vara den sista åtgärden.
Tack för upplysningen om mdf, har tyckt det sett ut som lucker masonit eller kartong.

Tror nog jag försöker slå in skivorna i varandra. Behöver jag sedan lägga om allt så tar jag nog bort fodren…;-)

BirgitS
Några bilder kanske underlättar för andra att förstå.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Det kommer bli bättre om du tar bort fodrerna.

SvanteGp
Det är en vulst längs tungan/fjädern som skall vinklas in i ett spår på motstående bräda. I horisonten syns ett foder, åsså var det fem till på denna begränsade yta…
Är det ingen som har bankat ihop två laminat and lived to tell the tale?

• Närbild av laminatgolv där en fjäder på ett bräde ska vinklas in i ett spår på ett annat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laminatgolv med en osammanfogad bräda och tydlig vulst vid tungan av fjädern nära en dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju bara dra loss fodret.

• Gilla
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
Det beror på kvaliteten på golvet. Jag har lagt parkettgolv från två olika tillverkare. Med det dyrare golvet gick det att med våld trycka ihop golvet, inte med det billiga.

Prova att smörja med stearin, så kan det faktiskt gå.

raveper raveper skrev:
Det är ju bara dra loss fodret.
Ja, det där fodret är ju ett vanligt enkelt foder som verkar sitta med några dyckert. Borde vara enkelt att dra loss, lägga golvet och sedan sätta tillbaka i samma spikhål.

K
Jag har slagit ihop ett billigt klickgolv från BAUHAUS där jag inte kunde klicka i det. Jag la det noggrant i spåret, stog på golvet, klossen helt rätt och slog hårt. Den första golvbiten gick sönder för att klossen inte låg helt bra men andra gången och därefter gick det bra.

Men på din bild så det ser enklare ut att ta bort fodret så skulle rekommendera det ifall det är möjligt.

SvanteGp
Har dragit loss fodret och det blev kvar tunna spikar i väggen (som man river sig på då man mekar med plankorna på golvet)…men det är det självklara att göra förr eller senare.
Stearintipset tackar jag för. Det gör nog susen. En gång i alla fall.

Foder tar man naturligtvis bort
SvanteGp SvanteGp skrev:
Har dragit loss fodret och det blev kvar tunna spikar i väggen (som man river sig på då man mekar med plankorna på golvet)…men det är det självklara att göra förr eller senare.
Stearintipset tackar jag för. Det gör nog susen. En gång i alla fall.
I dom fall man inte tar bort fodren Så går det att vika ner golvet som vanligt, sen kila raden före så den inte följer med när du knackar in brädan dom mm som behövs under fodret. Går det trögt så vinklar man upp brädan i den ände man knackar på samtidigt som man trycker ner vid fodret. Vid dom fall det inte går som tex när hela långsidan på brädan ska in så skär man ner den lilla kanten på fjädern nästan helt med en mattkniv. Då går det att knacka lite lätt för att få ihop utan att vinkla. Glöm inte att förstärka med trälim sådana gånger.

Spikarna slår man in med hammaren eller drar ut med tången.

• Haha
Tomtom79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.