Golv
Åsa Lund: [citat] Jepp, vi har det i en gäststuga på Torpet. Mycket bra att jobba med, klickade som det skulle, bra känsla och snyggt.
yens: [citat] Ja, det stämmer, sen är ju frågan om det blir det "klart" snyggaste. Istället för en cm per platta så blir det en halv cm per platta som det ändras, det är som sagt frågan om det är värt det. Jag tror det blir lösningen där det blir en halvplatta (30 cm) vid dörren B mot fönsterväggen, som sakta ökar i mått så att det vid dörren A (eller snarare höger om den) blir 40
Sanne Fallermo: [citat] Tack så mycket för bra info! Får helt enkelt riva golvet den dagen vi är där och skall lösa problemet
BULTRAS: Hej! Jag har stor problem på en betonggolv. Efter polering, de lägga Stain Protection på golvet och nästa dag, när jag kollade golvet de finns som fläckar och golvet har inte samma glans overall? Vad man kan göra att fixa det?
gaia: övervägt skifferplattor? kan bli snyggt med naturlig bruten yta. sök på skiffer...
Utsliten och utdömd: [citat] nej enligt branschstandard skall alltid diffusionstätning ligga under flytande ytgolv så länge du har golvvärme, oavsett våningsplan. Har du betong, krypgrund eller källare med höga fuktnivåer (ovanför tvättstuga eller badrum) ska du ha plats även om du inte har golvvärme. https://www.golvbranschen.se/media/3107/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf detta har med att man vill
FIALISA-24: [citat] :) Jag kommer lägga golv hela vägen in. Sen tänkte jag bara lägga en rand som går i ytterkant runt den bokhylla som jag bygger. Blir halvsnyggt nu och funkar när man tar bort bokhyllan. Borde väl funka? Men 30 cm är väl standard? Med vänlig hälsning,
Gogga: 1. Linol är inte till för att lägga i våtrum, nej. Man lägger antingen heterogena eller homogena plastmattor. 5. En linol känner du igen på mönstret, googla lite bilder på linoleummattor så ser du att de har ett likartat mönster på sig. Oftast har de väv på baksidan, dock finns vissa mer ljuddämpande som har typ skum på baksidan. Kan eventuellt vara väv mellan ytskikt och "skum".
Amarii: Håller på att renovera och vill byta golv. Nu har jag vad som ser ut som ett laminatgolv som är slitet och fult, men golvet är jämnt och stabilt så tänkte lägga nytt ovanpå. Tidigare ägare hade fuskat lite och låtit socklarna sitta kvar när de la dit golvet, och satte istället dit kvartslister för att dölja mellanrummen. När jag tog bort socklarna blev det ett ganska stort
Fönster teknikern: [citat] Ta bort tröskelplåten, den är troligen inte fogad mot tröskeln. Bristande tätning mellan golv och tröskel är också en möjlig förklaring
Utsliten och utdömd: Om det går att isolera ytterligare är svårt att säga. Du får gärna posta bilder från krypgrunden. vanligaste orsaken till kalla golv är att isoleringen sjunkit ihop och att konstruktionen inte är tät, så luften kan röra sig mellan undergolv och isoleringen. Bästa är att fulla upp mer mer spån och packa det innan man lägger tillbaka golvet (eller nytt golv). Ang kattgluggarna ska
danneny: Jag har knackat bort klinker i vårt gamla kök och det gick ganska snabbt. Lagret under är värre. Någon form av gips som verkar fastlimmad. Inga stora bitar som lossnar utan det blir mest damm och småbitar. Har hittills använt stämjärn och hammare. Innan jag går loss ville jag bara höra om det finns något vedertaget sätt eller trix för att ta bort detta? Vilka verktyg? Tack på
AndreasLarsson89: Beror kanske också på hur man vill göra med isolering och vad det är för takhöjd? Smidigaste är väl att gjuta direkt, men det kanske inte är det bästa
Saffransbulle: Hej, Slipade å vaxade ekparketten för ett år sedan. Två lager transparant hårdoljevax på. Nu ett år senare har jag ångrat mig och vill ha vitvaxat. Kan jag slänga på lite vitpigmenterad hårdvaxolja ovanpå? Funkar det bättre om jag ruggar upp ytan med ett 120/150 papper innan? Funkar det inte alls? Herdins har jag använt.
Tompafix: [citat] Masonitbiten på bild kan ni ju kapa längs parketten. Med lim och skruv så sitter det. Snåla inte på limmet så. Det går ju också att hyvla ner i värsta fall. Använd lagom långa skruv också.
Utdelning: [citat] Om man ska ha garanti på golvet så gäller tillverkarnas riktlinjer. Är det betongunderlag så är det plast som gäller. Rent praktiskt är det nog ingen fara, skulle däremot problem uppstå så kan tillverkarna bli väldigt tråkiga att göra med.
Niklas Wulff: [citat] Hur gick det med ditt golv-projekt? Jag har kalla golv och har precis samma tanke.
nybyggarn3: Jag har limmat dryga 100 kvm i mitt hus. Har dokumenterat delar i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fiskbensparkett-till-nybygge-massiva-stavar-eller-klick.364505/ Det är pyssligt och tidskrävande men inte alls omöjligt att få bra. Jag köpte mina stavar av parkettkontakten vilket jag kan rekommendera varmt. Dom ställer upp med support till sina kunder vilket var mycket
MrJay: [citat] Räkna inte med att få svar, trådstartaren var senast inloggad 3 år sedan.
fribygg: [citat] Arbete har en tendens att bli väsentligt dyrare i större städer, trots att det borde finnas konkurrens. Jag avsåg nog betongen i första hand, isolering och armering behöver väl inte bli dyrare om man tar in några offerter.
MagHam: Hemmagjord variant på slagankare: Tag en sådan här förlängningsmutter https://www.biltema.se/bygg/fastelement/muttrar/forlangningsmuttrar-2-st-2000018782?gclid=CjwKCAjwxZqSBhAHEiwASr9n9B2kPuwvMiDo_dSJVarZ-fyfcOIpgHJQlpgHnoXzVXjaRUJ2_UV2oRoChfsQAvD_BwE Skruva i en liten bit gängstång i den ände som ska vara ner i golvet. så att det blir bra fäste, och inte läcker in underifrån när du
Metros: I am laying a Kährs wood parquet floor in my renovated kitchen and I need a sensible solution to preparing the existing floor heights. Kährs oak, for support. Single plank. 2420x187x15mm I am laying this over 2 existing floors. 25 year old linoleum matt and a 70cm strip of wood parquet. And a small strip of concrete filler. (I have moved a wall by 70cm). The 70cm strip of existing parquet kicks
Eken08: Jag ska välja behandling och har inte gjorts så på 10+ år. Tolkar aktörer som att lack är fortsatt populär, även i hemmiljö vilket förvånar mig, medan olja fått stryka på foten för hårdvaxolja. Jag är mån om levande utseende och traditionella metoder, likväl låter hårdvaxolja som ett balanserat val. Tar tacksamt emot erfarenheter, specifikt gällande glansgrad. Jag tänker mig
BULTRAS: Hej! Jag behöver lite hjälp med en linoleum golv som måste rengöras och sen lägga polish eller något annat medel men jag vill att bli matt effekt på slutet! Tack på förhand!
craig_karr: Tackar! Borrade ett större hål och jag tror du har helt rätt. Det är nog ett tjockt lager flytspacklet som ligger på det trägolv jag letade efter. ’nu är bara frågan hur man får bort det och om trägolvet går att rädda? [bild] [bild]
Kladdkaka: [citat] Hej! Resultatet var faktiskt negativt :D Men jag skulle nog inte våga utgå från att det är samma tur hos dig. Om du har några dagar du kan vänta på resultat så skulle jag verkligen rekommendera att skicka på analys. Jag har själv rivit ut ett golv i köket i min förra lägenhet (byggd -57) och då var jag under tidsnöd så jag tog risken... med ansiktsmask och skyddsglasögon,
zarkov: Om det finns asbest där så är det mest troligt i limmet och svaret är som vanligt, att det inte går att veta utan att skicka ett prov på analys.
J Vos: [citat] Laminatgolv går att klippa med.en särskilt sax. Helt dammfri!! Skenan snabbar på processen när man ska: Riva gammalt golv. Kapa dörrar. Såga skivor. Gera utanför gersågens största vinkel. Kapa golv innan man lägger fris. Kapa bräder som du har lagt genom dörröppningen för att få golv i olika rum att liva. Med en sticksåg kan man lägga Laminatgolv och Laminatgolv eller